Řidičem Uberu jen s licencí a evidencí tržeb. Firma se dohodla s vládou

Řidičem Uberu jen s licencí a evidencí tržeb (zdroj: ČT24)

Společnost Uber začne podnikat prostřednictvím své české pobočky a zajistí, že její řidiči budou mít licenci a evidovat tržby. Firma se na tom dohodla při jednání s vládou, oznámil premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Kvůli podnikání Uberu pořádají protestní akce taxikáři, kteří považují alternativní dopravce, mezi nimiž ovšem není Uber jediný, za nekalou konkurenci. Až do pátku chtějí každý den hodinu demonstrovat svoji nespokojenost před pražským magistrátem.

Provoz Uberu v Česku zatím zajišťuje nizozemská centrála, ale nově by měl přejít na českou pobočku. „Uber tady má firmu, ale ta dělá jen marketing. Byznys dělají přes holandskou entitu Uber, B. V.,“ shrnul Andrej Babiš po jednání.

„Uber se na začátku omluvil a řekli, že ne vše, co dělali v minulosti, bylo správně,“ dodal ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nest. za ANO).

Fungování Uberu by se nyní mělo přiblížit běžným taxislužbám. Firma tedy zajistí, že pro ni budou jezdit pouze řidiči s licencí na smluvní přepravu a budou evidovat tržby. Zaručit to má memorandum, které by vláda s Uberem měla podle Babiše uzavřít ještě v březnu.

Uber zatím v Česku provozuje mimo jiné službu Uber Pop, kterou označuje za spolujízdu. Nevztahují se na ni tedy pravidla platná pro taxikáře. Nově je čekají zkoušky. „Za ty je odpovědný magistrát hlavního města. Jejich požadavek byl, abychom rozšířili kapacitu, aby mohli co nejrychleji odlicencovat co největší počet řidičů,“ přislíbila primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která na jednání také byla.

„Připomínky z dnešní schůzky bereme velmi vážně, rozhodně jsou nyní před námi úkoly, které musíme vyřešit. Věříme, že další jednání budou následovat i v budoucnu, protože jsme odhodlání učinit to správné pro tisíce spotřebitelů, řidičů i pro Prahu,“ doplnil i generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu Alexei Stakh.

Každý den hodinu před magistrátem

Taxikáři, kteří v posledních měsících proti alternativním přepravním službám, jako je Uber a Taxify, protestovali, pokračovali i tento týden. Avizovali protestní akce na každý pracovní den až do příštího pátku.

Oproti minulým protestním akcím, které svolávala řidičská sdružení a výsledkem opakovaně bylo zablokování dopravy, především tramvajové, v centru Prahy, se tentokrát řidiči omezují na oblast kolem pražského magistrátu.

Protesty svolaly čtyři největší dispečinky – AAA radiotaxi, City taxi, Profitaxi a letištní řidiči. „Nejde nám o to zacpávat Prahu, ale spíš jsme zvolili takovou gándhíovskou formu, aby se o nás vědělo,“ řekl majitel AAA radiotaxi Jiří Kvasnička. Upřesnil, že protesty budou probíhat v pracovní dny vždy mezi 14:00 a 15:00.

Naopak Asociace koncesionářů v taxislužbě, která svolávala protesty dříve, ale v únoru je po jednání s premiérem přerušila, se v dohledné době k dalším projevům nespokojenosti nechystá. Místopředsedkyně asociace Karolína Venclová však zdůraznila, že budou taxikáři ostražití. „Po zkušenostech s firmou Uber si nejsme úplně jistí, jestli dodrží všechno, co panu premiérovi slíbili. Pakliže od května zjistíme, že Uber dohodu nedodržel, můžeme se o protestech znovu začít bavit,“ nastínila.

Již dříve slíbila vláda taxikářům, že připraví nový zákon o taxislužbě, záhy však ministerstvo dopravy upustilo od plánu, že nejprve dá dohromady rychlou novelu, která by zregulovala alternativní dopravce.

Dohoda s Uber podle Asociace koncesionářů v taxislužbě ale neřeší celý problém, neboť se netýká společnosti Taxify nabízející stejně služby. Podle místopředsedkyně asociace Venclové bude záležet, jak se k dohodě vlády a společnosti Uber tato firma postaví.

Premiér v demisi Andrej Babiš nicméně v únoru řekl, že považuje podnikání Uberu za „de facto nezákonné“. Koncem měsíce zaslal firmě dopis, ve kterém ji vyzval, aby dodržovala zákony, nebo zvážila ukončení služeb v zemi a následovalo nynější jednání.

Uber v Praze využívá podle firmy 300 000 lidí, což znamená nárůst počtu zákazníků za poslední rok o 60 procent. Počet aktivních řidičů se zvýšil opolovinu na 2000 lidí, z toho však 90 procent má i jiný zdroj příjmu.