Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě ve čtvrtek potvrdil zproštění obžaloby pro část obžalovaných v případu železničního neštěstí ve Studénce. Pět osob se ale k soudu vrátí, soudce nařídil nové projednání jejich případu. Po nehodě v srpnu 2008 zemřelo osm lidí. Do trosek zříceného silničního mostu tehdy narazil ve vysoké rychlosti mezinárodní rychlík. Okresní soud v Novém Jičíně desítku obžalovaných už dvakrát zprostil obžaloby. Státní zástupce se odvolal. Proto případ řešil odvolací senát nadřízeného soudu.
Soud v kauze Studénka potvrdil zproštění obžaloby u pěti osob. U dalších pěti nařídil nové jednání
Soud potvrdil zproštění u pěti z deseti obžalovaných, mezi nimi je většina manažerů dvou firem, které se podílely na stavbě. U pěti dalších ale zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Případ se tak potřetí dostane před Okresní soud v Novém Jičíně, který dotyčné už dvakrát obžaloby zprostil.
Před soud znovu postaví pracovníci stavebního dozoru firem Bögl & Krýsl a Eurovia (dříve známé jako Dopravní stavby Ostrava), a to Petr Janouškovec, Michal Foniok, Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek. Podle odůvodnění soudce neprováděli kontroly stavby, jak měli. Opravovaný most byl podepřen jen provizorně a podle soudce neudělali nic pro jeho zajištění, nikoho ani neupozornili na možné riziko.
„Pád mostu byl důsledkem celé řady pochybení,“ uvedl předseda senátu. Hlavně podle něj ale chyběl dokument, který by popsal metodický postup prací. Pochybení pětice obžalovaných, kteří ještě budou dál souzeni, označil soudce za natolik významné, že bez něj by k pádu mostu nedošlo. „Každý z nich mohl ve svém postavení zabránit pádu mostu či tomu, aby pod stavbou jezdily vlaky,“ řekl.
Zproštěni naopak byli Jiří Vlach, Marek Krejčiřík a Michal Adam. Odpovědnost za neštěstí podle policie nesl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje, oba byli ve čtvrtek také zproštěni.
Vyhlášení rozhodnutí se účastnili jen tři obžalovaní. Dorazilo i několik cestujících či příbuzných obětí. „Pokud nebude někdo odsouzen, nemáme jistotu, že se taková tragédie nebude opakovat. Myslím si, že jsou vinni všichni,“ uvedl Richard Salamon, který ve vlaku cestoval, většina přítomných ale rozhodnutí odmítla komentovat.
Krajský soud se případem zabýval na základě odvolání státního zástupce Pavla Šáry. Ten zprošťující rozsudek okresního soudu označil za nezákonný. Čtvrteční rozhodnutí považuje za remízu. V případě obžalovaných, jejichž zproštění soud potvrdil, počká na písemné vyhotovení rozsudku. Zvažuje ale dovolání. V případě pěti dalších, které čeká pokračování hlavního líčení, uvítal závazný pokyn, na jehož základě mají být odsouzeni. „Okresní soud pokyn musí respektovat. Pokud tak neučiní, případ by měl být soudci odebrán a přidělen jinému,“ řekl.
Obžalované už soudce dvakrát zprostil
Naposledy okresní soud zprostil všechny osoby viny loni. Obžalobě čelí hlavně lidé ze stavebních firem, které se podílely na opravě mostu. Zproštění obžaloby soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica zdůvodnil tím, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že skutek spáchali právě obžalovaní. „Stále se točíme kolem toho samého. Nevíme, proč ten most spadl. Když toto nevíme, nemůžeme pak odvíjet odpovědnost obžalovaných,“ řekl už dříve Pšenica.
Neštěstí se stalo 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl opravovaný silniční most a do jeho trosek pak narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí, z toho deset těžce, někteří mají následky.
Vedení společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Šest milionů korun poškozeným vyplatily i České dráhy. Rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl, která se podílela na stavbě mostu.
- Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať.
- Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalit tak soupravu.
- Na místě zahynulo šest lidí, tragédie si následně vyžádala další dvě oběti. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky).
- Týden po nehodě policie obvinila kvůli neštěstí dva inženýry firmy Bögl & Krýsl. K soudu se celý případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem.
- Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.
- Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak. Provoz na všech pěti kolejích železničáři obnovili 17. srpna večer, až do října ale byla v úseku omezená rychlost.
- Na místě zřícené konstrukce do července 2010 vznikl nový most.
- V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let.