Praha - Automobily stále více ovládá elektronika a nové technologie. Na vývoj nových materiálů a technologií se zaměřila také Západočeská univerzita. Vytvořila speciální materiál, který pošle do důchodu stěrače aut a využití najde i ve zdravotnictví nebo letectví. V Plzni vyvíjejí i opěrku hlavy, která pozná, že řidič je unavený a dokáže ho vzdudit z mikrospánku. Podobné technologie si už našly cestu do sériové výroby.
V Plzni vyvíjejí nové technologie do aut
V nejdražších modelech dokonce některé laky obsahují kód s informacemi o voze, jiné se dokážou i samy opravit.
„Velmi drobné poškrábání, typu myčky nebo možná i od kamínků je schopen sám zacelit, zejména při působení slunečního světla,“ uvedl šéfredaktor časopisu Auto7 Jan Blažek.
Elektronika už dnes hlídá i bdělost řidiče, nEbo jestli jede ve svém pruhu na silnici, dokáže hlídat odstup od ostatních vozidel a případně i vůz samočinně zastavit před překážkou. Ve špičkových modelech je dnes tolik senzorů, že by se auto obešlo i bez řidiče. Prosazení takové novinky brání ale zákony. „Hlavní prosazení této technologie nebo souboru technologií vázne na odpovědnosti za případné nehody,“ doplnil Blažek. Jestli by byl viníkem případné nehody provozovatel vozidla, a nebo výrobce.
Kritikům se nelíbí velké množství elektronických pomocníků v autech, která jsou jednak příliš složitá a na druhou stranu se na různé systémy řidiči často spoléhají a jejich pozornost slábne. V budoucnu je na to ale zřejmě upozorní právě elektronika.