Náš technik to kdysi viděl na YouTube, říká o unikátním otáčení čtyřsettunového mostu jednatel firmy

9 minut
Události, komentáře: Jak se otáčí most
Zdroj: ČT24

Nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku pokračuje výměna 117 let starého ocelového železničního mostu. Jde o unikátní a v Evropě dosud nevyzkoušený postup. Technici namontovali nový most na starý a teď jimi pomalu otáčí o 180 stupňů. Až bude nová konstrukce na svém místě, starý most po ní vysunou pryč.

Oprava tímto způsobem je unikátní, v Evropě ji dosud nikdo nedělal. Podle jednatele dodavatelské firmy MCE Slaný Igora Chorovského k tomuto řešení přistoupili kvůli umístění mostu a přírodním podmínkám, kterými trať vede.

„Most je v nepřístupném místě nad přehradou Hracholusky, kde je strmé údolí a dole je voda. Kamenné pilíře jsou více než 40 metrů vysoké. Nedá se tam dostat běžným jeřábem. Druhá komplikace je, že se musí demontovat stará konstrukce a namontovat nová,“ vysvětluje Chorovský.


„Opravdu jsme to nikdy nedělali. Tento způsob náš vrchní technik viděl kdysi dávno na YouTube někde v Americe a tuto myšlenku několik let nosil v hlavě,“ dodává. S nápadem šla firma už do výběrového řízení, které trvalo zhruba tři měsíce. Samotná příprava projektu pak trvala déle než půl roku.

Chorovský uznává, že určité riziko existuje. „Jsou dvě úrovně rizika. To jedno je podnikatelské – kdyby se to nepovedlo, nevyšly by statické výpočty a vůbec bychom to nemohli realizovat a museli bychom hledat nové řešení. A to druhé riziko je technické – kdyby náhodou něco povolilo, v nejhorším případě most spadnul,“ říká.

Most má celkem tři pole. Jedno staré pole váží asi 170 tun, nové kolem 200 tun. Dalších zhruba 30 tun má montážní rám. Celá otáčená část tak dohromady váží kolem 400 tun.

Otočení trvá tři dny

Most vypadá na první pohled obráceně, než je obvyklé – oblouky jsou dolů, nikoli nahoru, jako třeba v případě známého pražského železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Dříve se tak stavěly často a podobně bude vypadat i nové přemostění.

Výměna mostu probíhá tak, že dělníci na plochu poblíž mostu navezou díly oblouků a svaří je. „Poté následuje fáze bočního výsunu a podélného výsunu. To je první kritičtější část operace. Pak jsme museli sepnout konstrukce pomocným rámem. Táhla jsou ocelové tyče, které jsou předepnuté hydraulicky a oba dva mosty drží pohromadě,“ vysvětluje Chorovský. Taková příprava trvá tři týdny, samotné otáčení konstrukce tři dny.

Pro mě jako pro technika je to velmi elegantní technické řešení. Náročné na přípravu, ale ve svém principu velmi jednoduché.
Igor Chorovský
jednatel dodavatelské firmy MCE Slaný

Rekonstrukci mostu předcházela oprava kamenných pilířů. „Pilíře se zpevňují takzvanou injektáží – navrtají se do nich otvory a pod tlakem se tam natlačí speciální cementová hmota,“ popisuje Chorovský. Bylo proto nutné snížit hladinu přehrady, kvůli dlouhodobému suchu je ale vody ještě méně, než bylo potřeba.

Hotovo má být v únoru

Železniční most mezi Pňovany a Malovicemi je vysoký 52 metrů a dlouhý 210 metrů. Provoz na něm byl zahájen v roce 1901. Poslední větší opravou prošel most počátkem 70. let minulého století.

Práce začaly letos v dubnu, od července po trati nejezdí vlaky. Teprve poté se mohla začít podrobně zkoumat konstrukce a některá zjištění byla jiná, než se přepokládalo. Přepočítat se musel i samotný princip otáčení, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Za nynější rozsáhlou rekonstrukci zaplatí správa železnic 109 milionů korun. Hotovo má být do konce února 2019, termín dokončení ale závisí i na počasí. Na mostě bude ještě zavěšená lávka pro pěší a cyklisty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 14 mminutami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 3 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 13 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 13 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
včera v 08:27
Načítání...