Po deseti letech vývoje a více než miliardě korun vznikl v Aeru Vodochody prototyp nového cvičného letadla L-39NG. Ten je přímým nástupcem legendárního Albatrosu. Česká televize měla jako jediná možnost nový stroj natočit. Oficiálně ho firma představí v polovině října.
V Aeru dokončili nové letadlo L-39NG, nástupce legendárního Albatrosu. ČT do něj nahlédla
První záběry nového letadla bylo možné pořídit jen v částečném osvětlení. I v samotném Aeru vidělo nový letoun jen několik desítek lidí. Bez povolení ostraha ke stroji nikoho nepustí, hangár je nonstop hlídaný.
„Cílem je pochopitelně překvapit naše zákazníky a ukázat jim to nejlepší,“ říká Martin Hönig, programový manažer výroby Aera Vodochody, který na výrobu nového stroje dohlíží. Jeho první díly se začaly v letecké továrně montovat před dvěma lety.
„Nový letoun je unikátní tím, že používá velké spektrum materiálů, ať už se jedná o americké materiály, západoevropské, ale i materiály východní provenience,“ uvádí Hönig.
Nový motor i moderní přístroje
Nový stroj má na co navazovat. V Aeru od konce 60. let vyrobili přes tři tisíce cvičných letounů Albatros, šest set jich stále létá. Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 bude stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.
„Zásadní změny designu letounu jsou na jeho trupu – počínaje špičkou, která je výrazně kratší, dále má nové tzv. mokré křídlo, což znamená, že palivo je přímo uvnitř křídla a odpadají nám tak koncové nádrže,“ popisuje mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.
„Zásadním rozdílem je velké sklopení roviny kabiny pilotů. Umožníme zadnímu pilotovi skvělý výhled ven,“ uvedl v srpnu David Jahoda, který patří mezi čtyři tovární piloty Aera Vodochody. První cvičný let na novém stroji má s kolegy naplánovaný na konec roku.
Stroj už si objednali z USA i Senegalu
Firma chce vyrábět zhruba 16 letadel ročně, první sériový kus by měl být hotov v březnu 2020. Plná výroba by měla začít v roce 2022 a vyrábět se bude na jedné výrobní lince v jednosměnném provozu.
O nové cvičné letadlo je už teď velký zájem. Zájemci z Evropy, Afriky a Severní Ameriky si objednali skoro 40 letounů. Nové stroje si jako první objednala senegalská armáda. Zájem mají i soukromé společnosti ze Spojených států a Portugalska. Šest letadel taky koupí státní podnik LOM Praha, který cvičí české vojenské piloty.
„Nový cvičný letoun L-39NG má obrovský potenciál. Probíhají jednání s dalšími zákazníky. Zájem je jak v zemích NATO, tak zemích Afriky, v zemích Blízkého a Dálného východu,“ řekl v srpnu Jiří Podpěra, prezident největšího českého obchodníka s vojenským materiálem Omnipolu, který se na vývoji nového letounu finančně podílel.
Aero je největším výrobcem letecké techniky v Česku. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.
- rozpětí křídel: 9,56 m
- délka: 12,03 m
- hmotnost prázdného stroje: 3100 kg
- nejvyšší vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
- nejvyšší rychlost: 775 km/h
- dolet: 2590 km
- dostup: 11,58 km
- stoupavost: 23 m/s
- pohon: dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
- Některé údaje se mohou lišit v závislosti na verzi.
Zdroj: Aero Vodochody Aerospace