Na závěrečné zkoušky čekají žadatelé o řidičský průkaz na některých místech i měsíce. Úřady totiž dohání období, kdy se kvůli koronavirovým opatřením konat nemohly. Největší zdržení hlásí Asociace autoškol ČR v hlavním městě nebo na Ústecku. Podle ministerstva dopravy jsou ale podobné příklady v republice spíše výjimkou.
Na závěrečné zkoušky v autoškole se místy tvoří fronty. Problém hlásí Praha a Ústecko
Anna Teubnerová dokončila kurz autoškoly 20. srpna. Od té doby čeká na závěrečné testy. „Zkoušky mám téměř za měsíc. Musím si proto dokupovat kondiční jízdy. Potřebuji je hlavně kvůli tomu, abych nezapomněla jezdit,“ řekla.
Podobnou zkušenost mají i další její spolužáci. „U nás se to týká řádově zhruba 340 uchazečů, kteří čekají na termín zkoušek. Někdy to trvá až čtyři měsíce,“ přiblížila zástupkyně jednatele autoškoly Nobe Dagmar Nosková.
Podle Prahy je na vině hlavně zákaz zkoušení v době epidemie, po němž se nahromadil velký počet zájemců. „Komisaři jedou naplno. Zavedli i pracovní soboty. Očekáváme, že stav by se měl narovnat ještě před koncem roku,“ uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Asociace chce systémové změny
Podobná situace jako v hlavním městě je podle asociace autoškol například i na severu Čech. „Musíme čekat a být trpěliví. Magistrát se snaží, co se dá, ale nejsou komisaři. Takže termínů zkoušek je minimum,“ popsal provozovatel Autoškoly Ústí Tomáš Javorský.
V Česku je aktuálně 206 míst, které závěrečné zkoušky provádí. Podle zákona musí začít nejpozději 15 dnů od chvíle, kdy úřad od autoškoly obdrží žádost. „Máme informace pouze o jednotkách míst, kde je problém patnáctidenní lhůtu dodržet,“ sdělil ředitel odboru agend řidičů Stanislav Dvořák.
Podle předsedy Asociace autoškol ČR Aleše Horčičky jsou ale na místě systémové změny. „Bylo by velmi potřeba, aby se český systém zkoušení žadatelů více standardizoval a zaměřili jsme se i na výkonnost a počty žadatelů u zkoušek na jeden den,“ uvedl. Možné úpravy systému připouští ministerstvo dopravy nejdříve za dva měsíce.