Nový šéf Českých drah Kupec chystá masivní investice a zrychlení vlaků na 200 kilometrů v hodině

27 minut
Šéf Českých drah Miroslav Kupec v Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Konkurence ostatních dopravců nám velmi prospěla, byli jsme příliš zahleděni do sebe, uvedl v pořadu Interview ČT24 nový generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Dráhy prý nic nehnalo dopředu, aby řešily kvalitu služeb a dělaly více pro modernizaci vozového parku – změnu přístupu způsobila až konkurence, dodal Kupec, který byl do čela národního dopravce vybrán v úterý.

Českým drahám končí v roce 2019 většina smluv na zajištění dopravní obslužnosti.  Trh se bude otevírat, o nových zakázkách se bude rozhodovat v nabídkových řízeních i přímých zadáních. 

„Jsme národní dopravce. Poskytujeme službu deseti milionům občanů této země. Chceme, aby nám tato role zůstala,“ uvedl Kupec. To podle něho znamená, že České dráhy hodlají získat na otevřeném trhu co nejvíce práce a poskytovat služby pokud možno ve stejném rozsahu jako dosud.

České dráhy
Zdroj: ČT24

Nový generální ředitel chce proto pokračovat v modernizaci vozového parku a zlepšování služeb. Domnívá se, že je znát, že se za posledních několik let České dráhy výrazně změnily. 

Národní dopravce dnes vypravuje 7200 vlakových spojů denně. „Technika někde neodpovídá představám zákazníků, jinde je špičková,“ řekl. Jako kladný příklad zmínil Railjet, Pendolino či některé příměstské jednotky.  

Za svoji prioritu považuje vznik jasné finanční strategie, která vytvoří prostor pro další masivní investice. Zmínil také soutěž na 50 nových vozů pro dálkovou dopravu, které si chtějí ČD pořídit. Vozidla s třicetiletou životností, účetní i fyzickou, mají být připravena zvládat rychlost 200 kilometrů za hodinu. Nyní je v Česku povoleno maximálně 160 kilometrů za hodinu. 

Jak se dostat na vyšší rychlost

Kupec očekává, že změny na železničních tratích v Česku umožní tuto rychlost využít. ČD podporují strategii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zvýšit průchodnost některých tratí a zvýšit na nich rychlost na 200 kilometrů za hodinu. Zároveň pak souběžně s tím řešit budoucnost vysokorychlostních tratí.

Zatím se smysl nákupu takovýchto vozidel projevuje v Německu a Rakousku, kde už touto rychlostí jezdí. Se SŽDC řeší České dráhy i pokračování elektrifikace sítí. Připravován je například program, jak nasadit na koleje hybridní vozidla, která by nahradila dieselové jednotky, dodal. 

Kupec po absolvování ČVUT nastoupil do Poldi Kladno, kde po dvouleté praxi působil jako vedoucí provozu. V roce 1990 vyhrál výběrové řízení na pozici generálního ředitele ČKD Slaný, později působil ve vrcholových manažerských funkcích strojírenských firem F. X. Meiller, Škoda Machine Tool a ČKD Vagonka. Mezi roky 2009 až 2013 podnikal, poté nastoupil do Českých drah, před zvolením do představenstva pracoval jako vrchní přednosta pražského depa. Ve vedení národního dopravce dostal na starosti správu majetku a servis železniční techniky.

Šéf Českých drah rovněž zmínil, že ČD mají stále velké množství nepotřebného majetku, jehož prodej by měl jejich hospodaření zlepšovat. Připomněl také, že dráhy jsou partnery v řadě developerských projektů, hlavně v Praze. Na SŽDC dráhy před časem převedly devět set nádražních budov a jejich pozemky, ale prodej dalších pozemků bude pokračovat. 

Kupec v pořadu odmítl hodnotit červnové vyjádření svého předchůdce Pavla Krtka o možnosti koupit některého z železničních konkurentů. „Nechci to komentovat, je to věc, která je poměrně čerstvá, ta nabídka na trhu existuje, nabídka společnosti Leo Express … je to věc na úrovni obchodního tajemství.“

České dráhy nyní podle něho ve svých vizích řeší, jak dál expandovat, třeba i na okolní trhy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 13 mminutami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 7 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 21 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...