Nová vyhláška ministerstva dopravy zavádí jednotné a přísnější dopravní psychotesty. Podstoupit je budou muset nejen řidiči z povolání, ale i ti vybodovaní nebo se zákazem řízení. Pokud psychologové striktní pravidla nedodrží, hrozí jim pokuty. Nově řidiči už nebudou mít možnost jít hned po zamítavém posudku na vyšetření jinam.
Řidiče čekají jednotné a přísnější psychotesty
Ti, kteří chtějí po odebrání řidičského průkazu znovu jezdit, musejí ještě před psychologem k praktikovi. „Tady jsou zásadní změny. K nám už musí donést potvrzení od lékaře o zdravotní způsobilosti,“ říká akreditovaná dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.
Dále uchazeč potřebuje výpis z evidenční karty řidiče, doklady totožnosti a následuje vyplnění čestného prohlášení o aktuálním zdravotním stavu. Teprve až pak začíná samotná prověrka u dopravního psychologa.
Testování se zaměřuje jednak na intelekt, pozornost, paměť, reakce rozhodování, ale pak také i na strukturu osobnosti či vlastnosti. Kombinuje otázky, obrázky, úkoly v písemných testech i testování reakcí přes počítač. Vyšetřování by mělo trvat minimálně dvě hodiny. Pokud je vše bez problémů, zbývá už jen závěrečný pohovor a zhodnocení výsledků.
Tři měsíce nelze posudek změnit
Jednotná pravidla pro průběh vyšetření stanovuje nová ministerská vyhláška. Přesně dané parametry má i forma výsledného posudku. Úřad tak chce mimo jiné zamezit rychlotestům na úkor kvality. „Aby nedocházelo k situacím, že řidič odejde od jednoho psychologa se zamítavým posudkem a druhý den dostane posudek opačný,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Nově proto ministerstvo zavádí tříměsíční lhůtu, během které nesmí být posudek změněn, a také kontroly. „Bude možnost postihu dopravních psychologů, kteří nebudou postupovat podle zákona,“ dodává Matúš Šucha, vedoucí katedry dopravy Univerzity Palackého v Olomouci.
Tým Matúše Šucha z katedry dopravy olomoucké univerzity tři roky zkoumal, co rozhoduje o tom, zda je někdo bezpečný řidič. Celkem testovali 2500 řidičů, kterým Policie ČR odebrala řidičské oprávnění. Výzkum ukázal, že o bezpečnosti jízdy nerozhodují primárně schopnosti šoféra, ale především jeho zodpovědnost.