Železniční a autobusoví dopravci lákají letos k letním cestám do zahraničí pomocí různých zvýhodnění, jako jsou test na covid-19 zdarma, kapesné na cestu nebo bezplatné změny rezervace. S blížícími se prázdninami a zlepšující se epidemiologickou situací společnosti také obnovují a přidávají další linky. České televizi to potvrdila většina velkých vlakových a autobusových dopravců v Česku. Někteří už hlásí vyprodané spoje. Očekávají, že již teď zvýšený zájem o cestování se ještězvedne, až začnou fungovat covidové pasy.
Dopravci lákají na obnovené spoje do ciziny. Slibují testy na covid zdarma i kapesné na cestu
„Cestujícím nabízíme možnost rychlého testování antigenními nebo PCR testy před cestou nebo po cestě zdarma,“ informoval mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj. Testy zdarma platí pro každou cestu do zahraničí. Otestovat se lidé mohou na pražském hlavním nádraží. Před návratem do Česka je možné provést spolu s doktorem přes on-line hovor samotest, který bude podle Ondrůje pro cestu zpět stačit.
Kapesné v podobě tzv. leo kreditů nabízí v rámci věrnostního programu cestujícím na Slovensko společnost Leo Express. „Každý cestující, který s námi jede a je zároveň členem našeho věrnostního klubu, dostane 50 leo-kreditů zdarma,“ sděluje mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. V přepočtu se jedná o částku 50 korun, za kterou si cestující mohou koupit třeba občerstvení na palubě. Senioři navíc dostanou od společnosti respirátor zdarma.
Flixbus věří, že se mu podaří cestující v nejisté době přilákat příslibem bezplatné úpravy rezervace. „Letos jsme před sezonou zavedli novinku, že si klienti mohou i po zaplacení jízdného upravit svou rezervaci a za nezvýšenou cenu dodat další zavazadlo,“ upřesnila mluvčí společnosti Eva Krejčí.
České dráhy zase lákají na modernizaci ubytovacích a sociálních zařízení v nočních vlacích.
U cestujících vyhrává Slovensko, Chorvatsko a Francie
Díky lepší epidemiologické situaci také obnovují dopravci řadu zahraničních spojů. K plnému provozu se většina vrátí do konce června. „Naprostá většina dálkových vlaků do zahraničí od 13. června pojede už podle pravidelných jízdních řádů,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Spoje Regiojetu jsou v provozu téměř všechny. Naopak Leo Express jich má ještě mnoho mimo provoz. „Velkou část tvoří spoje na Slovensko a těch jezdí oproti normálu ani ne polovina,“ přiblížil mluvčí Sedlařík. Spoje na Slovensko chystá Leo Express plně obnovit do konce června. Obnovit maximum linek se chystá i Flixbus.
Ke stávajícím linkám se přidávají i nové destinace. Dopravci tak reagují na poptávku cestujících. „Například na linkách do Chorvatska máme o 120 míst na každý spoj více než loni. Jezdíme do více míst,“ informoval mluvčí Regiojetu. Letos vyjedou žluté autobusy do Záhřebu, Splitu i Rijeky a autobusem do Chorvatska začne nově vozit turisty i Leo Express.
S blížícím se létem ubývají jízdenky hlavně do oblíbených destinací jako je Slovensko, Chorvatsko nebo Francie. Největší zájem je o víkendové cesty, dopravci už také hlásí první vyprodané spoje na Slovensko i do Chorvatska. „Zájem o cestování roste s testováním a samozřejmě očkováním,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Sedlařík.
Velká část lidí ale zatím nechává nákup jízdenek na poslední chvíli. „Cestující jsou po loňské sezoně, kdy jsme stejně jako ostatní dopravci museli s ohledem na aktuální opatření řadu spojů rušit, opatrnější a často kupují jízdenky těsně před odjezdem,“ poukázala mluvčí Flixbusu Krejčí.
Ceny pravděpodobně neporostou
Většina dopravců, které ČT oslovila, kvůli pandemii na podzim spoje do zahraničí rušila. Všichni se shodují, že ceny by se po této pauze neměly zvyšovat. Zároveň však radí, aby cestující nenechávali nákup jízdenek na poslední chvíli, nechtějí-li, aby se prodražil.
Výraznější zvýšení prodeje jízdenek dopravci očekávají s upřesněním podmínek pro cestování. Europoslanci ve středu schválili covidové certifikáty, takzvané covidové pasy. Ty by měly lidem od začátku července usnadnit cestu do jakékoliv členské země EU po očkování, PCR nebo antigenním testu či prodělání nemoci v posledním půlroce. Schvalovat je teď musí jednotlivé členské státy.