Jízdní řád pro rok 2024, který začíná platit už tuto neděli 10. prosince, není na českých kolejích nijak revoluční. Z pohledu cestujících přijdou největší novinky až později během příštího roku, kdy by se mělo postupně objevit výrazné množství nových vlaků pro dálkové i regionální spoje. Přesto ale není nový jízdní řád jen kopií toho starého. Na dvou tratích se střídají dopravci, mění se trasy některých dálkových vlaků a poněkud řídne provoz na vybraných lokálkách. Dopravu významně ovlivní také výluky. Až do března nepojedou každé pondělí mezistátní spoje do Německa, od března začne půlroční uzavírka hlavní trati na Vysočině.
Změna jízdního řádu: Výluky poznamenají dopravu do Německa i přes Vysočinu, přibude nových vlaků
Mezistátní doprava
Částečné zhoršení – ale ruku v ruce i dílčí zlepšení – přináší jízdní řád pro spojení do Německa. Dobrou a špatnou zprávu zároveň v něm naleznou ti, kdo cestují přímými spoji Cheb–Norimberk (které navíc v Chebu bezprostředně navazují na vlaky z Prahy a suplují léta chybějící přímé spojení české a francké metropole). Na jednu stranu se spojení významně zahustí, na druhou stranu už nebude přímé – alespoň načas.
Bavorská železniční společnost (BEG), která v zemi organizuje veřejnou dopravu, objednala spoje linky Cheb–Norimberk nově každou hodinu s tím, že by se měly střídat regionální expresy společnosti Deutsche Bahn, které dosud jezdily přímo, a zastávkové vlaky, z nichž se musí přestupovat v Marktredwitz.
Dosud to tak fungovalo odpoledne, ale dopoledne jezdily hlavně zmíněné zastávkové vlaky s přestupem doplněné jediným přímým vlakem v půl desáté.
Potíž je v tom, že se nově bude v Marktredwitz přestupovat i z regionálních expresů. Ty by se sice měly spojovat s podobnými vlaky z Hofu a společně pokračovat do Norimberku, Deutsche Bahn ale oznámila, že je to zatím technologicky nemožné a bude se přestupovat. Podle BEG je to dočasné – na rok. Potom by měla být dokončena modernizace zabezpečovací techniky v Marktredwitz a přímé vlaky Cheb–Norimberk se vrátí.
Spoje Cheb–Norimberk mají tu zvláštnost, že v Česku jsou formálně dálkové a objednává je stát, zatímco v Německu regionální, takže je objednává spolková země (dálková doprava v Německu je zpravidla bez veřejné objednávky).
Nejsou ale jediné. Totéž platí o vlacích z Prahy do Mnichova, které nově ponesou název Bavorský expres. Ty sice budou v Česku jezdit stejně jako dříve, ale v Bavorsku by mělo přijít dílčí zlepšení. Ve Schwandorfu se již nebudou spojovat s vlakem z Hofu.
Mělo by to znamenat, že když přijede vlak z Česka se zpožděním, nestane se už, že mu vnitrostátní německá část ujede a cestující z Prahy musí vystoupit a venku dvě hodiny čekat na další spoj.
Protože Länderbahn už nebude vlaky Hof–Mnichov provozovat, mělo by mu navíc zbýt více lokomotiv, jejichž nedostatek ke zpožděním také občas přispíval. Navíc by mělo na linku do Prahy zbývat i více vagonů, které německému dopravci také nezřídka chyběly.
Zlepšení, ale zároveň i zhoršení přináší nový jízdní řád i ve směru z Prahy na Berlín a Hamburk. Přijde to postupně. V prosinci by mělo nejprve nastat i to dobré – totiž zrychlení. Velkou část uplynulého roku jezdily vlaky mezi Drážďany a Berlínem po objízdné trase po trati Röderau–Jüterbog. S novým grafikonem se vracejí na rychlejší trať přes Elsterwerdu.
Jízdní doba se tím vrací ke čtyřem hodinám, konkrétně na 4 hodiny 14 minut mezi hlavními nádražími (z Holešovic na nádraží Südkreuz se České dráhy spolu se svým německým protějškem mohou pochlubit jízdní dobou lehce pod čtyři hodiny), tedy o dvacet minut méně než dosud. V opačném směru je zrychlení ještě výraznější na 4 hodiny 8 minut.
Na druhou stranu pokračuje oprava trati mezi pohraniční Schönou a Bad Schandau. Kvůli tomu opět přestává v německém úseku jezdit Vindobona, tedy vlak Graz–Praha–Berlín, který byl dosud prvním ranním spojem z Berlína do Prahy a posledním odpoledním z Prahy do Berlína. Opakuje se situace z loňska a stejně jako loni by se měla Vindobona vrátit v průběhu roku – konkrétně na jaře, kdy skončí práce v okolí Bad Schandau.
Do jara budou také berlínské vlaky (kromě prvního ranního, posledního podvečerního a nočního) každé pondělí nahrazeny mezi Děčínem a Bad Schandau autobusem.
Po výluce na jaře by také měl začít jezdit zcela nový vlak – noční spoj Praha–Brusel. Dopravcem nebudou České dráhy, nýbrž společnost European Sleeper. Ta původně plánovala začít jezdit přes noc z Česka do Belgie již loni. To se nepovedlo, nakonec vyjela letos, ale kvůli výlukám v Německu zprvu jen mezi Berlínem a Bruselem. Vlak v Nizozemska obslouží mimo jiné také Amsterdam, Rotterdam a Antverpy.
Na jaro ohlásil také RegioJet, že by chtěl začít jezdit mezi Prahou a Berlínem. Původně spěl tento dopravce ke spolupráci s European Sleeperem, nakonec by ale měl vypravit denní vlaky.
Spojení s Německem v roce 2024 ovlivní i další výluka. Od srpna by měly začít práce mezi Berlínem a Hamburkem a všechny vlaky, které jezdí z Prahy do Hamburku (případně dál k Baltu nebo k dánským hranicím) budou ukončeny v Berlíně. České dráhy ale také plánují začít postupně na linku do Berlína nasazovat nové soupravy Comfortjet, které mají být novější a také kapacitnější variantou jednotek Railjet, které dnes jezdí z Prahy do Rakouska.
Nový noční vlak European Sleeper nebude jediný, který bude v noci jezdit mezi Prahou a Berlínem. Do své historické trasy se od neděle vrací Metropol, tedy noční vlak, který veze lůžkové a lehátkové vozy jednak z Budapešti, jednak z Vídně (a Grazu) a jede do Berlína. V posledních letech jezdil přes Ostravu a Vratislav, s novým jízdním řádem ale začíná jezdit opět přes Prahu a Drážďany, kudy jezdil do roku 2017.
Přesměrování Metropolu neznamená, že zanikne noční spojení z Rakouska a Maďarska do Polska, které v posledních letech tento spoje zajišťoval. Do Polska ale pojede spoj Chopin, který nově bude začínat již v Mnichově, odkud pojede přes Linec do Vídně a dále po obvyklé trase přes Břeclav, Bohumín a Krakov do Varšavy. Nic se nemění na tom, že na cestě dobere ještě vozy z Budapešti (v Břeclavi) a Prahy (v Bohumíně).
Novinkou by mělo být obnovení přímého spojení Prahy přes Slovensko s Ukrajinou. RegioJet by měl začít jezdit do Čopu s přímými vozy od nočního vlaku Praha–Košice, čímž vytvoří novou alternativu ke svému nočnímu vlaku Praha–Přemyšl, který končí na polsko-ukrajinských hranicích. Přímé železniční spojení z Česka až na ukrajinské území tak bude obnoveno po dvanácti letech – kurz Praha–Kyjev totiž zanikl v září 2011 a od té doby bylo možné cestovat jen s přestupem. Ve vyhledávačích spojení se údaje o spojení do Čopu sice objevily již k 10. prosinci, podle mluvčí Regiojetu Alexandry Janouškové to ale bylo předčasné. Vlak vyjede až později během roku, kdy bude nový jízdní řád platit.
Naopak spoj Slovakia, kterým České dráhy a jejich slovenský protějšek konkurují nočnímu RegioJetu mezi Prahou a Košicemi, bude mít pro rok 2024 zkrácenou trasu. Obvykle jezdí za Košice až do Humenného, nyní ale bude na rok kvůli výluce trati zkrácen do stanice Strážske. Cestující, kteří se budou chtít dál přiblížit k Vihorlatu, budou muset dojet náhradním autobusem, ten na druhou stranu ale pojede za Humenné až do Medzilaborců.
S novým jízdním řádem přibudou dva páry nových denních vlaků do Polska a zároveň jeden pár do Rakouska. Zajímavou novinkou je spoj Bohumín–Vratislav. Pojede ráno z Vratislavi a večer z Bohumína. Takové spojení dosud prakticky neexistovalo, v některých letech jezdily mezi Bohumínem a Vratislaví noční vlaky, denní spoj však nikoli.
Je ale patrné, že si od něj železničáři zezačátku mnoho neslibují, bude mít pouze dva vozy, z toho jeden přímý vůz z Vídně do Vratislavi, respektive z Vratislavi do Vídně. Do Vídně pojede také nový spoj se jménem Danubius, který bude vyjíždět ráno z Krakova přes Ostravu do Vídně a odpoledne se bude vracet.
Vlaky, které směřují na Varšavu, pojedou podle nového jízdního řádu zhruba o deset minut déle, naopak významně – zhruba o hodinu – zrychlí spoje do Krakova. Bude to ovšem za cenu významného přesměrování, přičemž se vyhnou Katovicím. Z Bohumína místo přes Chalupki, Katovice a Trzebiniu pojedou po jižnější trase přes Čechovice-Dědice a Osvětim.
Přesměrování se týká všech denních i nočních vlaků, které směrem na Krakov provozují České (a polské) dráhy, Leo Express i RegioJet. Noční spoje ČD a RegioJetu svoji jízdní dobu mezi Prahou a Krakovem přibližně zachovají. Ale například ti, kdo přiletí večer na katovické letiště, již nemohou počítat s tím, že by se odtud dostali do Česka nočním vlakem.
Nový jízdní řád také zlepší spojení Prahy s Vídní přes jižní Čechy v pracovní dny. Dosud jezdil od pondělí do pátku jen jeden přímý rychlík, druhý o víkendech. Nově pojedou oba denně.
- Euronight Chopin: Mnichov–Vídeň–Varšava (spoje EN 406/407) s přímými vozy Budapešť–Varšava
- Euronight Slovakia: Praha–Strážske (spoje EN 443/442) s přímými vozy Praha–Varšava
- Nightjet Berlín–Praha–Graz (spoje NJ 457/456) s přímými vozy Berlín–Budapešť
- Euronight Metropol: Břeclav–Budapešť (spoje EN 477/476) s přímými vozy Berlín–Budapešť a Praha–Budapešť
- Euronight Canopus: Praha – Frankfurt (Main) – Curych (spoje EN 458/459)
- RegioJet Praha–Košice (spoje RJ 1021/1020)
- RegioJet Praha–Přemyšl (spoje RJ 1023/1022)
- od března European Sleeper Praha–Brusel (spoje ES 452/453)
Vnitrostátní dálková doprava
Soupravy, respektive netrakční jednotky Comfortjet, které se mají během roku začít objevovat na lince Praha–Berlín–Hamburk – pro niž jsou určeny – začnou České dráhy nejprve testovat na vnitrostátních spojích. Slibují jejich nasazení na některé spoje mezi Prahou a Ostravou i na vlak Františkovy Lázně – Praha – Bohumín. Comfortjety ale zprvu nebudou jezdit ve své definitivní podobě, bude jim chybět restaurační a řídicí vůz, místo devíti vagonů tedy budou mít jen sedm.
Nové jednotky ale přijdou až během roku. V prosinci se jízdní řády vnitrostátních dálkových vlaků změní jen drobně. České dráhy upozornily na mírné zkrácení jízdních dob mezi Prahou a Olomoucí a mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mezi Prahou a Plzní, kde začaly práce na modernizaci trati u Karlštejna, se naopak jízdní doby prodlouží.
Přesto se podařilo po ročním výpadku opět sloučit trasy ranního vlaku z Karlových Varů do Prahy a dopoledního z Prahy do Ostravy, takže opět vzniká přímé spojení Karlovy Vary – Ostrava. V uplynulém roce bylo možné bez přestupu cestovat pouze opačným směrem.
Velkým tématem, i když spíše pro regionální obsluhu než dálkové cestování, bylo zastavování expresních vlaků Českých drah, které jezdí z Prahy na Slovensko a do Polska, v Ústí nad Orlicí. Dopravce se rozhodl, že ve městě již zastavovat nebude, což se nelíbilo radnici. Nakonec sice zastavovat budou, ale jen dva spoje v každém směru – od Prahy dva odpolední, do Prahy dva dopolední.
Ústí nad Orlicí naopak získá nové pozdně večerní spojení z Prahy díky Leo Expressu. Ten zavede nový večerní vlak z Ostravy do Prahy s odjezdem před sedmou večer. Po příjezdu do Prahy se ještě otočí a v jedenáct pojede právě do Ústí nad Orlicí.
Téměř po dvou letech, kdy byla výluka na trati z České Třebové do Brna a dálkové vlaky jezdily odklonem po trati přes Vysočinu, bude v příštím roce naopak dlouhá výluka na této trati. Od začátku března až do konce září bude zcela přerušen provoz mezi Křižanovem a Vlkovem u Tišnova, přičemž rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno budou tohoto půl roku nahrazeny autobusy z Křižanova až do Brna.
Tak jako každý rok musí cestující se začátkem platnosti nového jízdního řádu zkontrolovat, zda se neposouvá minuta odjezdu vlaku, kterým pravidelně cestují. Letos jsou sice posuny vcelku mírné, ale jsou. Například pendolina budou jezdit z Prahy o dvě minuty dříve než dosud, naopak ostravské spoje RegioJetu o dvanáct minut později.
Praha – České Budějovice
- JŘ 2023: 1 hodina 40 minut
- JŘ 2024: 1 hodina 38 minut
Praha–Plzeň
- JŘ 2023: 1 hodina 15 minut
- JŘ 2024: 1 hodina 23 minut
Praha – Karlovy Vary
- JŘ 2023: 3 hodiny 19 minut
- JŘ 2024: 3 hodiny 19 minut
Praha – Ústí nad Labem
- JŘ 2023: 1 hodina 12 minut
- JŘ 2024: 1 hodina 14 minut
Praha–Liberec (spojení s přestupem)
- JŘ 2023: 2 hodiny 31 minut
- JŘ 2024: 2 hodiny 30 minut
Praha – Hradec Králové
- JŘ 2023: 1 hodina 41 minut
- JŘ 2024: 1 hodina 41 minut
Praha–Pardubice
- JŘ 2023: 56 minut
- JŘ 2024: 56 minut
Praha–Jihlava (pouze 1 vlak týdně)
- JŘ 2023: 2 hodiny 22 minut
- JŘ 2024: 2 hodiny 17 minut
Praha–Brno
- JŘ 2023: 2 hodiny 34 minut
- JŘ 2024: 2 hodiny 31 minut
Praha–Olomouc
- JŘ 2023: 2 hodiny 14 minut
- JŘ 2024: 2 hodiny 10 minut
Praha–Ostrava
- JŘ 2023: 3 hodiny 11 minut
- JŘ 2024: 3 hodiny 12 minut
Praha–Zlín
- JŘ 2023: 3 hodiny 26 minut
- JŘ 2024: 3 hodiny 26 minut
Regionální vlaky
Plzeňský kraj je letos v prosinci v centru pozornosti, protože mění dopravce, a to docela ve velkém. Méně patrná je změna na lince P1 z Plzně do Horažďovic a některých spojích do Pňovan, které od Českých drah přebírá Arriva. Kromě linky totiž převzala, respektive odkoupila i vlaky, které České dráhy na trase používaly. Nakoupily je s využitím dotace, kterou kraj zprostředkoval a podmínil tím, že když si vybere jiného dopravce, bude moci elektrické jednotky převzít – což se stalo.
Protože ve vlacích dál platí pouze krajský tarif a samotné jednotky jsou v barvách krajské integrované dopravy, poznají cestující změnu pouze z hlášení na nádraží a úboru personálu.
Naopak na trati z Domažlic přes Klatovy do Horažďovic (tedy linkách P11 a P23) je změna výraznější. Spolu s Českými drahami končí regionovy. Novým dopravcem je GW Train Regio, který nasadí motorové vozy Regioshuttle. Ty jsou sice podobně staré nebo i starší než regionovy, ale mají podstatně pokročilejší podvozky, větší podíl nízké podlahy či klimatizaci. S příchodem nového dopravce objednal kraj také mírné posílení odpoledního provozu v pátek a neděli mezi Horažďovicemi a Sušicí, ale jinak se samotný jízdní řád mění minimálně.
Mírná změna ale přichází na tratích v okolí Blatna u Jesenice. Do Blatna bude možné z Plzně po letech opět dojet i jinak než rychlíkem, protože v pracovní dny budou prodlouženy dva spoje z Rakovníka, které dosud končily v Blatně, až do Žihle, kam naopak budou prodlouženy spoje z Plzně, které dosud končily v Mladoticích.
Na Rakovnicku, které vlaky do Blatna u Jesenice rovněž obsluhují, učinil Středočeský kraj i další velké změny. Jestliže se v uplynulém roce původně hovořilo o tom, že by mohly přestat jezdit osobní vlaky mezi Lužnou a Žatcem, je výsledek nakonec docela opačný. Spojů spíše přibude, skončí praxe, kdy některé začínaly až na hranici krajů, a především pojede část spojů již z Rakovníka, jeden víkendový dokonce z Kralovic.
Kralovická trať předloni prakticky osiřela – vlaky po ní jezdily jen od března do října, a to v počtu dvou párů za týden. Od neděle se na ni vrací celoroční víkendový provoz. Zajistí jej společnost Länderbahn, která jezdí i na zmíněné trati z Lužné do Žatce a také z Rakovníka do Mostu. I na ní přibudou hlavně ve špičce pracovních dnů nové vlaky.
Ani na další trati, kde Středočeský kraj původně uvažoval o úplném zrušení objednávky osobních vlaků, nakonec provoz nekončí. Nový jízdní řád ale mezi Slaným a Louny zachovává pouze zlomek dosavadního počtu vlaků – pojedou čtyři páry denně oproti dosavadním osmi (v tom navíc nejsou započítány spoje ukončené v Kloboukách nebo Peruci). Do Slaného bude zkrácen i školní spěšný vlak, který jezdí v pracovní dny na půl osmou do Prahy a před půl pátou zpět – dosud až do Loun.
Také trať z Mělníka přes Mšeno do Mladé Boleslavi, o jejíž budoucnosti se již několik let spekuluje, projde další redukcí dopravy. Již v uplynulém roce byl provoz omezen jen na víkendy, nově budou vlaky jezdit už jen o víkendech od března do října, zatímco na zimu trať jižně od Kokořínska zcela umlkne.
Změny – které tentokrát zhorší železniční obsluhu centra města – nastanou v železniční dopravě i v Praze. Správa železnic se rozhodla zredukovat provoz na mostě pod Vyšehradem. Po zahájení rekonstrukce smíchovského nádraží přes něj už nejezdí vlaky, které se jezdily z hlavního nádraží na Smíchov odstavovat, ale nově přes něj nepojedou ani některé spoje, kterými dosud mohli jezdit cestující. Linka S65 (Praha–Hostivice–Rudná) je s novým jízdním řádem zkrácena a začíná až na Smíchově, takže z hlavního nádraží se cestující musí dopravit jinak, například berounskou linkou S7.
Ale ani to nebude tak jednoduché jako dříve. Posilové vlaky v pracovní dny do Řevnic (případně doplňkové spoje do Radotína), na nichž nejezdí jednotky City Elefant, nýbrž starší patrové vagony, jsou nyní také zkráceny a rovněž začínají na Smíchově.
Přes železniční most, o jehož osudu se diskutuje, ale je nesporné, že není v dobrém stavu, tedy pojede už jen jeden osobní vlak za půl hodiny (plus jeden rychlík či expresní vlak), a to i ve špičkách pracovních dnů.
Zlepšení dopravy by naopak měla přinést nová zastávka Rajská zahrada. Zastavovat na ní budou vlaky přijíždějící do Prahy od Lysé nad Labem i od Neratovic.
Ústecký kraj kromě zlepšení v meziregionálním spojení na Rakovnicko objednal změny v provozu mezi Děčínem a Varnsdorfem. V pracovní dny začnou jezdit mezi těmito městy přímé vlaky – fakticky prodloužené (a časově mírně posunuté) spoje, které dosud končily v České Kamenici či Jedlové. Do Varnsdorfu pojede z Děčína také sezonní víkendový vlak a nové sezonní spoje z Jedlové.
Na rozdíl od minulého roku bude jezdit „nákupní“ vlak Vánoční kometa z Ústí nad Labem do Drážďan, ale na trati z Děčína do Rumburku přes Sasko budou pokračovat výluky. Ty nejvíce ovlivní provoz v pondělí, kdy budou spoje z Děčína končit před hranicemi v Dolním Žlebu – a to až do 18. března. Od 20. března by již měl být provoz bez omezení celý týden.
V Libereckém kraji začnou především v pracovní dny jezdit nové posilové spoje mezi krajským městem a Frýdlantem. Od února začnou jezdit také nové noční osobní vlaky s odjezdem kolem půl dvanácté, které pojedou z Liberce do Tanvaldu a také do Frýdlantu.
Hlavní změna, která se týká dopravy v Královéhradeckém i Pardubickém kraji, přijde až v červnu, kdy začne dvoukolejný provoz mezi pardubickým hlavním nádražím a Rosicemi.
V souvislosti s tím se významně změní jízdní řád na trati z Pardubic do Hradce, přičemž regionální vlaky budou v Pardubicích začínat ne na hlavním nádraží, ale již na nové zastávce Pardubice-centrum. Ta se otevře u nadjezdu nad ulicí 17. listopadu, ale i když bude u hlavní trati, vlaky, které po ní pojedou směrem na Choceň, zde stavět nebudou. Poslouží spojům do Hradce Králové a také Chrudimi. I jim se od června změní jízdní řád.
Zatímco zastávka Pardubice-centrum se otevře v červnu, již od prosince mohou cestující využít další novou zastávku Orel na trati z Pardubic do Hlinska.
Královéhradecký kraj objednal pro nový jízdní řád přímý ranní vlak z krajského města do Rokytnice v Orlických horách, sezonní víkendový turistický spoj do Litic nad Orlicí a nechal přesunout polední vlak z Teplic nad Metují do Náchoda na odpoledne.
Jestliže se Královéhradecký kraj v uplynulém roce pochlubil, že na jeho území již nejsou běžně k vidění motorové vozy 810 – tedy dnes již čím dál řidčeji vídané malé motoráčky ze 70. let minulého století – nyní avizují totéž hned dva další regiony. Již v pátek uspořádal rozloučení s vozy 810 Plzeňský kraj a brzy bude následovat i Pardubický kraj. Malé motoráky mají z jeho kolejí zmizet během roku, kdy do Pardubického kraje přijdou nové jednotky RegioFox. Kraj jimi chce nahradit hlavně regionovy, které pak vytlačí své předchůdce.
Nové jednotky RegioFox již nyní jezdí v malém počtu ve středních Čechách, kde jich má rovněž přibýt, a mají se v příštím roce objevit i na Vysočině. Doprava v kraji samotném se k 10. prosinci téměř nemění, ale nevydrží to celý rok. I regionální dopravu ovlivní výše zmíněná půlroční výluka mezi Křižanovem a Vlkovem u Tišnova, kde nebudou jezdit vlaky ani po jedné koleji a všechny spoje nahradí autobusy.
Olomoucký kraj objednal na pracovní dny nové ranní spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a odpolední zpět a rovněž nechal do jízdního řádu vrátit spěšné vlaky mezi Olomoucí a Prostějovem. Během roku se budou muset cestující v regionu vyrovnat s výlukami na koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi. Sice nebude doprava zcela zastavena jako při výluce na Vysočině, ale část regionálních vlaků nahradí autobusová doprava.
Moravskoslezský kraj s počátkem platnosti nového jízdního řádu především mění na železnici tarif. Na jedné straně přestane uznávat předplatní traťové jízdenky Českých drah, na druhé straně integruje dálkové vlaky mezi Ostravou a Návsím. Cestující tedy budou moci v rychlících i spojích IC a EC používat krajské jízdenky. O víkendech začínají nově jezdit přímé vlaky z Opavy do Českého Těšína, které vznikají spojením dosud samostatných spojů linek S1 a S9.
Ve Zlínském kraji začínají s novým jízdním řádem jezdit posilové vlaky mezi Kroměříží a Bystřicí pod Hostýnem. Mezi oběma městy tak vznikne půlhodinový takt místo dosavadního hodinového. V pracovní dny pojedou také nové spěšné vlaky, které spojí Uherskohradišťsko s Olomouckým krajem.
Jízdní řád mění nejen vlaky
Na 10. prosinec připadá celostátní změna jízdních řádů ve veřejné dopravě, takže mohou začít jinak jezdit i autobusy – dálkové, ale především regionální – případně městská hromadná doprava. Zejména regionálních autobusů se týká projekt nazvaný Čtyřmezí, který nyní částečně startuje (další změny ještě přijdou k 1. lednu). Vytvořily ho Středočeský, Plzeňský, Karlovarský a Ústecký kraj, jeho cílem je lépe propojit oblasti u krajských hranic.
Podobně jako v minulosti Středočeský a Liberecký kraj společně objednaly linku Praha–Liberec, v níž platí integrované jízdenky, ale – na rozdíl od expresních komerčních autobusů – na cestě staví, objednaly i kraje v projektu Čtyřmezí podobné linky. Z Prahy do Karlových Varů tak pojede linka 305 prodloužená z Lubence, která (opět na rozdíl od expresních autobusů RegioJetu nebo Flixbusu) obslouží obce u silnice I/6 i v blízkosti dálnice D6 – od Stochova po Andělskou Horu. Již existující mezikrajská linka 405 Praha–Žatec bude zase jezdit až do Kadaně.
Ve středních Čechách se také k 10. prosinci připojuje k regionálnímu dopravnímu systému (tedy Pražské integrované dopravě) příbramská městská hromadná doprava. V jejích linkách tedy budou platit „pražské“ jízdenky. Některé regionální linky (517, 531), které dosud projížděly městem, jsou ale zkráceny na autobusové nádraží.