Jihomoravská regionální doprava zeštíhlí

Brno – Jihomoravský systém integrované dopravy je často považován za nejpropracovanější v republice, vedení kraje se ale nyní rozhodlo, že ho začne měnit. Po loňském zapojení Znojemska má kraj méně peněz na jednotlivé spoje. Kraj proto chce, aby se zrušily nejméně vytížené autobusy či vlaky a ušetřilo se tak. Současně zdraží jízdné. Spoje, které lze zrušit, má vyhledat analýza, jejíž zpracování zadali radní. Stát bude asi milion korun.

Jihomoravský kraj by chtěl podle hejtmanova náměstka Václava Horáka škrtat umírněně, nikoli o desítky procent, jak chce omezit autobusovou dopravu Středočeský kraj. „Že výkony klesnou o desítky procent a v malých obcích nebude jezdit nic, je zcela mimo realitu,“ řekl Václav Horák.

Kromě úspor má kraj ke změně podle náměstka i další důvod – dotvoření integrovaného dopravního systému. Po osmi letech, kdy systém vznikal a rozšiřoval se, je podle něj čas na úpravu. „Systém je živý a pokud by byl beze změn, byl by špatný,“ řekl s tím, že schéma spojů musí reagovat třeba na to, že někde vznikají a jinde zanikají velké podniky.

Analýza má být hotova za několik měsíců, kraj chce změny zavést k 1. červenci. Kromě úprav jednotlivých linek mohou cestující očekávat zvýšení ceny jízdenek. Podle Horáka kraj zvažuje, zda cenu zvýší o inflaci, nebo bude změna výraznější.

Integrovaná doprava bývá ze strany starostů leckdy kritizována. „Starostové říkají, že IDS vozí vzduch,“ připustil i náměstek Horák, dodal však, že když se ptá na konkrétní spoj ve snaze ho zrušit, odpovědi se většinou nedočká. Autobusy prý také vypadají prázdné proto, že ve špičce obvykle vozí cestující převážně jedním směrem. Při cestě zpět tak mívají minimum pasažérů. Časté jsou také stížnosti na množství přestupů. Autobusy totiž většinou svážejí lidi z odlehlých obcí na nádraží, odkud pokračují vlakem do větších měst.

Vydáno pod