Youtuber Kovy, jedna z ikon současné mladé generace, spojil síly s projektem Jeden svět na školách. Jako průvodce pětidílným edukačním seriálem Kovyho mediální ring si pokládá pět otázek, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel mediálních sdělení. Kromě toho přibližuje různá témata spojená s médii – například roli médií ve společnosti nebo přesvědčovací techniky reklamy.
Kovy zve do ringu. V sérii videí pomáhá učitelům s osvětou mladých na sítích
Dvaadvacetiletý Karel Kovář, alias youtuber Kovy, je u mladých populární. Děti a dospívající na něj „dají“ a umí si získat jejich pozornost. Jeho příspěvky na internetových sítích sleduje asi tři čtvrtě milionu uživatelů. Toho se rozhodl využít ředitel projektu Jeden svět na školách Karel Strachota, který Kovyho oslovil pro spolupráci na edukačních videích, určených pro mediální vzdělávání.
„Cítili jsme potřebu přijít s nějakými novými materiály. Seznámil jsem se s Karlem Kovářem, alias Kovym, a dohodli jsme se, že připravíme sérii videí, kde Kovy vystupuje jako takový průvodce a nabízí mladým lidem svůj pohled a to, jakým způsobem by, pokud jsou s nějakým mediálním sdělením konfrontováni, měli postupovat,“ uvedl Strachota, který v prosinci obdržel cenu Avast za mimořádný přínos v oblasti výuky moderní historie a mediální gramotnosti.
S Kovym už přitom dříve spolupracovali na projektu „Hledá se LEADr.“, soutěži pro lidi mezi sedmnácti a pětadvaceti, kteří se chtějí aktivně zapojit do dění ve svém okolí.
Kovymu se líbilo propojení videa s pomůckami pro pedagogy
A ani u nové výzvy nedokázal Kovy říct ne, uvítal právě jeho „přidanou hodnotu“. „Tento projekt mě velmi zaujal právě propojením vzdělávacího videa s odbornými podklady, pedagogicky vypracovanými pracovními listy a případovými studiemi, které mohou pedagogům pomoci v hodinách. To spojení mě bavilo v tomto směru asi nejvíc. A pak samozřejmě, po kreativní stránce, společná příprava scénářů, to se nakonec ukázalo jako docela zábavná část celého projektu,“ uvedl Kovy ve vysílání České televize.
Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií.
Kovy si jako průvodce pořadem pokládá pět klíčových otázek, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kromě toho přibližuje různá mediální témata – například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. Součástí každého dílu je krátká analýza, anketa mezi žáky a vystoupení mediálního odborníka.
Návštěvy škol zatím neplánují
„Seriál je postavený na koncepci pěti klíčových otázek. Pokud si je klademe, tak bychom měli umět rozlišit, zda-li je mediální sdělení pravdivé, nebo je nějakým způsobem manipulativní. Každý z pěti dílů odpovídá jedné klíčové otázce – kdo, co, komu, jak a proč,“ nastínil Strachota.
A nevylučuje, že se s projektem společně s Kovym rozjedou po školách po Česku. „Zatím jsme se na tomto nedomluvili, každopádně Kovy už to zmiňoval, není to jenom o videích, ale na našich stránkách mají vyučující řadu doprovodných materiálů, aby se tématům mohli dál věnovat. Takže věřím, že aniž by Kovy navštívil nějakou třídu, budou moci vyučující ty materiály využívat dál,“ dodal Strachota.
Série krátkých edukačních videí k mediálnímu vzdělávání je už nyní přístupná na audiovizuálním portálu Jsns.cz. Jedná se o vzdělávací program společnosti Člověk v tísni.