Kapacity víceletých gymnázií v Česku by se do budoucna mohly omezit. Ještě předtím by se ale například měla zlepšit kvalita výuky na druhém stupni základních škol. Na brífinku k představení nové strategie vzdělávání do roku 2030 to řekl ministr školství Robert Plaga (ANO). Omezení víceletých gymnázií by podle něj mohlo přispět ke snížení nerovností v přístupu ke vzdělávání.
Pokud bude výuka na druhém stupni kvalitnější, mohou se omezit víceletá gymnázia, tvrdí Plaga
„S víceletými gymnázii je výhledově potřeba něco udělat, ale tím prvním krokem nemůže být zrušení víceletých gymnázií, ale musí být proměna obsahu vzdělávání a zvýšení kvality vzdělávání s důrazem na druhý stupeň základních škol,“ upozornil na brífinku ministr Plaga.
Tvrdí, že víceletá gymnázia by měla být výběrovými školami a jejich kapacita by tomu měla odpovídat. „Je smutnou pravdou, že dnes jsou některá místa, kde víceletá gymnázia odčerpávají z okolních škol víc než třeba třetinu žáků. Jsem zastánce varianty, kdy by víceletá gymnázia zůstala s nějakou kapacitou, ne jejich úplného zrušení,“ řekl.
Víceletá gymnázia prý podporují uzavření elit
Zpětné hodnocení minulých rozhodnutí podle Plagy ukazuje, že návrat k osmiletým a šestiletým gymnáziím nebyl v souladu se zjištěními moderních studií o předčasné selekci dětí ve školách. Odborníci tvrdí, že to přispívá k nerovnostem ve společnosti, protože to podporuje uzavření elit.
Nová strategie by měla přispět k modernizaci školství. Má mít více cílů, mezi hlavní by měla patřit úprava obsahu a způsobu vzdělávání nebo snížení nerovnosti. Úkoly budou rozděleny do několika fází po zhruba třech až čtyřech letech. K omezování kapacity gymnázií by však podle Plagy nemělo dojít v nejbližších letech.
„Je to záležitostí případně až posledního období 2027 až 2031,“ řekl ministr. Tento záměr podle něj ale bude připadat v úvahu jen za splnění podmínky zvýšení kvality druhého stupně základních škol, vyhodnocení kapacity a výběrovosti gymnázií a změn v dlouhodobých záměrech vzdělávání v jednotlivých regionech.
Nová strategie má přinést i lepší orientaci v množství dostupných informací
Podklady k dokumentu připravil expertní tým vedený vysokoškolským pedagogem a sociologem Arnoštem Veselým z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
Autoři návrhu uvedli, že nová strategie vzdělávání by měla vést ke změnám, díky kterým budou mít absolventi škol více schopností a dovedností využitelných v životě. Školáci by se například měli učit lépe orientovat v množství informací, které se k nim dostávají více než dříve.
Zástupci ministerstva prostřednictvím on-line konference odborníkům představili návrh, který na základě podkladů od expertů vypracovali. Do srpna do něj chtějí zapracovat poslední připomínky odborné veřejnosti, v září by dokument Strategie 2030+ mohla schválit vláda a potom by měla začít její realizace.