Úřady prověřovaly STK a měření emisí, některé zavřely

Události: Kontroly na stanicích technické kontroly (zdroj: ČT24)

Mimořádné kontroly technických stanic a těch, kde se měří emise aut, vedly k zastavení provozu ve dvou místech. I tak ale závažnější chyby poslední prověrka odhalila jen zhruba ve čtyřech procentech případů.

Zplodiny se podle Asociace STK častěji měří jinde – na samostatných emisních stanicích. Na prohlídku pak auta přijíždějí už s výsledky. „Přijede auto, které si nechává měřit emise u nás na STK, neprojde, odjede si někam, do nějaké garáže, za půl hodiny se vrátí s úspěšně změřenými emisemi. To jsou samozřejmě situace, které nevidíme rádi, ale nemůžeme s nimi nic dělat,“ říká k tomu předseda Asociace STK Luděk Šíp.

Na STK i emisních stanicích nyní proběhly mimořádné kontroly, které na osmi místech odhalily vážná pochybení – jak u provozovatelů, tak u techniků. Dotčené stanice technické kontroly zřejmě čeká pokuta. „Z informací, které máme, plyne, že se jednalo třeba o zapomenutí stáhnutí okénka nebo kontrolu opěrky, sedadla. Ale nebyla tam žádná pochybení, která by ohrožovala bezpečnost provozu,“ shrnuje Šíp.

Stanice měření emisí dopadly hůř, některé musely i zavřít. Používaly nepovolená zařízení. „Dvě zjištění, která proběhla v září, uzavřela další dvě stanice měření emisí, a to v Olomouci a v Lipníku nad Bečvou,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). K výsledkům se vyjádřila i mluvčí Olomouce Jana Doleželová. „Při kontrole zjistili závažné nedostatky v měření emisí a provoz stanice byl z tohoto důvodu okamžitě zastaven. Devátého října požádal sám provozovatel stanice měření emisí o odnětí oprávnění k jejímu provozování.“

Zjednají nápravu a měří dál

Když majitel zjedná nápravu, může znovu otevřít. To se Asociaci měření emisí v dopravě nelíbí. Byla by pro zákaz činnosti. Například v Praze-Kyjích se nachází stanice měření emisí, která zavřela letos v květnu. Kontrola zde našla přístroje, které manipulovaly s měřením kouřivosti. Provozovatelé ale brzy činnost obnovili, protože získali nové oprávnění. Počet emisních stanic stát nereguluje – na rozdíl od STK.

Stanice technické kontroly testuje ministerstvo i jinak. Úmyslně jim pošle figuranta s autem, které za žádnou cenu nesmí projít. Skupina odborníků potom pomocí videa v reálném čase sleduje průběh prohlídky a vyhodnocuje, zda technici neudělali chybu a zkontrolovali vše, co měli.

Měřit emise bude moci od poloviny příštího roku i nová Inspekce silniční dopravy. Získá i pravomoc případně odebrat značku přímo na silnici.

Načítání...