Zdůrazněný zákaz vjezdu bude jen na sedmi dálničních sjezdech. Varující statistice ministr nevěří

7 minut
UDÁLOSTI: Nové značky na sedm nejrizikovějších dálničních nájezdů
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy zapochyboval o údajích policie, že lidé vjíždějí na dálnice do špatného směru téměř každý den – více než třistakrát za rok. Jeho úřad zároveň nepočítá s tak rozsáhlým rozmístěním důraznějších zákazových značek na dálničních sjezdech, jak policie původně navrhovala. Místo poloviny celé dálniční sítě budou prozatím na sedmi nejrizikovějších křižovatkách.

Podle policejní statistiky najede každý rok zhruba tři sta lidí do nesprávného jízdního pásu na dálnici. Loni jich bylo 327, v roce 2015 dokonce přes čtyři stovky. Průměrně to tedy vychází zhruba na jeden případ každý den.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však o takovém údaji pochybuje. „Varování je hodně a drtivá většina se neprokáže. Jestli je reálný problém, tak bych rád viděl statistiku, kterou má policie, že je tři sta vjetí do protisměru. Já tomu nevěřím,“ řekl. Také mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl považuje jízdu v protisměru spíše za výjimku. Případů, že se řidič v protisměru skutečně rozjede je podle něj „relativně málo“.

Počet nahlášených aut v protisměru
Zdroj: Policie ČR

Policisté sami připouštějí, že valnou většinu lidí, kteří se spletou, nikdy neviděli. Jde o ohlášené případy, kdy se ale řidiči okamžitě otočí  a z dálnice hned odjedou, takže je policie již nezastihne.

Skeptický postoj ministerstva dopravy se projevil v tom, že bude mnohem méně velkých značek, které řidiče upozorní, že je před nimi sjezd z dálnice a nikoli nájezd, než se původně zdálo. Policie původně chtěla, aby značky zdůrazňující „obyčejný“ červený zákaz vjezdu s bílým pruhem byly asi na polovině dálničních křižovatek. Ministerstvo ale nakonec dostalo podklady jen pro sedm nejrizikovějších sjezdů.

  • D1:
  • exit 41 – Šternov
  • exit 357 – Ostrava, Severní spoj
  • D2:
  • 0. kilometr – Brno (začátek dálnice)
  • D5:
  • exit 67 – Ejpovice
  • D6:
  • exit 146 – Březová
  • exit 149 – Tisová
  • D11:
  • exit 35 – Vrbová Lhota
Vybraná místa pro značky Stop protisměr
Zdroj: ČT24

Policie přitom stále zdůrazňuje význam velkých kontrastních značek. „Zkušenosti ukazují, že tam, kde byla tato značka zavedena – ať už mluvíme o Slovensku nebo Rakousku – došlo k poklesu v řádu desítek procent,“ vyčíslil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Alkohol nebo věk jako nepřátelé řidičů

Podle expertů je prakticky vyloučeno, aby zdravý a příčetný řidič do protisměru na dálnici nejen najel, ale také pokračoval dál, aniž by si své chyby všiml. Už to, že je domnělý připojovací pruh vlevo od jízdních pruhů, by pro něj mělo být dostatečnou výstrahou.

Přesto se takové případy stávají, v polovině února dokonce dva v řadě. Zatímco jízda jedenasedmdesátileté řidičky v protisměru po dálnici D10 skončila bez vážnějších následků, i když se stalo několik drobných nehod, pro třiaosmdesátiletého muže byla chyba při najíždění na dálnici D5 osudná. Srazil se s protijedoucím autem a druhý den v nemocnici zemřel. Řidič z druhého havarovaného vozu utrpěl těžká zranění.

Při pohledu hlouběji do historie se ukazuje, že případy, kdy se řidič splete na nájezdu a pak se nezastaví, mají dvě konstanty. Občas se jedná o mladšího člověka, který však má v sobě alkohol nebo drogy. Tak tomu podle policie bylo například při loňské tragédii na D11, kdy do protisměru vjel osmadvacetiletý muž, v jehože těle byl pak „zjištěn výskyt významného množství alkoholu i výskyt omamných a psychotropních látek,“ uvedl policejní mluvčí. Druhou významnou skupinu pak tvoří starší řidiči.

Nehody s autem v protisměru
Zdroj: ČT24

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl po jízdě třiaosmdesátiletého řidiče v protisměru na D5 poznamenal, že „je otázka, jestli prevence v tomto konkrétním případě neměla spíše než na dálnici být v ordinaci lékaře“. Řidiči starší 65 let totiž musí pravidelně absolvovat zdravotní prohlídky, pokud si chtějí ponechat řidičské oprávnění – nejdříve v 65 letech, pak v 68, a potom každé dva roky.

Významně klesá počet řidičských oprávnění po osmdesátce. Jsou ovšem náznaky, že počet lidí, kterým lékaři nedovolí řídit, neodpovídá skutečné situaci. „Co víme, tak v nejednom případě se lékařské kontroly nedělají úplně kvalitně,“ upozornil bývalý vedoucí oddělení ministerstva dopravy BESIP Roman Budský, který nyní působí v ústavu Vize 0.

Podíl platných řidičských oprávnění vzhledem k věku řidičů
Zdroj: ČT24

Potvrzuje to i svědectví Václava Matouška, který deset let přemlouval svého dědu, aby se požitku za volantem vzdal. „Přišel za paní doktorkou (…), doktorka to podepsala a předala papíry. Tlak mu nezměřila, dioptrie, vůbec nic. Půl roku po mrtvici ho napadlo, že by mohl ještě řídit – alespoň do vedlejší vesnice,“ popsal.

Na druhé straně sami senioři podle předsedy Sdružení praktických lékařů Petra Šonky tvrdí, že posudky „po nich při silniční kontrole nikdo nechce“. Je tedy také možné, že někteří starší řidiči povinné prohlídky zanedbávají a nikdo na to nepřijde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 24 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...