Arriva bude od prosince provozovat další dvě rychlíkové linky – obě vedou z Liberce, jedna do Pardubic, druhá do Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy ji upřednostnilo před Českými drahami, které do Liberce jezdí nyní. Drahám ale zůstanou rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc, které také chtěla převzít Arriva, rozhodlo ministerstvo. Na dalších rychlíkových linkách se s novým jízdním řádem nic nezmění.
České dráhy přijdou o další rychlíky, z Liberce do Pardubic i Ústí bude jezdit Arriva
České dráhy nebudou od 13. prosince, kdy začne platit jízdní řád pro rok 2021, provozovat žádnou čistě motorovou rychlíkovou linku v Čechách. Poslední dvě, na nichž zatím jezdí, převezme Arriva. Jde o linku Pardubice–Liberec, jejíž zdolání trvá rychlíkům téměř tři hodiny, a spojení Ústí nad Labem s Libercem s jízdní dobou přes dvě hodiny.
Podle informací ČT na ně dopravce nasadí tytéž motoráky zakoupené z druhé ruky z Německa, které již posílá například z Prahy do Turnova nebo z Kolína do Rumburku.
Arriva za sedmiletý kontrakt dostane 1,24 miliardy korun. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rozhodlo především to, že cena byla o 302 milionů nižší než v případě Českých drah. Zároveň podle něj dopravce státu „garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem“.
Státem vlastněný dopravce naopak bude dále jezdit na lince z Ostravy přes Opavu a Bruntál do Olomouce. Zakázka pro České dráhy však bude jen krátkodobá, dvouletá. Dráhy za tu dobu od státu inkasují 232 milionů korun.
Ministr Havlíček zdůraznil, že – na rozdíl od minulosti – nebude již předání rychlíkových linek alternativnímu dopravci znamenat, že si cestující budou muset při přestupu do jiného vlaku kupovat novou jízdenku. „Na obou tratích bude od poloviny prosince možné používat také jednu jízdenku pro případné navazující spoje jiných dopravců,“ upozornil. Systém jednotného státního jízdného, který se zatím piluje na dvou trasách, by se měl s novým jízdním řádem rozšířit na celou republiku.
Stát již v minulých letech předal několik rychlíkových linek alternativním dopravcům. Z linek motorových rychlíků přišly České dráhy nejprve o spojení Plzně s Mostem, kde od prosince 2016 jezdí společnost GW Train Regio. Loni v prosinci potom začala na linkách z Prahy do Rakovníka, Turnova a Českých Budějovic (přes Písek) a z Kolína do Rumburku jezdit Arriva. Loni také převzal provoz na rychlíkové lince Brno–Bohumín Regiojet.