Youtubeři jsou hvězdy dnešních teenagerů. Představují pro ně výrazné autority i tvůrce názorů. Jedním z úspěšných českých tvůrců je i Karel Kovář známý jako Kovy. Na svém kanále publikuje skeče i parodie, ale i veřejně angažovaná videa zaměřená na politiku. „Spousta lidí mi říká, že se začala díky mým videím zajímat o politiku,“ přiblížil Kovy v pořadu 90' ČT24.
Youtuber Kovy: Spousta lidí říká, že se díky mně začala zajímat o politiku
Před pěti lety Kovy začínal s natáčením herních videí, teď už má na YouTube čtyři kanály. V loňském roce ovládla YouTube v Česku Kovyho parodie na píseň Despacito, která má v současné chvíli téměř osm milionů zhlédnutí. Ve své tvorbě se však nezaměřuje jenom na zábavu, ale probírá i společenské předsudky nebo politiku. „Lidi, co mě znají víc, si mě možná spíš spojují s vážnějšími tématy, ale nějak tak ke mně patří zřejmě všechno,“ uvedl.
Příprava videí o politice podle něj vyžaduje víc času. Na jeho diváky mají ale dopad a on chce dosáhnout toho, aby se mladí o politiku zajímali. „Snažím se trochu bojovat proti postojům, že názor jedince nic nezmění. Myslím, že je to vzdávání se vlastní zodpovědnosti,“ řekl.
- Na začátku ledna 2018 má Kovy na YouTube přes 650 tisíc odběratelů.
Za motiv pro natáčení politických videí označil vzestup extremismu na Slovensku ve spojení s Ľudovou stranou. „Tehdy jsem viděl anketu, která ve mně asi něčím pohnula, a to bylo rozhodnutí prvovoličů. Spousta z nich se uchýlila k extrémní volbě. Řekl jsem si v tu chvíli, že tady cítím, že už mám reálný dopad na lidi, kteří toto rozhodnutí udělali. Můžu jim říct, proč to podle mě není správné rozhodnutí,“ podotkl.
Z politiky přicházejí nabídky, nechce ale propagovat jednu politickou stranu
Také mu přijde, že se politický marketing hodně zaměřuje na průzkumy a mínění voličů. „Řada politických stran už teď nefunguje tak, že by měla nějaké pevné názory, ale spíše se přizpůsobuje populárnímu názoru a vsází na populistické vlny,“ míní. „Neztrácím naději, myslím, že je tady spousta charakterních politiků a spousta mladých lidí, kteří jsou aktivně zapojení a snaží se něco měnit. Mám možná naivní víru, že budoucnost bude trochu lepší,“ doplnil Kovy.
Sám vylučuje, že by se na jeho kanálech objevila videa, která by šla na ruku konkrétní politické straně. „Asi bych s tím nedokázal dál nějak existovat, kdybych začal propagovat jeden politický subjekt. Nevím, co by se muselo stát, abych to udělal,“ poznamenal.
Ne že by návrhy od politiků nepřicházely. „Teď před parlamentními volbami to bylo docela veselé. Občas přicházely podivné nabídky, při kterých padají věty typu, že finance nejsou problém a podobně. To není něco, co bych chtěl na kanále mít,“ přiblížil.
Celosvětově se každý měsíc na YouTube dívá 1,5 miliardy lidí. Denně zhlédnou jednu miliardu hodin videí a nahrají 576 tisíc hodin obsahu. Každou minutu je tak nahráno 400 hodin videí. Celkem je na YouTube možno vybírat ze 42 milionů odběratelských kanálů.
YouTube v Česku měsíčně v průměru navštíví 5,2 milionu diváků, kteří měsíčně zhlédnou skoro dvě miliardy videí. Skoro na polovinu z nich se podívají na svém mobilu.