Louny – V Česku budou opět vznikat těžké dieselové lokomotivy. Lounská strojírna Lostr začne vyrábět šestinápravové stroje Maxima pro německou firmu Voith. Ta bude dodávat převodovky, rozvodné skříně a motory, v severních Čechách vzniknou podvozky, lokomotivní rámy a vozidla budou v Lounech také zkompletována a zprovozněna. Firma Lostr o tom informovala tiskovou zprávou. Lokomotivy Maxima bude Voith nabízet pro těžké nákladní vlaky na neelektrizovaných tratích střední Evropy.
V Česku opět budou vznikat dieselové lokomotivy
„V nejbližších dnech odjede skupina našich techniků do německého Kielu na první pracovní stáž. Do konce letošního roku vyrobíme ve spolupráci s firmou Voith Turbo první prototyp lokomotivy a v roce 2011 již rozjedeme komerční výrobu v řádech desítek kusů,“ nastínil časový harmonogram generální ředitel společnosti Lostr Radek Rybáček.
Podle Rybáčka by severočeská společnost v budoucnosti mohla vyrábět i další typy lokomotiv Voith. Kromě obřích Maxim bude Lostr pokračovat ve výrobě nákladních vagonů, které dosud tvořily jádro její produkce.
Dieselové lokomotivy vznikaly v Československu ve velké míře před revolucí, kdy ČKD zásobovala nákladními, univerzálními i rychlíkovými stroji domácí dráhy i železniční společnosti v dalších zemích východního bloku. V 90. letech a na počátku nového století se několik společností zabývalo především rekonstrukcemi starších dieselových lokomotiv a také výrobou menších strojů určených především pro posun a službu na vlečkách.