Tři čtvrtiny Čechů plánují darovat k Vánocům svým blízkým knihu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK, který má ČT k dispozici. Podle prodejců letos před svátky roste zájem o novinky v podobě interaktivních knih nebo takzvaných scrapbooků.
Nejpopulárnějším dárkem jsou knihy, ukazuje průzkum. Letos táhnou ty interaktivní nebo „scrapbooky“
Knihy podle průzkumu STEM/MARK nejčastěji darují ženy a lidé s maturitou. Téměř polovina domácností s příjmem do 20 tisíc korun ale knihy na Vánoce nekupuje.
Většina knihkupců se na vánoční období připravila s předstihem a navýšila kapacitu o několik desítek brigádníků. Knihkupectví Levné knihy ale pomocníky stále hledá. „Počty vrcholí v prosinci, kdy navyšujeme stavy brigádníků na prodejnách oproti běžnému měsíci cca o 20 procent,“ vyčíslil marketingový specialista Martin Burian.
Podle oslovených knihkupců je jedním z letošních trendů rostoucí popularita interaktivních knih. „Je to něco mezi knihou, která je pro mladé moc konzervativní, a počítačovými hrami,“ vysvětlil Jan Kanzelsberger, ředitel stejnojmenné sítě knihkupectví.
Oblíbenou novinkou jsou také takzvané scrapbooky, které si čtenáři sami vytvářejí pomocí různých výstřižků. „V předvánočním období zaznamenáváme zvýšený zájem o naše knihy a deníky, který se oproti předcházejícím měsícům zvýšil více než třikrát,“ řekl spoluzakladatel firmy Mementerra David Makovský. Mezi nejprodávanější produkty řadí knihu pro zamilované a cestovatelský deník.
Knihy lidé kupují k Vánocům i kvůli ceně. „Knihy jsou stále cenově přijatelné. Druhým důvodem je tradice. Knihy se dávaly k Vánocům před sto lety a dávají se pořád,“ míní Kanzelsberger.
Podle pedagoga v oboru knižní kultury Petra Voita z Univerzity Karlovy je pro předvánoční nakupování knih ještě jeden pádný důvod – je to velmi snadné. „Navštívíte jeden jediný obchod a pořídíte tam dárky pro celou rodinu. Je to jednodušší než brouzdat pěti patry nákupního centra,“ uzavřel Voit.