Konkurence ostatních dopravců nám velmi prospěla, byli jsme příliš zahleděni do sebe, uvedl v pořadu Interview ČT24 nový generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Dráhy prý nic nehnalo dopředu, aby řešily kvalitu služeb a dělaly více pro modernizaci vozového parku – změnu přístupu způsobila až konkurence, dodal Kupec, který byl do čela národního dopravce vybrán v úterý.
Nový šéf Českých drah Kupec chystá masivní investice a zrychlení vlaků na 200 kilometrů v hodině
Českým drahám končí v roce 2019 většina smluv na zajištění dopravní obslužnosti. Trh se bude otevírat, o nových zakázkách se bude rozhodovat v nabídkových řízeních i přímých zadáních.
„Jsme národní dopravce. Poskytujeme službu deseti milionům občanů této země. Chceme, aby nám tato role zůstala,“ uvedl Kupec. To podle něho znamená, že České dráhy hodlají získat na otevřeném trhu co nejvíce práce a poskytovat služby pokud možno ve stejném rozsahu jako dosud.
Nový generální ředitel chce proto pokračovat v modernizaci vozového parku a zlepšování služeb. Domnívá se, že je znát, že se za posledních několik let České dráhy výrazně změnily.
Národní dopravce dnes vypravuje 7200 vlakových spojů denně. „Technika někde neodpovídá představám zákazníků, jinde je špičková,“ řekl. Jako kladný příklad zmínil Railjet, Pendolino či některé příměstské jednotky.
Za svoji prioritu považuje vznik jasné finanční strategie, která vytvoří prostor pro další masivní investice. Zmínil také soutěž na 50 nových vozů pro dálkovou dopravu, které si chtějí ČD pořídit. Vozidla s třicetiletou životností, účetní i fyzickou, mají být připravena zvládat rychlost 200 kilometrů za hodinu. Nyní je v Česku povoleno maximálně 160 kilometrů za hodinu.
Jak se dostat na vyšší rychlost
Kupec očekává, že změny na železničních tratích v Česku umožní tuto rychlost využít. ČD podporují strategii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zvýšit průchodnost některých tratí a zvýšit na nich rychlost na 200 kilometrů za hodinu. Zároveň pak souběžně s tím řešit budoucnost vysokorychlostních tratí.
Zatím se smysl nákupu takovýchto vozidel projevuje v Německu a Rakousku, kde už touto rychlostí jezdí. Se SŽDC řeší České dráhy i pokračování elektrifikace sítí. Připravován je například program, jak nasadit na koleje hybridní vozidla, která by nahradila dieselové jednotky, dodal.
Kupec po absolvování ČVUT nastoupil do Poldi Kladno, kde po dvouleté praxi působil jako vedoucí provozu. V roce 1990 vyhrál výběrové řízení na pozici generálního ředitele ČKD Slaný, později působil ve vrcholových manažerských funkcích strojírenských firem F. X. Meiller, Škoda Machine Tool a ČKD Vagonka. Mezi roky 2009 až 2013 podnikal, poté nastoupil do Českých drah, před zvolením do představenstva pracoval jako vrchní přednosta pražského depa. Ve vedení národního dopravce dostal na starosti správu majetku a servis železniční techniky.
Šéf Českých drah rovněž zmínil, že ČD mají stále velké množství nepotřebného majetku, jehož prodej by měl jejich hospodaření zlepšovat. Připomněl také, že dráhy jsou partnery v řadě developerských projektů, hlavně v Praze. Na SŽDC dráhy před časem převedly devět set nádražních budov a jejich pozemky, ale prodej dalších pozemků bude pokračovat.
Kupec v pořadu odmítl hodnotit červnové vyjádření svého předchůdce Pavla Krtka o možnosti koupit některého z železničních konkurentů. „Nechci to komentovat, je to věc, která je poměrně čerstvá, ta nabídka na trhu existuje, nabídka společnosti Leo Express … je to věc na úrovni obchodního tajemství.“
České dráhy nyní podle něho ve svých vizích řeší, jak dál expandovat, třeba i na okolní trhy.