Řidiče čekají jednotné a přísnější psychotesty

Nová vyhláška ministerstva dopravy zavádí jednotné a přísnější dopravní psychotesty. Podstoupit je budou muset nejen řidiči z povolání, ale i ti vybodovaní nebo se zákazem řízení. Pokud psychologové striktní pravidla nedodrží, hrozí jim pokuty. Nově řidiči už nebudou mít možnost jít hned po zamítavém posudku na vyšetření jinam.

Ti, kteří chtějí po odebrání řidičského průkazu znovu jezdit, musejí ještě před psychologem k praktikovi. „Tady jsou zásadní změny. K nám už musí donést potvrzení od lékaře o zdravotní způsobilosti,“ říká akreditovaná dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Dále uchazeč potřebuje výpis z evidenční karty řidiče, doklady totožnosti a následuje vyplnění čestného prohlášení o aktuálním zdravotním stavu. Teprve až pak začíná samotná prověrka u dopravního psychologa.

Testování se zaměřuje jednak na intelekt, pozornost, paměť, reakce rozhodování, ale pak také i na strukturu osobnosti či vlastnosti. Kombinuje otázky, obrázky, úkoly v písemných testech i testování reakcí přes počítač. Vyšetřování by mělo trvat minimálně dvě hodiny. Pokud je vše bez problémů, zbývá už jen závěrečný pohovor a zhodnocení výsledků.

Události: Vyhláška zavádí přísnější dopravní psychotesty (zdroj: ČT24)

Tři měsíce nelze posudek změnit

Jednotná pravidla pro průběh vyšetření stanovuje nová ministerská vyhláška. Přesně dané parametry má i forma výsledného posudku. Úřad tak chce mimo jiné zamezit rychlotestům na úkor kvality. „Aby nedocházelo k situacím, že řidič odejde od jednoho psychologa se zamítavým posudkem a druhý den dostane posudek opačný,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nově proto ministerstvo zavádí tříměsíční lhůtu, během které nesmí být posudek změněn, a také kontroly. „Bude možnost postihu dopravních psychologů, kteří nebudou postupovat podle zákona,“ dodává Matúš Šucha, vedoucí katedry dopravy Univerzity Palackého v Olomouci.

Tým Matúše Šucha z katedry dopravy olomoucké univerzity tři roky zkoumal, co rozhoduje o tom, zda je někdo bezpečný řidič. Celkem testovali 2500 řidičů, kterým Policie ČR odebrala řidičské oprávnění. Výzkum ukázal, že o bezpečnosti jízdy nerozhodují primárně schopnosti šoféra, ale především jeho zodpovědnost.