Ministerstvo dopravy sice znovu odložilo platnost nového systému měření emisí o dva měsíce, podzimní termín by ale měl být už definitivní. Technici nicméně upozorňují na problémy, v krajním případě podle nich kontrolou nemusí projít i osm procent aut.
Nový systém měření emisí začne platit po prázdninách
Měření emisí by se mělo letos zásadně změnit. Většinu testů si bude provádět samo auto a technici se napojí jen na výfuk a řídicí jednotku.
Potíž je ale s tím, že ministerstvo dopravy start systému opakovaně odložilo. Nejdřív v zimě a teď na konci června. Současně s tím se mění i způsob, kterým se emise mají měřit. Výrobci s tím mají problém. „Dodnes neví, co budou měřit, až výrobci zařízení dodají,“ uvedl předseda Profesní komory STK Michal Cuc.
Nejdříve byly problémy s tím, jak se opravují závady. Servisy totiž často promažou paměť, jenže tím pádem zničí i data pro měření emisí. Než se znovu vytvoří, je potřeba najet i stovky kilometrů.
Potíže s modernějšími systémy
Ministerstvo proto metodiku upravilo, jenže problémy úplně nevymizely, a to paradoxně u nových motorů. „Emisní kontrolou nemusí projít pět, možná deset procent aut, která mají modernější systémy, které nejsou kompatibilní,“ podotknul ředitel Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans.
Přesto ale ministerstvo nechce zavedení nového systému dál odkládat, takže poprázdninový termín má být definitivní. Podle úředníků si nový systém i s problémovými auty poradí a najde pro ně řešení. Emisní technici se ale obávají, že případné chyby výrobců dopadnou jenom na řidiče.