Soud v kauze Studénka potvrdil zproštění obžaloby u pěti osob. U dalších pěti nařídil nové jednání

2 minuty
Události: Soud v kauze Studénka
Zdroj: ČT24

Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě ve čtvrtek potvrdil zproštění obžaloby pro část obžalovaných v případu železničního neštěstí ve Studénce. Pět osob se ale k soudu vrátí, soudce nařídil nové projednání jejich případu. Po nehodě v srpnu 2008 zemřelo osm lidí. Do trosek zříceného silničního mostu tehdy narazil ve vysoké rychlosti mezinárodní rychlík. Okresní soud v Novém Jičíně desítku obžalovaných už dvakrát zprostil obžaloby. Státní zástupce se odvolal. Proto případ řešil odvolací senát nadřízeného soudu.

Soud potvrdil zproštění u pěti z deseti obžalovaných, mezi nimi je většina manažerů dvou firem, které se podílely na stavbě. U pěti dalších ale zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Případ se tak potřetí dostane před Okresní soud v Novém Jičíně, který dotyčné už dvakrát obžaloby zprostil.

Před soud znovu postaví pracovníci stavebního dozoru firem Bögl & Krýsl a Eurovia (dříve známé jako Dopravní stavby Ostrava), a to Petr Janouškovec, Michal Foniok, Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek. Podle odůvodnění soudce neprováděli kontroly stavby, jak měli. Opravovaný most byl podepřen jen provizorně a podle soudce neudělali nic pro jeho zajištění, nikoho ani neupozornili na možné riziko.

„Pád mostu byl důsledkem celé řady pochybení,“ uvedl předseda senátu. Hlavně podle něj ale chyběl dokument, který by popsal metodický postup prací. Pochybení pětice obžalovaných, kteří ještě budou dál souzeni, označil soudce za natolik významné, že bez něj by k pádu mostu nedošlo. „Každý z nich mohl ve svém postavení zabránit pádu mostu či tomu, aby pod stavbou jezdily vlaky,“ řekl.

Zproštěni naopak byli Jiří Vlach, Marek Krejčiřík a Michal Adam. Odpovědnost za neštěstí podle policie nesl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje, oba byli ve čtvrtek také zproštěni.

Vyhlášení rozhodnutí se účastnili jen tři obžalovaní. Dorazilo i několik cestujících či příbuzných obětí. „Pokud nebude někdo odsouzen, nemáme jistotu, že se taková tragédie nebude opakovat. Myslím si, že jsou vinni všichni,“ uvedl Richard Salamon, který ve vlaku cestoval, většina přítomných ale rozhodnutí odmítla komentovat.

Krajský soud se případem zabýval na základě odvolání státního zástupce Pavla Šáry. Ten zprošťující rozsudek okresního soudu označil za nezákonný. Čtvrteční rozhodnutí považuje za remízu. V případě obžalovaných, jejichž zproštění soud potvrdil, počká na písemné vyhotovení rozsudku. Zvažuje ale dovolání. V případě pěti dalších, které čeká pokračování hlavního líčení, uvítal závazný pokyn, na jehož základě mají být odsouzeni. „Okresní soud pokyn musí respektovat. Pokud tak neučiní, případ by měl být soudci odebrán a přidělen jinému,“ řekl.

Obžalované už soudce dvakrát zprostil

Naposledy okresní soud zprostil všechny osoby viny loni. Obžalobě čelí hlavně lidé ze stavebních firem, které se podílely na opravě mostu. Zproštění obžaloby soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica zdůvodnil tím, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že skutek spáchali právě obžalovaní. „Stále se točíme kolem toho samého. Nevíme, proč ten most spadl. Když toto nevíme, nemůžeme pak odvíjet odpovědnost obžalovaných,“ řekl už dříve Pšenica.

obrázek
Zdroj: ČT24

Neštěstí se stalo 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl opravovaný silniční most a do jeho trosek pak narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí, z toho deset těžce, někteří mají následky.

Vedení společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Šest milionů korun poškozeným vyplatily i České dráhy. Rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl, která se podílela na stavbě mostu.

  • Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať.
  • Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalit tak soupravu. 
  • Na místě zahynulo šest lidí, tragédie si následně vyžádala další dvě oběti. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky).
  • Týden po nehodě policie obvinila kvůli neštěstí dva inženýry firmy Bögl & Krýsl. K soudu se celý případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. 
  • Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. 
  • Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak. Provoz na všech pěti kolejích železničáři obnovili 17. srpna večer, až do října ale byla v úseku omezená rychlost.
  • Na místě zřícené konstrukce do července 2010 vznikl nový most.
  • V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...