Přibývá požárů elektrokoloběžek a elektrokol. Pozor hlavně při nabíjení, varují hasiči

7 minut
Události: Požárů elektrokoloběžek přibývá
Zdroj: ČT24

Hasiči častěji než dřív řeší požáry dopravních prostředků jezdících na elektřinu. A nejde jen o elektrokoloběžky. Konkrétně za první polovinu roku museli řešit dvojnásobek případů než za celý loňský rok. Pořád jde ale o desítky případů. Hasiči radí i při jen drobném náznaku kouře vytáhnout nabíječku ze zásuvky, a pokud je možnost, tak dát elektrokoloběžku nebo elektrokolo na balkon či jinam ven. V každém případě také hned zavolat linku 150.

Některé koloběžky můžou jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Pohání je baterie s podobnou kapacitou, jakou mají i některá auta. Právě velké baterie jsou nejcitlivějším místem.

„Koloběžka je docela namáhané zařízení. Různě se pokládá, padá a podobně. A ta baterie vlastně dostává pořádně zabrat,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

A nesvědčí jim ani výkyvy počasí. Extrémní horka nebo déšť. Ten působí hlavně na sdílené koloběžky, které jsou venku prakticky celoročně. „Lidé se k tomu nechovají úplně dobře, různě se to válí. Byť je baterie masivní a má vlastně masivní schránku, už jsme zaznamenali i požár přímo u provozovatele, který nabíjí baterie,“ dodal Kavka.

Riziko při jízdě je minimální

Riziko požáru elektrické koloběžky přímo na ulici, nebo dokonce při jízdě, je ale podle hasičů minimální. Většinou začne baterie hořet při nabíjení. Největší riziko je právě u těch, které často padají a jsou hodně namáhané. 

Případné požáry se týkají věcí s větší kapacitou akumulátoru, nejde třeba o mobilní telefony nebo tablety. Kromě elektrokoloběžek a elektrokol u nás hasiči hasili také požáry elektroskútrů, hooverů a také elektroauta. Zvlášť elektrokoloběžek a elektrokol je čím dál víc a některé už jsou roky staré. Zvyšuje se počet požárů, které řeší hasiči. Zatímco loni jich bylo celkem 21, letos za prvních šest měsíců už 44.

Jedním z případů byla budova prodejny elektrokoloběžek na Praze 4, kde letos 13. července začalo hořet právě při nabíjení jedné z nich.

Přesnou příčinu požáru dokáží zjistit technici v laboratoři. Jestli šlo o vadný výrobek, poškození při používání anebo jestli baterie a akumulátor někdo upravoval. Na ohořelých bateriích dokáží experti najít trhliny nebo třeba stopy koroze. Ta napovídá, že do baterie vnikla voda. Pozná se i porušená nebo úplně chybějící izolace. To zase ukazuje na neodbornou výměnu baterek.

„Do koloběžky s největší pravděpodobností vnikla vlhkost, došlo k elektrickému zkratu, k tepelnému působení. To znamená, že uvnitř článků došlo k porušení izolačních vrstev. Došlo k dalším zkratům a k dalšímu vývinu tepla, tím pádem ke vzniku přetlaku v jednotlivých těch článcích a ten přetlak pak roztrhává obaly,“ vysvětlil vedoucí oddělení požárně technických expertíz Ondřej Sanža Šafránek z Technického ústavu požární ochrany. 

Konstrukce a péče

Elektrokoloběžky se od sebe můžou hodně lišit, a to velikostí, použitými materiály i výkonem. Základ je ale stejný. Uložený motor, který dostává pokyny od řídicí jednotky, která určuje, kolik energie z baterie půjde v danou chvíli do motoru. Baterie je složená z jednotlivých článků. Pokud se přehřeje, může vybuchnout. 

O elektrické koloběžky je tak nutné se správně starat. A to hlavně během zimy, kdy je většina lidí příliš nepoužívá. 

Konstrukce elektrické koloběžky
Zdroj: ČT24

Nejčastějším problémem elektrokoloběžek je prasklá duše u kol. „Stává se to nejčastěji proto, že není dofouklá, plášť se prodře, a tím prodře i duši. Takže to je opravdu 80 procent oprav. Zbytek je elektronika, často baterky,“ zmínil majitel jednoho servisu Michal Šesták.

Právě baterie je na opravu nejkomplikovanější a také nejdražší. Běžně se pohybuje mezi čtyřiceti až devadesáti procenty hodnoty celé elektrokoloběžky. „Když je třeba vytopená a má už příliš článků poškozených a výměna by byla příliš drahá, tak se mění i celá baterie,“ doplnil Šesták.

Výhodou v opravě elektrických koloběžek je pak podle techniků nízký počet součástek.

Majitelé elektrokoloběžek by měli do servisu chodit ideálně dvakrát do roka. Pozor by si pak měli dát i na jejich používání v mokrém počasí. Správně připravené jsou na něj totiž jen některé modely. Aby baterie koloběžky správně fungovala, je potřeba ji pravidelně dobíjet. Naopak poškodit ji může příliš mnoho vody, proto je lepší elektrokoloběžky nemýt vodou z hadice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opozice ví, že prohraje, na hlasování o nedůvěře ale právo má, říká Pekarová Adamová

Úterní mimořádná schůze sněmovny svolaná opozicí k pokusu o vyslovení nedůvěry vládě je příležitostí pro obě strany, míní předsedkyně dolní komory parlamentu a vládní TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. V Interview ČT24, které vedla Tereza Řezníčková, také řekla, že bitcoinová kauza, kvůli které opozice hlasování vyvolala, podle ní nedosahuje takových rozměrů, aby o důvěru musela žádat sama vláda.
před 2 mminutami

Rybáři přivítali začátek sezony lovu dravých ryb

V pondělí začala sezona lovu dravých ryb. Jedná se například o lov candátů, štik či sumců. V noci na pondělí se sice prudce ochladilo, rybáře ale změna počasí neodradila. K řekám, nádržím a rybníkům vyrazily stovky lidí. K oblíbeným revírům patří třeba Lipno. Tam v loňském roce rybáři chytili čtyři a půl tisíce candátů. Přibližně o dva tisíce víc než předloni. Rybáři však musí dát pozor na míry jednotlivých ryb. Například u candátů na Lipně je minimální míra padesát centimetrů, u štik šedesát centimetrů.
před 11 mminutami

Koalici rozděluje jednotné měsíční hlášení

Koalice bude při hlasování o jedné z posledních vládních priorit – zavedení jednotného měsíčního hlášení – nejednotná. Předmětem sporu jsou úpravy načtené ODS před druhým čtením, které by osvobodily od daně mimo jiné bitcoinové miliardáře. Strana tak učinila bez předchozí konzultace s ostatními. Opozice změny spojuje s bitcoinovou kauzou, kvůli níž rezignoval exministr spravedlnosti Pavel Blažek (za ODS).
před 21 mminutami

Mapa ukazuje místa smrtelných dopravních nehod a jejich příčiny

Každý den zemřou na českých silnicích průměrně dva lidé. Infografika zachycuje všechny smrtelné dopravní nehody od roku 2010 až do současnosti.
před 2 hhodinami

Podezřelému z vraždy v Kostelci hrozí výjimečný trest

Kriminalisté obvinili z vraždy pětašedesátiletého muže. Je podezřelý, že v neděli večer v Kostelci nad Černými lesy zabil padesátiletou ženu a o pět let mladšího muže. Kriminalisté budou podávat návrh na uvalení vyšetřovací vazby. Muži hrozí v případě odsouzení až výjimečný trest, informovala krajská policejní mluvčí Vlasta Suchánková.
před 9 hhodinami

Týden začal deštěm, tropy se vrátí

Po chladnějším a deštivém úvodu týdne se oteplí. Ve středu se odpolední maxima přiblíží ke třiceti stupňům Celsia. Obloha bude s výjimkou pondělka převážně jasná či polojasná, od úterý bude pršet už jen minimálně. Více srážek by mohlo být na přelomu tohoto a příštího týdne, kdy se opět vrátí tropické teploty.
před 11 hhodinami

Ministerstvo vysokým školám rozdělilo 30 miliard bez ověřování přínosu, uvedl NKÚ

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) rozdělilo přes 30 miliard korun na rozvoj vysokých škol, aniž je jasné, jak konkrétně tato podpora zlepšila výuku. Jak se za tyto peníze zlepšilo vzdělávání a zda stát získal odpovídající hodnotu za peníze, totiž resort nesledoval. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
před 11 hhodinami

Příspěvek na péči budí rozpory v koalici

Vládní strany se neshodnou na tom, kolik mají pobírat lidé odkázaní na pomoc druhých. Lidovci navrhují, aby se dva nejnižší stupně podpory zvýšily. Záměr podporují i Starostové. ODS a TOP 09 se zvýšením nesouhlasí. Ročně by výdaje stouply o 1,4 miliardy korun, a to je podle nich pro státní rozpočet moc.
před 12 hhodinami
Načítání...