Napíšeme dodatek a spory na D11 vyřešíme, slíbil Ťok. Eurovia chce navíc 200 milionů

2 minuty
UDÁLOSTI: Ve sporu o stavbu dálnice D11 nastal nečekaný obrat
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na sepsání dodatku ke smlouvě na stavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Chtějí ho uzavřít do 15. února a měl by vyřešit sporné otázky, kvůli kterým obě strany smlouvu vypověděly. Následně svá odstoupení vezmou zpět.

„Dohodli jsme se, že se dohodneme. Uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit jak to, že staveniště je předáváno později, tak i to, že některé věci z hlediska archeologie nejsou podle původní specifikace. A budeme se bavit i o valorizaci,“ řekl ministr Ťok.

Podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky by se cena měla zvýšit o stovky milionů korun. „Bavíme se o částkách od 100 do 200 milionů,“ upřesnil. V částce podle něj jsou i náklady na uvedení území, kde se má stavět, do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

„Zhotovitel (sdružení firem vedené Eurovií, pozn. red.) spolu s ŘSD připraví do 15. února dodatek, který společně podepíší. Poté se stáhnou veškerá oznámení. A je tady slib ze strany zhotovitele, že stavbu zprovozní do plánovaného termínu,“ uvedl ministr s tím, že by rád termín ještě zkrátil. „Jsme dohodnuti, že se nad tím zhotovitel zamyslí a v průběhu jednání se k tomu vyjádří,“ dodal. ŘSD nyní uvádí jako plánovaný termín dokončení červen 2022 a podle Ťoka to tak i zůstane.

Ministr však odmítl, že by zvýšení ceny bylo výměnou za zkrácení doby stavby. „Na stavbě došlo k objektivnímu prodloužení. Nejde o žádné výměny nebo kompenzace. Chceme se férově vyrovnat,“ uvedl Ťok. Staveniště podle něj ŘSD předalo později, protože se zpozdilo získání stavebního povolení. 

Vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun bez DPH. Pokud by stát Eurovii vyhověl a navýšil náklady o 200 milionů, byla by výsledná cena 2,8 miliardy. V tendru skončila na druhém místě nabídka Strabagu za 2,9 miliardy, na třetím pak sdružení vedené firmou Colas CZ s cenou 3,2 miliardy. Celkem se o zakázku ucházelo šest zájemců.

Firmy chtěly víc peněz

Sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy. ŘSD na to ve středu reagovalo vypovězením smlouvy. Stavba dálnice sice oficiálně začala loni 2. října poklepáním na základní kámen, práce ale dosud zahájeny nebyly. Firmy totiž odmítly převzít staveniště, protože podle nich nebylo v odpovídajícím stavu. Zároveň chtějí za stavbu více peněz, než stojí v uzavřené smlouvě. ŘSD však výtky i dodatečné navýšení ceny odmítlo.

Ministr Ťok byl ale ke stavbařům smířlivější. Požadavky stavebních firem považuje za oprávněné. „Oprávněně žádají, aby dostali to, co mají dostat. V tomto případě ŘSD z mého pohledu až příliš urputně bránilo peníze daňových poplatníků,“ řekl.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl v úterý generální ředitel Eurovie Martin Borovka. Podle něj by firma mohla pozemky upravit sama, ale ŘSD by si to u ní muselo objednat a zaplatit. 

Úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic o délce 15,5 kilometru mělo sdružení firem vedené Eurovií postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Požadované zvýšení ceny zdůvodnili stavbaři tím, že se v poslední době ceny stavebních prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu už není možné úsek postavit.

Podle firem zdražila hlavně ropa, která přímo ovlivňuje ceny asfaltu, a ceny energií. Zvýšily se také platy v oboru. „Ředitelství silnic a dálnic jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ řekl v úterý Karel Volf z Metrostavu. 

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

ŘSD: Když dáme jedné firmě víc peněz, budou chtít i ostatní

ŘSD reagovalo tvrzením, že se firmy snaží dostat organizaci pod tlak, aby získaly víc peněz, než jim umožňuje aktuální smlouva. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Rostoucí ceny podle něj ovlivňují všechny stavební firmy. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic,“ podotkl Kroupa s tím, že stavební firma dostala veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, ale dosud je neprovedla.

Postoji firem se zprvu divil i ministr dopravy. „Trošku si dávám otázku – a doufám, že nemám pravdu – jestli to není spíše snaha se z té zakázky vyvléct a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ reagoval Ťok v Českém rozhlase na oznámení firem o podmínečném odstoupení.

Zároveň však varoval, že pokud by se stát s firmami nakonec nedohodl, nevylučuje vyhlášení nové soutěže. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit,“ upozornil ministr.

Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
Právě teď

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...