Napíšeme dodatek a spory na D11 vyřešíme, slíbil Ťok. Eurovia chce navíc 200 milionů

2 minuty
UDÁLOSTI: Ve sporu o stavbu dálnice D11 nastal nečekaný obrat
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na sepsání dodatku ke smlouvě na stavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Chtějí ho uzavřít do 15. února a měl by vyřešit sporné otázky, kvůli kterým obě strany smlouvu vypověděly. Následně svá odstoupení vezmou zpět.

„Dohodli jsme se, že se dohodneme. Uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit jak to, že staveniště je předáváno později, tak i to, že některé věci z hlediska archeologie nejsou podle původní specifikace. A budeme se bavit i o valorizaci,“ řekl ministr Ťok.

Podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky by se cena měla zvýšit o stovky milionů korun. „Bavíme se o částkách od 100 do 200 milionů,“ upřesnil. V částce podle něj jsou i náklady na uvedení území, kde se má stavět, do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

„Zhotovitel (sdružení firem vedené Eurovií, pozn. red.) spolu s ŘSD připraví do 15. února dodatek, který společně podepíší. Poté se stáhnou veškerá oznámení. A je tady slib ze strany zhotovitele, že stavbu zprovozní do plánovaného termínu,“ uvedl ministr s tím, že by rád termín ještě zkrátil. „Jsme dohodnuti, že se nad tím zhotovitel zamyslí a v průběhu jednání se k tomu vyjádří,“ dodal. ŘSD nyní uvádí jako plánovaný termín dokončení červen 2022 a podle Ťoka to tak i zůstane.

Ministr však odmítl, že by zvýšení ceny bylo výměnou za zkrácení doby stavby. „Na stavbě došlo k objektivnímu prodloužení. Nejde o žádné výměny nebo kompenzace. Chceme se férově vyrovnat,“ uvedl Ťok. Staveniště podle něj ŘSD předalo později, protože se zpozdilo získání stavebního povolení. 

Vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun bez DPH. Pokud by stát Eurovii vyhověl a navýšil náklady o 200 milionů, byla by výsledná cena 2,8 miliardy. V tendru skončila na druhém místě nabídka Strabagu za 2,9 miliardy, na třetím pak sdružení vedené firmou Colas CZ s cenou 3,2 miliardy. Celkem se o zakázku ucházelo šest zájemců.

Firmy chtěly víc peněz

Sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy. ŘSD na to ve středu reagovalo vypovězením smlouvy. Stavba dálnice sice oficiálně začala loni 2. října poklepáním na základní kámen, práce ale dosud zahájeny nebyly. Firmy totiž odmítly převzít staveniště, protože podle nich nebylo v odpovídajícím stavu. Zároveň chtějí za stavbu více peněz, než stojí v uzavřené smlouvě. ŘSD však výtky i dodatečné navýšení ceny odmítlo.

Ministr Ťok byl ale ke stavbařům smířlivější. Požadavky stavebních firem považuje za oprávněné. „Oprávněně žádají, aby dostali to, co mají dostat. V tomto případě ŘSD z mého pohledu až příliš urputně bránilo peníze daňových poplatníků,“ řekl.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl v úterý generální ředitel Eurovie Martin Borovka. Podle něj by firma mohla pozemky upravit sama, ale ŘSD by si to u ní muselo objednat a zaplatit. 

Úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic o délce 15,5 kilometru mělo sdružení firem vedené Eurovií postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Požadované zvýšení ceny zdůvodnili stavbaři tím, že se v poslední době ceny stavebních prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu už není možné úsek postavit.

Podle firem zdražila hlavně ropa, která přímo ovlivňuje ceny asfaltu, a ceny energií. Zvýšily se také platy v oboru. „Ředitelství silnic a dálnic jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ řekl v úterý Karel Volf z Metrostavu. 

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

ŘSD: Když dáme jedné firmě víc peněz, budou chtít i ostatní

ŘSD reagovalo tvrzením, že se firmy snaží dostat organizaci pod tlak, aby získaly víc peněz, než jim umožňuje aktuální smlouva. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Rostoucí ceny podle něj ovlivňují všechny stavební firmy. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic,“ podotkl Kroupa s tím, že stavební firma dostala veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, ale dosud je neprovedla.

Postoji firem se zprvu divil i ministr dopravy. „Trošku si dávám otázku – a doufám, že nemám pravdu – jestli to není spíše snaha se z té zakázky vyvléct a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ reagoval Ťok v Českém rozhlase na oznámení firem o podmínečném odstoupení.

Zároveň však varoval, že pokud by se stát s firmami nakonec nedohodl, nevylučuje vyhlášení nové soutěže. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit,“ upozornil ministr.

Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 47 mminutami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 2 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 6 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 9 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 11 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 12 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 13 hhodinami
Načítání...