Nová silniční inspekce se zaměří na auta i přetížené kamiony

3 minuty
Události: Nové pravomoci pro silniční kontrolory
Zdroj: ČT24

Sněmovna schválila novelu zákona o silničním provozu. Do budoucna zřejmě upraví podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Předloha počítá hlavně se zřízením Inspekce silniční dopravy. Bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Novelu nyní dostane k posouzení Senát.

Pravidla pro autonomní vozidla se do novely dostala na návrh ministerstva dopravy prostřednictvím pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Návrh stanoví, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.

Podle dřívějšího vyjádření ředitele legislativy ministerstva Jakuba Kopřivy se na tato vozidla bude i nadále vztahovat povinné pojištění, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) byla úprava legislativy pro udržení konkurenceschopnosti automobilek a rozvoj systémů autonomního řízení nezbytná. Aktuálně jsou řidičům k dispozici prvky, jako je například tempomat nebo automatické zastavení vozidla v případě hrozby srážky s překážkou. „Autonomní systémy na úrovni tři už jsou s to přenést z řidiče odpovědnost za řízení v úseku, kde ten systém sám vyhodnotí, že je schopen převzít odpovědnost, až do okamžiku, kdy vyzývá řidiče, aby on převzal odpovědnost za další pokračování jízdy,“ upřesnil ministr.

Inspekce silniční dopravy

Novela také počítá se vznikem Inspekce silniční dopravy, která vznikne transformací dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Neměla by podle vlády znamenat zřízení nových úřednických míst. Inspektoři budou nosit služební stejnokroj a zaměří se třeba na přetížené kamiony nebo na nápadně kouřící vozidla, u nichž bude podezření na porušování emisních předpisů. Inspekce bude mít osmdesát pracovních míst. Roční náklady na investice a provoz nové inspekce ministerstvo dopravy odhaduje přibližně na 146 milionů korun.

Inspekce, která by měla začít působit od 1. července, má podle Kupky po vzoru podobných zahraničních institucí kontrolovat zejména přetížené kamiony pomocí nízkorychlostních vah. „To je bolest, která je v Česku palčivá. Chceme, aby přetížené kamiony nepoškozovaly právě probíhající investice,“ řekl. Silniční inspektoři podle něj budou kontrolovat také technický stav vozidel, povinné přestávky a odpočinek řidičů z povolání, upevnění nákladu nebo manipulace s tachografy.

„Mám za to, že ministr ji (inspekci silniční dopravy) obhajoval vážením kamionů a dohledem na nákladní dopravu, což si myslím, že je smysluplné a opravdu potřebné. Ve vztahu ke stanicím technických kontrol – my se samozřejmě nebráníme intenzivním kontrolám, které probíhají. Vnímáme situaci ohledně měření emisí. Ale i tam máme otazníky, jak dalece jsou ta měření relevantní,“ uvedl předseda Asociace STK Luděk Šíp. Dodal, že velké procento nevyhovujících aut jsou ta ze zahraničí, která v Česku nechodí na technické prohlídky a měření emisí.

8 minut
Předseda Asociace STK Luděk Šíp k novele silničního zákona
Zdroj: ČT24

Podle mluvčího organizace Česmad Bohemia Martina Felixe dává vznik nové inspekce smysl. „My to nevidíme jako nějakou revoluční záležitost. Jde v podstatě o transformaci Centra služeb pro silniční dopravu,“ řekl mluvčí organizace sdružující automobilové dopravce.

„Věříme tomu, že kontroly budou probíhat korektně, zaměří se na podstatné věci a nevynechají zahraniční dopravce, kteří zde nepodnikají vždy v souladu s našimi zákony,“ pokračoval Felix a dodal, že Česmad Bohemia bude prostřednictvím svých členů sledovat, jakým způsobem kontroly probíhají.

Mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix o novele silničního zákona
Zdroj: ČT24

Autobus na zavolání

Předloha řeší i poptávkovou dopravu, nazývanou také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí. Cestujícím umožní objednat si autobus například pomocí aplikace v mobilu. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují. Nasazení tohoto typu dopravy má být jednodušší i díky tomu, že pro použitá vozidla bude stačit řidičský průkaz skupiny B, nebude nutné oprávnění pro autobusy. Kupka poslancům řekl, že menší autobusy nebo mikrobusy mohou zastavit i v místech, kde nejsou klasické zastávky, což může pomoci třeba seniorům.

„Za menší peníze je možné doručit službu stejnou, nebo dokonce kvalitnější. Výhoda poptávkové dopravy, kterou si objednáte prostřednictvím mobilní aplikace, je to, že umožní, aby to vozidlo zastavilo dokonce i mimo tradiční zastávky blíž vašemu domovu,“ řekl ministr. Dodal, že poptávkovou dopravu zavádí například Středočeský kraj v oblasti Říčan a Českého Brodu. Podle ministra to přináší technologické příležitosti, objednávací aplikace budou teprve vznikat.

Novela dále řeší i takzvané tatraktory. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, ale přitom mají provozní a jiné vlastnosti jako běžné nákladní automobily. Podle nynějšího zákona se za ně například neplatí mýtné. Jedná se o vozy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3500 kilogramů a konstrukční rychlost je osmdesát kilometrů v hodině nebo vyšší, ale registrovány jsou jako traktory. Nově mají podléhat mýtnému a k jejich řízení bude zapotřebí oprávnění skupiny C1 nebo C a také profesní způsobilost.

Evidenční kontrola

Sněmovna odmítla návrh poslance ODS Stanislava Blahy, který stanovoval dolní hranici sazeb pokut za přestupky spáchané provozovateli stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí a kontrolními techniky. Blaha argumentoval tím, že nyní platí pouze horní hranice pokut a v praxi pak úřady ukládají pokuty v různé výši. Podle Asociace STK i Hospodářské komory však mohou být pokuty likvidační. Předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS) ale řekl již v úterý, že podle ministerstva dopravy likvidační nejsou.

Dolní komora na Adamcův návrh prodloužila nyní roční platnost evidenční kontroly vozidla, která je potřebná pro změnu vlastníka nebo provozovatele. Nově má platit celou dobu mezi pravidelnými technickými prohlídkami vozu. Evidenční kontrola je součástí technických prověrek, prodloužení její platnosti má snížit administrativu. Nelíbí se to Asociaci STK, která varuje před zvýšením počtu podvodů se stočenými tachometry. Adamec naopak argumentuje tím, že jde o změnu z vládního programového prohlášení, která má ulevit od administrativy.

Společný záznam o nehodě, k níž není nutné přivolat policii, budou moci řidiči pořizovat patrně také přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Přijatý pozměňovací návrh Vojtěcha Munzara (ODS) navíc zvyšuje hranici odhadované škody, od níž je nutné oznamovat havárii policii, z nynějších sto tisíc korun na 200 tisíc korun. Kupka uvedl, že zvýšení hranice odráží růst cen.

Od prosince 2022 mají lidé možnost vyřídit nový řidičský průkaz on-line přes Portál dopravy. Zatím pro nový průkaz musí na úřad, nově si ho budou moci vyzvednout na výdejním místě nebo v boxu. „Zároveň osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat až na převzetí průkazky,“ dodal poslanec Blaha. Řidiči už také nebudou muset odevzdávat starý průkaz, budou mít povinnost jej zničit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

PŘEHLEDNĚ: Za co smí lékař požadovat poplatek

Za co je možné si u lékaře připlatit a za co už ne? To má upřesnit novela zákona o zdravotních službách, kterou čeká závěrečné schvalování ve sněmovně. Poskytovatelům péče výslovně zakazuje, aby za úkon hrazený pojišťovnou vybírali peníze i od lidí nebo je odmítli bez zaplacení registrovat. Za porušení zavádí postih. Řada poplatků je nelegální už dnes.
před 6 hhodinami

Začíná cyklistická sezona. Jaká pravidla je třeba na kole dodržovat?

Jarní počasí posledních týdnů už přivádí na české silnice ve vyšší míře cyklisty. Ti jsou podle policie v silničním provozu velmi zranitelnou skupinou. Jen za loňský rok se stalo 4315 havárií, jichž byli součástí. Pro jízdu na kole platí v tuzemsku řada pravidel. Cyklisté jsou totiž z hlediska zákona řidiči nemotorových vozidel. BESIP i policie upozorňují také na to, že ačkoliv je helma pro dospělé osoby na kole nepovinná, může zachraňovat životy.
před 6 hhodinami

Hrad Trosky a okolí už pociťují nápor fanoušků hry Kingdom Come

Více odpadků i problémy s parkováním. Na hrad Trosky v Českém ráji i do nedaleké obce míří díky oblíbené počítačové hře Kingdom Come 2 stále více turistů. Jak České televizi potvrdil starosta Troskovic Martin Svadbík, obec se na jejich nápor už připravuje. Plánují třeba vybudovat další parkovací místa. Posílí také hlídky na hranici přírodní rezervace Apolena, která se též ve hře objevuje. Vstup do ní je ale zakázaný.
před 7 hhodinami

Digitální svět či nárůst individualismu přináší víc stresorů, říká ředitel NÚDZ

Na stresory a následně i duševní zdraví mají vliv celospolečenské trendy, jako je například přechod společnosti do digitálního světa, míní ředitel Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) Petr Winkler. V Interview ČT24 popsal, že v Česku stejně jako v ostatních vyspělých zemích dochází v posledních letech k nárůstu duševních problémů a onemocnění u dětí a adolescentů. Podle něj tento trend ještě urychlila pandemie covidu-19, avšak zdůraznil, že existoval ještě před jejím vypuknutím.
před 16 hhodinami

O novou formu partnerství je větší zájem než o registrované

Za první tři měsíce letošního roku v Česku uzavřelo nový typ svazku, takzvané partnerství, 473 stejnopohlavních párů, potvrdila ČT mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá. Institut partnerství nahradil letos v lednu registrované partnerství, které mohly páry uzavírat od roku 2006. Z údajů matrik vyplývá, že zájem o nový svazek je zatím téměř čtyřnásobný ve srovnání s původním registrovaným partnerstvím. To za stejné období loni uzavřelo 125 párů. Podle mluvčího iniciativy Jsme fér Filipa Mildeho nový institut zajišťuje větší právní a sociální jistoty.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Hasiči na Moravě pokračují v úklidu po přívalových deštích

Obce v Jihomoravském kraji zasažené čtvrtečními přívalovými dešti sčítají škody, čistí silnice a chodníky od nánosů bahna. Někde voda zatopila i desítky domů. Hasiči ve čtvrtek zasahovali například ve Veselí nad Moravou a několika dalších obcích na Hodonínsku, také ale třeba v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Voda zatopila domy, sklepy, zahrady, chodníky a silnice. Lidé, kteří nedokážou nepříznivou situaci zvládnout sami, můžou získat mimořádnou dávku až 72 900 korun, uvedlo ministerstvo práce.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

V katedrále svatého Víta se konala mše za papeže Františka

Ve zcela zaplněné katedrále sv. Víta na Pražském hradě vyzdobené květinami a portrétem zesnulého se lidé v pátek rozloučili s papežem Františkem. Mši za papeže slavil apoštolský nuncius v České republice Jude Thaddeus Okolo. Obětní dary přinesly také děti z české pobočky církevní organizace Papežská misijní díla. Mezi dary byly mísy s ovocem i rýží, chléb, květiny či plyšový beránek. Obřad zahájily údery zvonu, který se rozezněl ve svatovítské katedrále i 21. dubna, v den, kdy papež František zemřel ve věku 88 let.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Hasičům se podařilo uhasit skládku u Rynholce

Rozsáhlý požár plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce na Rakovnicku je téměř po čtyřech dnech uhašen, hasiči a těžká technika postupně odjíždějí. Na skládku budou ještě týden dojíždět na kontroly a je nařízena týdenní dohlídka, uvedl mluvčí hasičů Jan Sýkora.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...