Kapacita středních škol ve Středočeském kraji je dostatečná, shodla se současná hejtmanka kraje Petra Pecková (STAN) s poslankyní a bývalou hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou (ANO). Problém podle nich je zejména v okolí Prahy, kde je nutné kapacity navýšit. Za minulého vedení se dle Pokorné Jermanové podařilo postavit mnoho škol a zvýšit jejich kapacitu. „Do středních škol se ale nedala ani koruna,“ reagovala Pecková v Událostech, komentářích.
Postavili jsme mnoho škol, říká Pokorná Jermanová. Do středních se nedala ani koruna, reagovala Pecková
K přijímacím zkouškám na maturitní obory se letos přihlásilo rekordních 116 tisíc dětí, zájem o některé školy byl enormní. Někteří ředitelé navýšili počet míst ve třídách, to ale nestačí.
„Určit jednoznačně jednoho viníka je velmi složité, protože tam vstupuje několik faktorů. Vůbec systém způsobu přijímání na střední školy je z mého pohledu (…) velmi nepřehledný,“ myslí si Pokorná Jermanová. „Pokud se více nezačne koordinovat školství mezi státem, kraji i mezi jednotlivými kraji navzájem, tak se asi nic zásadně nezlepší,“ doplnila.
„Ve Středočeském kraji máme zhruba čtrnáct tisíc deváťáků a sedmnáct tisíc míst na středních školách. A samozřejmě řada z nich jde na jiné školy do jiných krajů. Takže ta kapacita by být mohla,“ nastínila Pecková. „Na druhou stranu jde o problém lokální, zejména zázemí kolem Prahy,“ dodala s tím, že v těchto lokalitách je nutné navyšovat kapacity škol, o což se současné vedení kraje snaží.
S tím souhlasí i Pokorná Jermanová. „Kapacita středních škol ve Středočeském kraji je dostatečná. Problém je v tom, že jich není dostatek v prstenci kolem Prahy. A dostupnost Prahy z těchto lokalit je velmi komfortní,“ okomentovala. Podle ní je v oblastech okolo hlavního města Prahy enormní nárůst obyvatel, především rodin s dětmi.
Pecková: Digitalizace měla nastoupit v roce 2022
„Dopad na rozpočet kraje je obrovský, ale ukázalo se, že i díky evropským penězům se podařilo — už za naší vlády — postavit mnoho škol a školek a zvýšit kapacitu. (…) Nicméně to, co zůstalo nedořešeno, je restrukturalizace školství,“ podotkla.
Do středních škol se ale podle Peckové nedala ani koruna. Středočeské školství podle ní bylo na třetím nejhorším místě mezi kraji ve srovnání u maturit. „Dokonce jsme měli školu, kde měli žáci osmdesátiprocentní neúspěšnost u maturit. Či školy, které byly naplněné jen z osmnácti procent,“ reagovala. Důležitá je tak podle ní i kvalita školství, nejenom dostupnost.
Co se týče digitalizace přijímacího řízení, po kterém volá Praha i Středočeský kraj, ta měla dle dlouhodobého záměru České republiky pro vzdělávání nastoupit v roce 2022, upozornila Pecková. „Tento kabinet vládne od 17. prosince roku 2021. V tu dobu už by musela být ta digitalizace zcela připravena, aby se od přijímacího řízení v březnu a dubnu 2022 spustila. Bohužel se to nestalo,“ okomentovala. Není to tak podle ní chyba současné vlády, protože to nemohla stihnout během čtyř měsíců.
„To, že to přijímací řízení není digitální, ale papírové, způsobuje obrovský chaos. Absolutně není přehled o tom, které dítě je na jaké škole. Je také chaos ve druhých kolech, protože ty jsou na každé škole zcela jinak,“ soudí hejtmanka.
Chybí propagace technických oborů, říká Pokorná Jermanová
Pokorná Jermanová dle svých slov chápe touhu některých dětí po všeobecném vzdělání, které vede k tomu vysokoškolskému, ale měly by se podle ní i zamyslet, jaké budou mít uplatnění na trhu práce. To, co od současného vedení Středočeského kraje postrádá, je propagace technických oborů. S tím by ale měl pomoci i stát, upozornila.
Na to reagovala spisovatelka Petra Hůlová, jejíž dítě se vyrovnává s neúspěchem v prvním kole přijímacího řízení na gymnáziu. „Léta se tady mluvilo o tom, že právě všeobecné vzdělání, které vede k tomu vysokoškolskému, je pojistkou pro dobrou kariéru. Myslím, že to co jste řekla, není hloupost, ale zajímavým způsobem to ilustruje to, co se tady děje. Tedy to, že to všeobecné vzdělání už dnes nezaručuje zdaleka tak dobrou pozici na pracovním trhu,“ okomentovala.
To podle ní souvisí i s umělou inteligencí, která může jednoduše nahradit kreativní zaměstnání. Mohlo by ale tak dojít k tomu, že odborné školy přestanou být stigmatem, podotkla.