Přibývá požárů elektrokoloběžek a elektrokol. Pozor hlavně při nabíjení, varují hasiči

7 minut
Události: Požárů elektrokoloběžek přibývá
Zdroj: ČT24

Hasiči častěji než dřív řeší požáry dopravních prostředků jezdících na elektřinu. A nejde jen o elektrokoloběžky. Konkrétně za první polovinu roku museli řešit dvojnásobek případů než za celý loňský rok. Pořád jde ale o desítky případů. Hasiči radí i při jen drobném náznaku kouře vytáhnout nabíječku ze zásuvky, a pokud je možnost, tak dát elektrokoloběžku nebo elektrokolo na balkon či jinam ven. V každém případě také hned zavolat linku 150.

Některé koloběžky můžou jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Pohání je baterie s podobnou kapacitou, jakou mají i některá auta. Právě velké baterie jsou nejcitlivějším místem.

„Koloběžka je docela namáhané zařízení. Různě se pokládá, padá a podobně. A ta baterie vlastně dostává pořádně zabrat,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

A nesvědčí jim ani výkyvy počasí. Extrémní horka nebo déšť. Ten působí hlavně na sdílené koloběžky, které jsou venku prakticky celoročně. „Lidé se k tomu nechovají úplně dobře, různě se to válí. Byť je baterie masivní a má vlastně masivní schránku, už jsme zaznamenali i požár přímo u provozovatele, který nabíjí baterie,“ dodal Kavka.

Riziko při jízdě je minimální

Riziko požáru elektrické koloběžky přímo na ulici, nebo dokonce při jízdě, je ale podle hasičů minimální. Většinou začne baterie hořet při nabíjení. Největší riziko je právě u těch, které často padají a jsou hodně namáhané. 

Případné požáry se týkají věcí s větší kapacitou akumulátoru, nejde třeba o mobilní telefony nebo tablety. Kromě elektrokoloběžek a elektrokol u nás hasiči hasili také požáry elektroskútrů, hooverů a také elektroauta. Zvlášť elektrokoloběžek a elektrokol je čím dál víc a některé už jsou roky staré. Zvyšuje se počet požárů, které řeší hasiči. Zatímco loni jich bylo celkem 21, letos za prvních šest měsíců už 44.

Jedním z případů byla budova prodejny elektrokoloběžek na Praze 4, kde letos 13. července začalo hořet právě při nabíjení jedné z nich.

Přesnou příčinu požáru dokáží zjistit technici v laboratoři. Jestli šlo o vadný výrobek, poškození při používání anebo jestli baterie a akumulátor někdo upravoval. Na ohořelých bateriích dokáží experti najít trhliny nebo třeba stopy koroze. Ta napovídá, že do baterie vnikla voda. Pozná se i porušená nebo úplně chybějící izolace. To zase ukazuje na neodbornou výměnu baterek.

„Do koloběžky s největší pravděpodobností vnikla vlhkost, došlo k elektrickému zkratu, k tepelnému působení. To znamená, že uvnitř článků došlo k porušení izolačních vrstev. Došlo k dalším zkratům a k dalšímu vývinu tepla, tím pádem ke vzniku přetlaku v jednotlivých těch článcích a ten přetlak pak roztrhává obaly,“ vysvětlil vedoucí oddělení požárně technických expertíz Ondřej Sanža Šafránek z Technického ústavu požární ochrany. 

Konstrukce a péče

Elektrokoloběžky se od sebe můžou hodně lišit, a to velikostí, použitými materiály i výkonem. Základ je ale stejný. Uložený motor, který dostává pokyny od řídicí jednotky, která určuje, kolik energie z baterie půjde v danou chvíli do motoru. Baterie je složená z jednotlivých článků. Pokud se přehřeje, může vybuchnout. 

O elektrické koloběžky je tak nutné se správně starat. A to hlavně během zimy, kdy je většina lidí příliš nepoužívá. 

Konstrukce elektrické koloběžky
Zdroj: ČT24

Nejčastějším problémem elektrokoloběžek je prasklá duše u kol. „Stává se to nejčastěji proto, že není dofouklá, plášť se prodře, a tím prodře i duši. Takže to je opravdu 80 procent oprav. Zbytek je elektronika, často baterky,“ zmínil majitel jednoho servisu Michal Šesták.

Právě baterie je na opravu nejkomplikovanější a také nejdražší. Běžně se pohybuje mezi čtyřiceti až devadesáti procenty hodnoty celé elektrokoloběžky. „Když je třeba vytopená a má už příliš článků poškozených a výměna by byla příliš drahá, tak se mění i celá baterie,“ doplnil Šesták.

Výhodou v opravě elektrických koloběžek je pak podle techniků nízký počet součástek.

Majitelé elektrokoloběžek by měli do servisu chodit ideálně dvakrát do roka. Pozor by si pak měli dát i na jejich používání v mokrém počasí. Správně připravené jsou na něj totiž jen některé modely. Aby baterie koloběžky správně fungovala, je potřeba ji pravidelně dobíjet. Naopak poškodit ji může příliš mnoho vody, proto je lepší elektrokoloběžky nemýt vodou z hadice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...