Od začátku války na Ukrajině se až trojnásobně zvýšil zájem Čechů o kurzy přežití. České televizi to potvrdily oslovené firmy. Lidé podle nich chtějí být připraveni na krizové situace. Oblíbené jsou jak kurzy přežití v přírodě, tak i ve městě. Vyšší poptávka se projevila i v prodeji vybavení pro přežití. Nákupy vzrostly hlavně u konzervovaných jídel a filtrů na vodu.
Zájem Čechů o kurzy přežití se od začátku války na Ukrajině zvýšil. Některé agentury registrují i trojnásobnou poptávku
„Lidé si uvědomují, že změny a krizové situace mohou přijít naráz, ze dne na den, a chtějí být připraveni. Vzpomeňme jen na to, že první lockdown přišel v podstatě ze dne na den, stejné to může být s blackoutem, s omezením dodávek plynu, s nedostatkem jídla, s ekonomickou krizí,“ tvrdí jednatel firmy Outdoor Survival Amar Ibrahim. Podle něj se zájem o kurzy přežití zvedl od začátku války na Ukrajině trojnásobně.
Nárůst poptávky po kurzech přežití vidí i majitel firmy Zážitky.cz Jan Hájek. Větší tempo zájmu o jimi nabízené kurzy přežití evidují od února. Odhadem se podle něj jedná o nárůst v nižších desítkách procent.
David Michovský z firmy Hotrock.cz oproti době před pandemií covidu-19 registruje padesátiprocentní nárůst zájmu o nabízené kurzy. „Zvýšený zájem o kurzy přisuzuji především tomu, že lidé začali v době pandemie více chodit do přírody a zajímat se o outdoor a campování. Také je to teď moderní. V televizi běží seriály o přežití,“ domnívá se.
Stoupá i zájem o vybavení pro přežití
Kromě zájmu o kurzy přežití se zvýšil od začátku války na Ukrajině i prodej vybavení pro přežití. E-shop Outdoorstuff.cz zaznamenal od konce února nejvyšší nárůst prodeje u kategorie konzervované jídlo na cesty, a to o 1700 procent, a u zboží sloužícího k filtraci vody, kde je nárůst 500 procent. České televizi to potvrdil provozovatel e-shopu Jakub Hojka.
Vyšší zájem o tyto produkty registruje i Top-ArmyShop.cz, kde jednatel Aleš Novotný popisuje nárůst o čtyřicet procent. Naopak Amar Ibrahim, jednatel firmy Outdoor survival, pozoruje zvýšený prodej krabiček poslední záchrany, evakuačních vaků nebo medik lékáren.