S ústupem krize se na energetický trh vrací konkurenční boj o zákazníky. Jen loni podle dat operátora trhu s elektřinou změnilo dodavatele energií bezmála 620 tisíc odběratelů. Lidé šetří i letos, jejich odchodům se snaží společnosti bránit třeba pomocí takzvaných retenčních nabídek.
Na trh s energiemi se vrací boj o zákazníky. Odchodům lidí se firmy snaží bránit retenčními nabídkami
Retenční nabídky jsou neveřejné a cenově výhodnější než veřejné ceníky. Dodavatelé tímto způsobem nabízí energie zpravidla o několik procent levněji. Zákazníci by si ale měli dát pozor na možná rizika.
„(Dodavatelé) hodně nabízejí bonus, který zákazníkovi podají ve finále tak, že to ušetří za celou dobu. Ale bonus se týká pouze prvního roku. Mimo jiné stojí za zmínku, že díky retenční nabídce se může propásnout lhůta pro změnu dodavatele,“ upozorňuje energetický analytik z Ušetřeno.cz Tomáš Vrňák.
Pokud mají lidé smlouvu na dobu neurčitou, mohou od společnosti odejít kdykoliv, pak platí maximálně tříměsíční výpovědní lhůta.
U závazků na dobu určitou je za předčasný odchod většinou sankce. „Pokud mám smlouvu na dobu určitou, musím podat výpověď nejpozději dvacet dnů před skončením smlouvy, jinak mi ji dodavatel automaticky prodlouží,“ ujasnil Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo z Kalkulátor.cz.
Dle analytiků by spotřebitelé měli přechod k jinému dodavateli řešit ideálně čtyři až šest měsíců před koncem závazku.