Dopravní značení má usměrňovat provoz na silnicích. Mnohdy ale řidičům trasu naopak znepřehlední. Značek je podle dopravních psychologů v Česku přemíra. Řidiči tak ztrácí pozornost a některé vůbec neregistrují. V létě navíc mnohé zakrývají stromy.
Značek je u silnic v Česku příliš. Některé jsou přitom zbytečné, upozorňují odborníci
Průzkumy dopravních psychologů mluví o tom, že řidiči na trase, kterou znají, nevnímají 70 procent značek. Tam, kde jedou poprvé, je to polovina.
Často jsou značky u silnic zbytečně. Třeba značky dej přednost v jízdě před kruhovým objezdem. „Jízda po kruhovém objezdu je přesně daná zákonem,“ připomněl Igor Sirota z ústředního automotoklubu. A tudíž jde o nadbytečnou informaci.
Třeba v holandském Haagu je před kruhovým objezdem jen jediná značka, která je navíc určená cyklistům.
„Například sjíždění do pruhů je u nás přeznačkováno zcela zjevně. Proč má být značka jak na pravé straně, tak na levé straně?“ dodal Sirota.
Přemíra značení podle něj může být nebezpečná. Moc informací totiž vede ke ztrátě pozornosti. To se přitom netýká jen měst, na českých dálnicích vychází na jeden kilometr 21 značek.
V létě pak navíc část značek není vidět přes rostoucí zeleň. Značení mají v kompetenci jednotlivá města a obce. Ty by si podle expertů mohly vzít příklad třeba v zemích Beneluxu.
Některá města přitom už s odstraňováním zbytečných značek začala před lety, jako třeba Jihlava. Řada úseků je ale přeplněná dál. Třeba jen Praha má přes 330 tisíc dopravních cedulí, z toho 122 tisíc značek.