Mohly by vlaky v Česku jezdit dvousetkilometrovou rychlostí? Právě tuto možnost teď ověřuje na několika vybraných úsecích Správa železniční dopravní cesty. Zatím je v Česku maximální rychlost vlaků omezena na 160 km/hod. Zrychlení by vyžadovalo rekonstrukci vybraných úseků, doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiáš.
Zrychlíme vlaky na 200 kilometrů v hodině aspoň tam, kde to trať dovolí, plánují železničáři
Železničáři aktuálně prověřují nutné úpravy pro rychlost 200 km/h na úsecích Choceň–Uhersko, Břeclav–Vranovice, Olomouc–Dluhonice, Sudoměřice–Votice a úsek Soběslav–Doubí, Nemanice–Ševětín. Na seznamu jsou také Ejpovické tunely, které budou dostavěny v listopadu.
Zvýšení rychlosti je podle mluvčího možné pouze v několika úsecích, které vyhoví vedením trasy. Současný stav kolejí totiž podle SŽDC nedovoluje na souvislých úsecích nasazení vyšší rychlosti.
I tyto úseky však vyžadují řadu stavebních úprav: jde zejména o odstranění všech úrovňových křížení se silnicemi. Železničáři také musí prověřit všechny mosty a samotné koleje, zda vydrží při zvýšené rychlosti pravidelný provoz. Vedle toho se musí upravit také nástupiště, zabezpečovací zařízení i trakční vedení.
Vlaky ČD i soukromých dopravců dvoustovku umí
Zatímco koleje zvýšení na dvoustovku zatím neumožňují, samotné vlaky by vyšší rychlosti zvládaly. České dráhy mají pro rychlost 200 km/h k dispozici například Pendolina, Railjety a dalších přibližně 250 osobních vozů a 30 lokomotiv. S vyšší rychlostí by neměly problémy ani vlaky soukromých dopravců RegioJet a Leo Express, výjimkou jsou pouze spací vozy, které takto rychle jezdit nemohou.
V Česku je teď už od 90. let stanovena maximální rychlost na železnici na 160 km/hod. V budoucnosti by rychlost mohly výrazně zvýšit zejména vysokorychlostní tratě, jejich příprava je však zatím v úplném začátku. Vysokorychlostní vlaky mohou jezdit i 300kilometrovou rychlostí, potřebují však speciální tratě.