Odborníci z Univerzity Karlovy připravili doporučení pro řízení škol během pandemie. Navrhují například vznik skupiny, která bude sbírat data o počtu nakažených ve školách, nebo informační systém pro dobrovolníky ve školství. Nápady podle nich mají pomoci k co nejlepšímu zvládnutí aktuálního školního roku, který poznamenala pandemie covidu-19. Návrhy shrnuli v dokumentu, který zástupci univerzity představili na on-line tiskové konferenci.
Odborníci představili možnosti, jak zvládnout školní rok během pandemie. Navrhují systém pro dobrovolníky
„Těm lidem, kteří chtějí zdola pomoct, ať už jsou to učitelé, studenti nebo rodiče, musíme podat pomocnou ruku,“ vysvětlil myšlenku dokumentu Cyril Brom z Katedry softwaru a výuky informatiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Lidé materiál najdou na webových stránkách Vzdělávání21.
Pod krizovým štábem ministerstva školství by podle univerzitních odborníků měla vzniknout analytická skupina, která by vyhodnocovala data o pandemii ve školách a přispěla ke zlepšení koordinace, která je podle Broma nedostatečná. „Ve veřejném prostoru není dost ověřených informací pro rodiče, učitele a vedení škol o SARS-CoV-2 a covidu v kontextu škol – jak se šíří, jak potencionálně dopadá na dětskou populaci,“ dodal Brom.
Centrální informační systém
Odborníci z Univerzity Karlovy také navrhují zřídit seznam lidí, kteří by chtěli vzdělávacímu systému pomoct. K tomu by podle Broma mohl vzniknout centrální informační systém s názvem „Propojme se“. Postupy, jak mohou školy v současné době co nejlépe fungovat, by se pak mohly sdílet na Národní koordinační platformě.
Podle Broma alespoň část návrhů může školám pomoci s jejich fungováním. Jedním z takových kroků by mělo být například i zřízení přímé linky škol na krajské hygienické stanice. Až se žáci budou moct vrátit do lavic, měl by tak odpadnout problém s tím, že se ředitelé při výskytu covidu-19 ve škole nemohli dovolat hygienikům.
Mezi dalšími navrhovanými nápady je možnost pořádat časté školy v přírodě. S podobným nápadem přišel už i Svaz obchodu a cestovního ruchu nebo Asociace samostatných odborů.
Navrhované kroky by se podle prorektorky Univerzity Karlovy Radky Wildové měly realizovat co nejdříve. „Máme představu, že toto by měla být otázka, já bych řekla několika týdnů, možná dvou, předpokládám,“ řekla. O realizaci jednotlivých kroků v praxi podle ní zástupci think-tanku budou dál jednat s ministerstvem školství.
Mluvčí resortu Aneta Lednová potvrdila, že ministerstvo s univerzitou spolupracuje. „O obsahu představeného Doporučení pro řízení škol při epidemii jsme s nimi diskutovali a využijeme jej v dalších krocích ministerstva při přípravě opatření v oblasti vzdělávání v současné době,“ napsala Lednová.
Vláda o uzavření všech škol s výjimkou těch mateřských a speciálních rozhodla minulé pondělí. Výuka se koná na dálku. Distanční vzdělávání fungovalo už po uzavření škol v minulém školním roce. Některé děti se učily z domova od března do konce školního roku, část se jich ale v květnu a červnu vrátila do škol. Účast na výuce byla na jaře dobrovolná, nyní je povinná.