Státy po celém světě sčítají nakažené, oběti a uzdravené. Mediální analytici také počítají – kolik se o koronaviru napíše zpráv a jakou mají u publika odezvu. Datový tým z americké společnosti Chartbeat dva březnové týdny analyzoval všechny texty na internetu, které obsahují slovo „koronavirus“ nebo „COVID-19“, čili nemoc, kterou způsobuje. Došel k počtu 1,3 milionu článků a závěru, že čtenáře bude takový obsah s velkou pravděpodobností zajímat i dál.
Každý den 87 tisíc článků. Svět zaplavilo koronavirové zpravodajství
Když analytici ze společnosti Chartbeat hodnotí světové zpravodajství o současné pandemii, upozorňují na bezprecedentní pozornost novinářů a obdobný zájem ze strany čtenářů. Mezi 9. a 23. březnem napočítali 1,3 milionu textů zveřejněných na internetu, které o tématu referovaly. V databázi mají šedesát tisíc médií ze šedesáti zemí světa, za zmíněné období zaznamenali celkem 26 milionů vydaných článků.
Na začátku dvoutýdenního sledování věnovali novináři koronaviru kolem dvaceti tisíc článků denně. Tento počet se rychle zvyšoval, v polovině období se počet zmínek vyšplhal k devadesáti tisícům. „Od 16. března patří článkům o nemoci COVID-19 přibližně třetina všech zobrazení, to je o 44 procent víc než v prvním sledovaném týdnu,“ uvádějí statistici.
Počet ale není všechno, důležitější pro média je, jestli jejich čtenáře takový obsah skutečně zajímá. A to se potvrdilo. „Publikum sleduje média způsobem, jaký jsme ještě nezažili,“ píšou analytici. Průměrně totiž lidé četbou textu, který zmiňuje koronavirus, stráví téměř 40 sekund. Zprávám s jinou tématikou věnují v průměru o pět sekund méně. Pro porovnání – ještě v první polovině ledna se čas strávený u běžné zprávy pohyboval kolem 36 sekund, zprávy o koronaviru se propadaly i ke dvaceti vteřinám.
Koronavirus na ČT24 zajímá víc ženy než muže
Do analýzy promluvily také texty, které vydává zpravodajský web České televize. Ke koronaviru jich v daném období vyšlo kolem 180. Čtenáři u nich strávili víc času, než je celosvětový průměr – na jeden článek totiž připadá 51 sekund pozornosti jednoho návštěvníka. Na začátku roku, kdy koronavirus v Česku ještě nebyl tak velkým tématem, byla pozornost daleko nižší. Průměr se v polovině ledna zastavil na 35 sekundách.
Jen za dva březnové týdny zaznamenaly všechny zprávy o šíření nemoci na webu České televize 11 milionů zhlédnutí. Zdaleka nejčtenější text ale vyšel dřív, konkrétně 22. ledna. V otázkách a odpovědích čtenářům nemoc představuje, popisuje její přenos, rizika, příznaky i prevenci. Podle vývoje situace v Česku se vyvíjí i tento článek, od prvního vydání byl už několikrát aktualizován.
Z analytického nástroje společnosti Google vyplývá ještě jedna zajímavost: kvůli koronaviru se o ČT24.cz zvedl zájem mezi ženami. Ještě v období před pandemií nebyl v počtu čtenářů a čtenářek téměř žádný rozdíl, koronavirová krize statistiky změnila. Konkrétně v období od 9. do 23. března zaznamenala ČT24.cz mezi uživateli 58 procent žen oproti 42 procentům mužů.