Stavebníci odstoupili od smlouvy na problematickou část D1. Vyhazov tak nebudou komplikovat

7 minut
Události: Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021
Zdroj: ČT24

O smlouvu na opravu problematického úseku dálnice D1 u Humpolce se nebude válčit. Den poté, co Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli skluzu smlouvu ukončí, uvedla firma Geosan, že konsorcium, jehož součástí je, od dohody odstoupilo. ŘSD nyní plánuje co nejdříve ukončit omezení, které v minulém týdnu přispělo ke kolapsu dopravy na Vysočině. Opravovaný úsek mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru budou dělníci postupně rozšiřovat od středečních 7:00. Doprava bude stahovaná do jednoho jízdního pruhu.

„Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce,“ uvedla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) krok stavbařů uvítal. „Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli. Toto je nejjednodušší cesta,“ řekl ČT.

Konsoricum se podle něj „rozpadlo během stavby“, důsledkem pak byl například vznik kaveren pod dálnicí při stavbě nové kanalizace. Zdůraznil však, že „měli reference na všechno“.

D1 se pozvolna vrátí k plnému provozu

Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem však zůstává neutěšená situace. Mezi jízdními pásy je široká částečně rozkopaná plocha. Prostor pro auta je zúžený, což má dva důsledky. Jednak mají všechny případné komplikace – nehody, poruchy nebo třeba kamion, který nevyjede stoupání – vážný vliv na plynulost provozu. A za druhé, když nasněží, obtížně se sem dostává údržba. Podle ministra bude jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic situaci řešit ve dvou krocích.

16 minut
Dan Ťok: „Kaverny tam nastaly proto, že nezapažovali díru, kterou dělali, a novou kanalizaci.“
Zdroj: ČT24

Prvním krokem má být přemístění svodidel, čímž by se měly zlepšit podmínky pro zimní údržbu. „Úprava svodidel (…) doufám, že do konce týdne bude hotová,“ řekl Dan Ťok. Samotné přemíštění svodidel provede firma, se kterou se ŘSD již dohodlo, přípravné práce začaly již v pondělí a provádí je ředitelství samo. Jde o rozmrazování svodidel a úklid sněhu, který je k nim nahrnutý. Firma by pak měla začít pracovat ve středu ráno. Jezdit se v tu dobu bude pouze jedním pruhem, jak ostatně avizoval v 90' ČT24 generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Takové omezení by mělo být pouze ve středu a čtvrtek, páteční odjezdy na Vánoce by již postihnout nemělo. Pokud by bylo třeba, budou úpravy pokračovat po svátcích.

Druhým krokem pak má být zasypání kaveren, které pod dálnicí vznikly, což potrvá déle – a teprve potom se také začne v celé šíři dálnice jezdit. Která firma dálnici opožděné zazimuje, není zřejmé. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pouze uvedl, že má s prací na dálnici zkušenosti.

Přes zimu by pak měl proběhnout tendr na společnost, která dokončí modernizaci jako takovou. „Aby tam v nové stavební sezoně přišla,“ očekává ministr. Jan Kroupa však upřesnil, že je reálné obnovení prací spíše až v létě. V ohrožení proto může být i celkový termín dokončení modernizace stanovený na rok 2021.

Sporům mezi státem reprezentovaným ŘSD a stavebním konsorciem předcházel kolaps dopravy v minulém týdnu. Ve středu a ve čtvrtek se zastavila doprava na D1 na Vysočině. Nasněžilo, do zúženého úseku se nedostala údržba, kamiony začaly ve stoupání klouzat a nakonec bylo z dálnice nedobrovolné parkoviště. Někteří řidiči strávili v koloně i 14 hodin.

Práce měly zabrat dva roky

Modernizace dálnice D1 na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem – druhým nejdelším ze dvou desítek úseků, do kterých je modernizace rozdělena – začala letos v březnu, skončit měla v létě 2020, tedy po dvou letech a čtyřech měsících. Zakázku za 1,75 miliardy korun mělo splnit sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.

Firma Geosan ještě v pondělí tvrdila, že je rozhodnuta svým smluvním závazkům dostát a dílo do roku 2020 dokončit.

Že není vše v pořádku, bylo zřejmé již v létě. V červenci se ŘSD poprvé zmínilo o možnosti výměny stavební firmy. „Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ uvedl po kontrole v polovině července Jan Rýdl.

Podle ministra Ťoka česko-italsko-kazašské konsorcium na stavbě zůstalo další půlrok proto, že stát uvěřil jeho slibům. „My jsme věděli, že tam je skluz, a tlačili jsme firmu, ať skluz dožene. Ale není tak jednoduché firmu vyhodit kvůli tomu, že má skluz. Nehledě k tomu, že jsme opakovaně dostali spoustu slibů a termínů,“ uvedl.

Je přitom přesvědčen, že kdyby bylo ŘSD stavbaře vyhodilo v říjnu, když bylo jasné, že včas nezačne ani zimní přestávka, situaci by to vůbec nezlepšilo. „Teď bychom to měli rozkopáno mnohem hůř,“ míní. Ujistil zároveň, že bude stát na stavebnících vymáhat penále.

Sami stavbaři zpoždění vysvětlují skrytými překážkami. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení Geosanu. Výkonný ředitel firmy Ivan Havel řekl, že problémy byly i ve vztahu ŘSD s italskou vedoucí firmou sdružení. „Od počátku nechápali přístup druhé strany,“ řekl o Italech s tím, že pravidla ŘSD byla pro ně příliš striktní.

Sněmovna o D1 jednat nebude

O situaci na dálnici D1 mohli jednat i poslanci. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek avizoval, že jeho strana navrhne zařadit na úterní jednání sněmovny mimořádný bod a bude chtít, aby o situaci promluvil ministr Ťok. Poslanecký klub ANO však dodatečnou změnu programu nakonec vetoval.

Sám Dan Ťok přitom ujišťoval, že nemá „žádný problém vysvětlit situaci“, i když byl k opoziční iniciativě odmítavý. „Nevím, jestli je třeba dělat to mimořádným bodem. Sněmovna má podle mého názoru probírat jiné věci,“ řekl.

Zároveň lidovce obvinil, že k situaci svým minulým vládním angažmá přispěli. „Když se podíváte do historie, tak to byl právě ministr KDU-ČSL Šimonovský, který říkal, že není potřeba dálnice D35,“ řekl Ťok. Míní, že kdyby D35 existovala, nebyl by problém na D1 tak velký, protože by po ní jezdilo méně aut.

Dálnice D35 spolu s D11 a severomoravskou částí D1 má vytvořit rychlejší spojení Prahy, Olomouce a Ostravy, než je dnes přes Brno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 17 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 51 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...