Reklama na alkohol by podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) neměla zobrazovat živé bytosti. Jeho resort připravuje zákon o regulaci reklamy, nově by měl omezit i vysílací čas. Ministr to uvedl na odborné konferenci Alkohol a tabák 2019. Podle odborníků v Česku rizikově pije více než 1,5 milionu lidí.
Žádné živé bytosti v reklamě na alkohol, plánuje ministerstvo. Zvažuje i licenci na prodej těchto nápojů
„Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je ‚dobrý kamarád', což se stále ještě děje,“ uvedl ministr. I kvůli takovým sloganům ministerstvo podle Vojtěcha zvažuje podání podnětu k Radě pro reklamu.
Resort podle Vojtěcha právě pracuje na nové regulaci reklamy na alkohol, která má být inspirována například švédskou legislativou. „Pokud bude nějaká reklama, chceme, aby byla pouze na holý produkt. Chceme regulovat i časovou dimenzi vysílání reklamy,“ přiblížil Vojtěch.
Současná legislativa osoby v reklamě povoluje, nesmí být ale úspěšné
Podle současného zákona o regulaci reklamy, který obsahuje paragraf o alkoholu, nesmí reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci.
Zakázáno je také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem, zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.
Ministerstvo podle Vojtěcha zvažuje i zavedení licence na prodej alkoholu. „Je to jedna z cest, jak eliminovat pofidérní prodejny, kde alkohol prodají snad naprosto každému,“ řekl.
Vojtěch na konferenci mluvil i o reklamě na tabákové výrobky, která je regulovaná přísněji. Je zakázána, a to jen s výjimkou specializovaných prodejen nebo v částech provozoven určených k prodeji tabákových výrobků nebo periodik pro profesionály v obchodu s tabákovými výrobky. Povolený je také sponzoring motoristických soutěží.
Regulace reklamy a zvýšení daní je podle odborníků nejúčinnější
K omezení nadměrného pití alkoholu a popíjení mladistvých by podle odborníků na závislosti a zdravotní dopady alkoholismu nejúčinněji vedlo právě regulování reklamy a zvýšení daní na tyto nápoje. Sněmovna začátkem listopadu schválila zvýšení daně na tvrdý alkohol, tabák a hazard. Na klasické víno je spotřební daň nulová, u piva se liší podle velikosti pivovaru, je ale nižší než u tvrdého alkoholu.
Roční spotřeba čistého lihu je v Česku více než 11 litrů na osobu. Jeden panák destilátu, půllitr piva nebo dvě deci vína ho obsahují asi 20 gramů. Podle Českého statistického úřadu poklesla spotřeba mezi roky 2008 a 2017 o skoro šest procent. Podle národní protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je pokles zřetelný v celé EU, souvisí zřejmě se životním stylem.
Výrobci s omezováním reklamy na alkohol nesouhlasí. Poukazují také na to, že výsledky studií o spotřebě alkoholu jsou rozporuplné. Například Český svaz pivovarů a sladoven uvedl, že omezování reklamy považuje za neúčinné až kontraproduktivní opatření.
„Je prokázáno, že reklama podporuje konkrétní značky, ale na celkovou spotřebu nemá vliv,“ tvrdí výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Náklady na reklamu podle ní rostou, zatímco spotřeba se snižuje. Regulace podle ní poškodí reklamní průmysl, omezí konkurenci výrobců alkoholických nápojů a posílí levné nekvalitní produkty.