Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) poprvé řešila přestupek kvůli využití umělé inteligence (AI) při testu. Porušením etických pravidel se zabývala i disciplinární komise, která rozhodla o penalizaci studenta. Kvůli pravidlům GDPR ale fakulta odmítla komentovat, jaký trest dostal. Podle oslovených univerzit by se podvody s využitím umělé inteligence měly řešit podobně jako třeba plagiátorství. Přiznávají ale, že jejich možnosti odhalit nedovolené využití AI jsou velmi omezené.
V testu odpovídala umělá inteligence. Fakulta sociálních věd UK řešila první případ zneužití AI
„Šlo o použití AI při odpovědi na otevřenou testovou otázku,“ upřesnila mluvčí FSV UK Klára Hyláková. Právě kvůli nesamostatnému zodpovězení otázky se dostal případ až k disciplinární komisi. „V tomto případě komise navrhla penalizaci osoby,“ doplnila Hyláková.
Podezření vzbudila nápadná skladba vět. „Přestupek byl identifikován tak, že už samotná odpověď i z laického pohledu obsahovala zjevné nepřesnosti a podezřelé (v češtině netypické) větné konstrukce,“ uvedla Hyláková. K odhalení využití AI byl podle mluvčí využit i jeden ze softwarových nástrojů.
Další oslovené vysoké školy zatím nedovolené použití umělé inteligence nezaznamenaly. Shodují se ale, že případné podvody by řešily jako plagiáty. „Procesy odhalování a postihování plagiátů jsou standardně nastaveny a řeší je disciplinární komise jednotlivých fakult,“ sdělil prorektor pro pedagogickou činnost a řízení kvality Vysoké školy ekonomické v Praze Pavel Hnát.
Programy na odhalení AI zatím chybí
Školy mohou studenty potrestat až v okamžiku, kdy je zcela jasné, že byla nedovoleně využita umělá inteligence. To je stále problematické. „Pro učitele, který k rozpoznání takto vytvořené práce nemá vhodné nástroje, je to stejně těžké, jako poznat, že odevzdaný text napsal za studenta někdo jiný na objednávku,“ vysvětlil mluvčí Univerzity Karlovy Václav Hájek.
A tak se univerzity snaží najít způsob, jak využití umělé inteligence rozpoznat. „Dostatečně účinný systém, který by dokázal zkontrolovat například kvalifikační práci z hlediska toho, zda při její tvorbě byla použita umělá inteligence, zatím neexistuje,“ uvedla mluvčí Západočeské univerzity v Plzni Šárka Stará.
Tvorba těchto softwarů je ale v procesu. „Detektory pro odhalení textu, který generuje umělá inteligence, postupně vznikají, jejich používání ještě není rozšířené a univerzity jsou odkázány spíše na preventivní formy řešení tohoto problému a rozvíjení akademické integrity,“ doplnil Hájek. A právě jeden takový již využila FSV UK k odhalení prvního případu.
Využití AI na univerzitách
Strašákem ale umělá inteligence pro univerzity prý zatím není. Rády by samy totiž AI při vzdělávání využívaly. „Nástroje AI bezesporu promění výuku a také vědeckou práci v univerzitním prostředí – vlastně se tak již děje,“ řekl mluvčí Masarykovy univerzity v Brně Radim Sajbot.
I přes to, že univerzity do budoucna vnímají využití AI pozitivně a jako nutnost, v tuto chvíli musejí studenti aplikace stále využívat s rozmyslem. „I když do budoucna vidíme možnost a prospěch využití Chat GPT (program na tvorbu textů) například jako robotického našeptávače, současné dopady aplikace na akademickou sféru jsou prozatím spíše problematické,“ uznává mluvčí Univerzity Karlovy Hájek.
Školy tak nyní společně hledají způsoby, jak umělou inteligenci využívat. „ZČU je součástí nově utvořené meziuniverzitní skupiny, která bude řešit jednak možnosti, jak vhodně umělou inteligenci zapojovat do výuky na univerzitách, zároveň se ale bude zabývat etickými problémy využívání AI,“ vysvětluje mluvčí Západočeské univerzity v Plzni.
Využití AI se věnuje i ministerstvo školství v rámci vybavení žáků a škol pokročilými digitálními technologiemi. „Právě efektivní a správné využívání nástrojů umělé inteligence jsou základním předpokladem k tomu, že nejsou a nebudou zneužívány,“ sdělila mluvčí resortu Aneta Lednová.