Nová silniční inspekce se zaměří na auta i přetížené kamiony

3 minuty
Události: Nové pravomoci pro silniční kontrolory
Zdroj: ČT24

Sněmovna schválila novelu zákona o silničním provozu. Do budoucna zřejmě upraví podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Předloha počítá hlavně se zřízením Inspekce silniční dopravy. Bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Novelu nyní dostane k posouzení Senát.

Pravidla pro autonomní vozidla se do novely dostala na návrh ministerstva dopravy prostřednictvím pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Návrh stanoví, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.

Podle dřívějšího vyjádření ředitele legislativy ministerstva Jakuba Kopřivy se na tato vozidla bude i nadále vztahovat povinné pojištění, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) byla úprava legislativy pro udržení konkurenceschopnosti automobilek a rozvoj systémů autonomního řízení nezbytná. Aktuálně jsou řidičům k dispozici prvky, jako je například tempomat nebo automatické zastavení vozidla v případě hrozby srážky s překážkou. „Autonomní systémy na úrovni tři už jsou s to přenést z řidiče odpovědnost za řízení v úseku, kde ten systém sám vyhodnotí, že je schopen převzít odpovědnost, až do okamžiku, kdy vyzývá řidiče, aby on převzal odpovědnost za další pokračování jízdy,“ upřesnil ministr.

Inspekce silniční dopravy

Novela také počítá se vznikem Inspekce silniční dopravy, která vznikne transformací dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Neměla by podle vlády znamenat zřízení nových úřednických míst. Inspektoři budou nosit služební stejnokroj a zaměří se třeba na přetížené kamiony nebo na nápadně kouřící vozidla, u nichž bude podezření na porušování emisních předpisů. Inspekce bude mít osmdesát pracovních míst. Roční náklady na investice a provoz nové inspekce ministerstvo dopravy odhaduje přibližně na 146 milionů korun.

Inspekce, která by měla začít působit od 1. července, má podle Kupky po vzoru podobných zahraničních institucí kontrolovat zejména přetížené kamiony pomocí nízkorychlostních vah. „To je bolest, která je v Česku palčivá. Chceme, aby přetížené kamiony nepoškozovaly právě probíhající investice,“ řekl. Silniční inspektoři podle něj budou kontrolovat také technický stav vozidel, povinné přestávky a odpočinek řidičů z povolání, upevnění nákladu nebo manipulace s tachografy.

„Mám za to, že ministr ji (inspekci silniční dopravy) obhajoval vážením kamionů a dohledem na nákladní dopravu, což si myslím, že je smysluplné a opravdu potřebné. Ve vztahu ke stanicím technických kontrol – my se samozřejmě nebráníme intenzivním kontrolám, které probíhají. Vnímáme situaci ohledně měření emisí. Ale i tam máme otazníky, jak dalece jsou ta měření relevantní,“ uvedl předseda Asociace STK Luděk Šíp. Dodal, že velké procento nevyhovujících aut jsou ta ze zahraničí, která v Česku nechodí na technické prohlídky a měření emisí.

8 minut
Předseda Asociace STK Luděk Šíp k novele silničního zákona
Zdroj: ČT24

Podle mluvčího organizace Česmad Bohemia Martina Felixe dává vznik nové inspekce smysl. „My to nevidíme jako nějakou revoluční záležitost. Jde v podstatě o transformaci Centra služeb pro silniční dopravu,“ řekl mluvčí organizace sdružující automobilové dopravce.

„Věříme tomu, že kontroly budou probíhat korektně, zaměří se na podstatné věci a nevynechají zahraniční dopravce, kteří zde nepodnikají vždy v souladu s našimi zákony,“ pokračoval Felix a dodal, že Česmad Bohemia bude prostřednictvím svých členů sledovat, jakým způsobem kontroly probíhají.

Mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix o novele silničního zákona
Zdroj: ČT24

Autobus na zavolání

Předloha řeší i poptávkovou dopravu, nazývanou také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí. Cestujícím umožní objednat si autobus například pomocí aplikace v mobilu. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují. Nasazení tohoto typu dopravy má být jednodušší i díky tomu, že pro použitá vozidla bude stačit řidičský průkaz skupiny B, nebude nutné oprávnění pro autobusy. Kupka poslancům řekl, že menší autobusy nebo mikrobusy mohou zastavit i v místech, kde nejsou klasické zastávky, což může pomoci třeba seniorům.

„Za menší peníze je možné doručit službu stejnou, nebo dokonce kvalitnější. Výhoda poptávkové dopravy, kterou si objednáte prostřednictvím mobilní aplikace, je to, že umožní, aby to vozidlo zastavilo dokonce i mimo tradiční zastávky blíž vašemu domovu,“ řekl ministr. Dodal, že poptávkovou dopravu zavádí například Středočeský kraj v oblasti Říčan a Českého Brodu. Podle ministra to přináší technologické příležitosti, objednávací aplikace budou teprve vznikat.

Novela dále řeší i takzvané tatraktory. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, ale přitom mají provozní a jiné vlastnosti jako běžné nákladní automobily. Podle nynějšího zákona se za ně například neplatí mýtné. Jedná se o vozy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3500 kilogramů a konstrukční rychlost je osmdesát kilometrů v hodině nebo vyšší, ale registrovány jsou jako traktory. Nově mají podléhat mýtnému a k jejich řízení bude zapotřebí oprávnění skupiny C1 nebo C a také profesní způsobilost.

Evidenční kontrola

Sněmovna odmítla návrh poslance ODS Stanislava Blahy, který stanovoval dolní hranici sazeb pokut za přestupky spáchané provozovateli stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí a kontrolními techniky. Blaha argumentoval tím, že nyní platí pouze horní hranice pokut a v praxi pak úřady ukládají pokuty v různé výši. Podle Asociace STK i Hospodářské komory však mohou být pokuty likvidační. Předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS) ale řekl již v úterý, že podle ministerstva dopravy likvidační nejsou.

Dolní komora na Adamcův návrh prodloužila nyní roční platnost evidenční kontroly vozidla, která je potřebná pro změnu vlastníka nebo provozovatele. Nově má platit celou dobu mezi pravidelnými technickými prohlídkami vozu. Evidenční kontrola je součástí technických prověrek, prodloužení její platnosti má snížit administrativu. Nelíbí se to Asociaci STK, která varuje před zvýšením počtu podvodů se stočenými tachometry. Adamec naopak argumentuje tím, že jde o změnu z vládního programového prohlášení, která má ulevit od administrativy.

Společný záznam o nehodě, k níž není nutné přivolat policii, budou moci řidiči pořizovat patrně také přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Přijatý pozměňovací návrh Vojtěcha Munzara (ODS) navíc zvyšuje hranici odhadované škody, od níž je nutné oznamovat havárii policii, z nynějších sto tisíc korun na 200 tisíc korun. Kupka uvedl, že zvýšení hranice odráží růst cen.

Od prosince 2022 mají lidé možnost vyřídit nový řidičský průkaz on-line přes Portál dopravy. Zatím pro nový průkaz musí na úřad, nově si ho budou moci vyzvednout na výdejním místě nebo v boxu. „Zároveň osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat až na převzetí průkazky,“ dodal poslanec Blaha. Řidiči už také nebudou muset odevzdávat starý průkaz, budou mít povinnost jej zničit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 6 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 7 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 7 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 11 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 11 hhodinami
Načítání...