Kalamity na dálnicích mají od ledna pomoct lépe zvládat nové značky i vyšší sankce

Události: Nové značení má regulovat předjíždění kamionů na dálnicích (zdroj: ČT24)

Lépe zvládat kalamitní situace na dálnicích pomůže od 1. ledna přísnější novela zákona, která umožní instalovat další dopravní značky zákazu předjíždění kamionů na vytipovaných rizikových úsecích dálnice D1 na Vysočině, zvýšit sankce pro nedisciplinované řidiče nebo zefektivnit zásahy odtahových služeb, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jednal se zástupci sdružení Česmad Bohemia, Policie ČR a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Vedle zvýšení sankcí bude možné od začátku roku zejména předjíždění pro kamiony a další přestupky pokutovat na místě. „Policie bude moci na místě uložit sankci ve výši čtyři a půl až pět a půl tisíce korun a s tím přestupkem je zároveň spojena šestibodová sankce,“ uvedl Kupka. Zároveň varoval před rozdělováním na řidiče osobních a nákladních automobilů. „Kroky, které chystáme, míří zejména proti špatnému chování těch nedisciplinovaných,“ zdůraznil.

Už od listopadu nesmějí nákladní auta do levého pruhu skoro na celé D1. Ministerstvo chce nyní do starých mýtných bran instalovat proměnné značení, které by předjíždění kamionů regulovalo. „To bude vycházet z našich reálných finančních možností, ale už příští zimu bychom chtěli zajistit na těch branách, které máme k dispozici, moderní telematické značení,“ uvedl Kupka.

Ministerstvo chce v budoucnu data z nově označených úseků značkami zákazu předjíždění kamionů vyhodnotit. „Potom, pokud bude systém inteligentního řízení, tak porušování nechť je dohledovým systémem nějakým způsobem zaznamenáno a vynucováno,“ řekl prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer.

„Máme k dispozici také interaktivní mapu, která ukazuje aktuální zásahy silniční techniky na dálniční a silniční síti a kde se mohou řidiči informovat,“ dodal Kupka. Uznal, že pro řidiče kamionů je tato možnost omezená. Ministerstvo proto plánuje v interaktivní mapě pro tyto řidiče prodloužit časovou stopu, aby mohli dokumentovat, kdy neměli prostor pro povinnou přestávku.

„Extrémní nástup zimy“

Situaci na začátku prosince, kdy vydatné sněžení na několik hodin zkomplikovalo provoz na dálnicích, hlavně na D1 a D5, považuje Kupka za zvládnutou. Hasiči v sobotu 2. prosince zasahovali u čtyřikrát více dopravních nehod než obvykle, silničáři nasadili na dálnice a silnice prvních tříd veškerou techniku. Odpoledne byly hlavní tahy průjezdné. „Situace se po analýze opravdu jeví jako zvládnutá. Analyzovali jsme případy, kdy došlo k zablokování dálnice,“ dodal Kupka.

Výjezdy zásahových vozidel podle šéfa ŘSD Radka Mátla komplikují řidiči, kteří nevědí, že záchranářská ulička není určena pouze pro vozidla integrovaného záchranného systému. Češi se podle Kupky ve vytváření záchranářské uličky nicméně postupně lepší. Nástup letošní zimy už dříve Mátl označil za extrémní. Vzhledem k počtu techniky i lidí nelze podle něj ani v budoucnu podobným kalamitním situacím úplně zabránit.