Nový šéf Českých drah Kupec chystá masivní investice a zrychlení vlaků na 200 kilometrů v hodině

27 minut
Šéf Českých drah Miroslav Kupec v Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Konkurence ostatních dopravců nám velmi prospěla, byli jsme příliš zahleděni do sebe, uvedl v pořadu Interview ČT24 nový generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Dráhy prý nic nehnalo dopředu, aby řešily kvalitu služeb a dělaly více pro modernizaci vozového parku – změnu přístupu způsobila až konkurence, dodal Kupec, který byl do čela národního dopravce vybrán v úterý.

Českým drahám končí v roce 2019 většina smluv na zajištění dopravní obslužnosti.  Trh se bude otevírat, o nových zakázkách se bude rozhodovat v nabídkových řízeních i přímých zadáních. 

„Jsme národní dopravce. Poskytujeme službu deseti milionům občanů této země. Chceme, aby nám tato role zůstala,“ uvedl Kupec. To podle něho znamená, že České dráhy hodlají získat na otevřeném trhu co nejvíce práce a poskytovat služby pokud možno ve stejném rozsahu jako dosud.

České dráhy
Zdroj: ČT24

Nový generální ředitel chce proto pokračovat v modernizaci vozového parku a zlepšování služeb. Domnívá se, že je znát, že se za posledních několik let České dráhy výrazně změnily. 

Národní dopravce dnes vypravuje 7200 vlakových spojů denně. „Technika někde neodpovídá představám zákazníků, jinde je špičková,“ řekl. Jako kladný příklad zmínil Railjet, Pendolino či některé příměstské jednotky.  

Za svoji prioritu považuje vznik jasné finanční strategie, která vytvoří prostor pro další masivní investice. Zmínil také soutěž na 50 nových vozů pro dálkovou dopravu, které si chtějí ČD pořídit. Vozidla s třicetiletou životností, účetní i fyzickou, mají být připravena zvládat rychlost 200 kilometrů za hodinu. Nyní je v Česku povoleno maximálně 160 kilometrů za hodinu. 

Jak se dostat na vyšší rychlost

Kupec očekává, že změny na železničních tratích v Česku umožní tuto rychlost využít. ČD podporují strategii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zvýšit průchodnost některých tratí a zvýšit na nich rychlost na 200 kilometrů za hodinu. Zároveň pak souběžně s tím řešit budoucnost vysokorychlostních tratí.

Zatím se smysl nákupu takovýchto vozidel projevuje v Německu a Rakousku, kde už touto rychlostí jezdí. Se SŽDC řeší České dráhy i pokračování elektrifikace sítí. Připravován je například program, jak nasadit na koleje hybridní vozidla, která by nahradila dieselové jednotky, dodal. 

Kupec po absolvování ČVUT nastoupil do Poldi Kladno, kde po dvouleté praxi působil jako vedoucí provozu. V roce 1990 vyhrál výběrové řízení na pozici generálního ředitele ČKD Slaný, později působil ve vrcholových manažerských funkcích strojírenských firem F. X. Meiller, Škoda Machine Tool a ČKD Vagonka. Mezi roky 2009 až 2013 podnikal, poté nastoupil do Českých drah, před zvolením do představenstva pracoval jako vrchní přednosta pražského depa. Ve vedení národního dopravce dostal na starosti správu majetku a servis železniční techniky.

Šéf Českých drah rovněž zmínil, že ČD mají stále velké množství nepotřebného majetku, jehož prodej by měl jejich hospodaření zlepšovat. Připomněl také, že dráhy jsou partnery v řadě developerských projektů, hlavně v Praze. Na SŽDC dráhy před časem převedly devět set nádražních budov a jejich pozemky, ale prodej dalších pozemků bude pokračovat. 

Kupec v pořadu odmítl hodnotit červnové vyjádření svého předchůdce Pavla Krtka o možnosti koupit některého z železničních konkurentů. „Nechci to komentovat, je to věc, která je poměrně čerstvá, ta nabídka na trhu existuje, nabídka společnosti Leo Express … je to věc na úrovni obchodního tajemství.“

České dráhy nyní podle něho ve svých vizích řeší, jak dál expandovat, třeba i na okolní trhy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 9 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 11 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 23 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánovčera v 18:15

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...