Stáčení tachometrů mají zabránit STK

Praha – Ministerstvo dopravy chce zabránit prodejcům ojetin v přetáčení tachometrů. Oblíbenou praktiku má omezit povinnost zapisovat do velkého technického průkazu stav najetých kilometrů při technické kontrole, zjistila Česká televize. Oslovení odborníci tento záměr vítají, ale varují, že podvody s tachometry ani tak úplně nezmizí. Výrazněji by podle nich pomohlo zařazení přetáčení tachometru mezi trestné činy.

Dvacetileté auto s necelou stovkou tisíc najetých kilometrů je v bazarech k vidění často. Není přitom snadné zjistit, zda byl jeho předchozím majitelem „sváteční řidič“ a vůz většinu roku prostál v garáži, nebo je nízký údaj na tachometru pouze trik, který má ze zákazníka vylákat více peněz. To druhé je ale pravděpodobnější. „Je to trochu sport, protože v každých novinách si můžete přečíst inzerát o tom, že vám stočí za pár stovek tachometr,“ komentoval předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

Zatímco například v Německu je přetáčení tachometru trestným činem, v Česku těmto praktikám úřady dosud pouze mlčky přihlížely. Ministerstvo dopravy se nyní rozhodlo status quo změnit – nikoli však radikálně. Stanice technické kontroly budou mít povinnost zapisovat aktuální stav tachometru. „Odečteme stav tachometru takový, jaký je, když nám vozidlo stojí v hale,“ přiblížil novou povinnost vedoucí stanice technické kontroly Dekra Pavel Ferro. Technici ale nedokážou zjistit, zda sami nedostali k dispozici podvržené údaje.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Podle ministerstva dopravy novinka přesto pomůže – alespoň trochu. „Pokud vozidlo opakovaně mění majitele, bude v technickém průkazu i více záznamů. Každý tento záznam bude znemožnovat a omezovat možnost manipulace,“ přiblížil očekávaný přínos ministr Vít Bárta.

Ačkoli odborná veřejnost návrh uvítala, považuje ho jenom za dílčí krok. Podvodný údaj na tachometru by měl být i tak trestný. V Německu trestání přetáčení tachometrů podle všeho pomohlo a jejich počet se výrazně snížil.

Novinku teď čeká klasické legislativní kolečko – návrh míří k posouzení nejdřív do mezirezortní skupiny, potom do vlády a následně k poslancům. Ministr předpokládá, že začne platit od léta 2011.