Česká železnice již není skanzen, nové lokomotivy jsou ale stále v menšině

3 minuty
UDÁLOSTI: Železniční dopravci nakupují nové elektrické lokomotivy
Zdroj: ČT24

Vectron, Traxx, Emil Zátopek, případně také Taurus a Hercules. Tak se jmenují celebrity současné české železnice – jsou to moderní lokomotivy, které si dopravci koupili nebo pořídili na leasing v posledních deseti letech. Představují symbol toho, že se železnice mění po vzoru Rakouska či Německa, ale také symbol toho, jak pomalu to jde. Nových lokomotiv jsou desítky, těch „made in ČSSR“ stále jezdí stovky.

Česká železnice zažila v 90. letech pád z pozice páteře znárodněného průmyslu do pozice nespolehlivé „socky“, kterou pohrdali cestující i nákladní přepravci, a jen se čekalo, až se všechno rozpadne a zruší.

Musíte se podívat, jak železnice fungovala. Až do poloviny nultých let byla v útlumu. Spíše se snižovaly výkony, počty cestujících se rok od roku snižovaly, vozilo se méně zboží.
Jiří Schmidt
technický ředitel Regiojetu

Dědictví této doby je patrné dodnes. České dráhy musely léta přežívat s tím, co měly před rokem 1989, maximálně 1991, kdy dojížděly poslední zakázky připravené ještě před revolucí. Zatímco vozy procházely alespoň v menších sériích modernizacemi, lokomotivní park se prakticky neměnil. Když dráhy potřebovaly lokomotivy pro rychlost 160 km/h, upravily převod strojů z konce 70. let. Když se rozbila lokomotiva ze 70. let, zaskočila za ni lokomotiva z 80. let.

Dnes je situace přece jenom jiná. Tratě doslova praskají ve švech, jezdí více vlaků než kdy dříve, přibývá cestujících i zboží. A s tím se také objevují nové lokomotivy. Jejich nástup je ale otázka až posledních deseti let. Nejprve začaly v Česku jezdit nové lokomotivy od Siemensu – elektrické taurusy a motorové herculy. Ty však zprvu jezdily v barvách zahraničních dopravců, až později si je pořídily i české společnosti provozující nákladní dopravu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zátopek, Vectron a Traxx představují první linii, je jich však stále docela málo

Od roku 2010 pak začala v Česku jezdit zbrusu nová lokomotiva i s osobními vlaky. Stroj řady 380 pojmenovala Škoda Transportation, která ho vyrobila, Emil Zátopek. České dráhy, jež si pořídily dvacet těchto lokomotiv, s nimi však nejsou úplně spokojeny. „Některé závady se nadále objevují častěji, než bychom u moderních lokomotiv očekávali,“ uvedl již dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. 

Od roku 2014 se v Česku začali objevovat nástupci Siemensových taurusů – lokomotivy Vectron. Jako první je do svých barev nalakoval Regiojet, který je má pronajaté. ČD Cargo třináct těchto lokomotiv rovnou koupilo a další si ještě pronajala jejich matka podobným způsobem jako Regiojet. Navíc jezdí vectrony u Unipetrolu a LTE. Regiojet letos začal rozšiřovat svůj vozový park ještě typem Traxx od Bombardieru.

Lokomotivy Vectron jezdí sice v barvách ČD, ty je ale mají pronajaté od společnosti ELL (European Locomotive Leasing)
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

„Je to pro nás provozní nutnost. Potřebujeme moderní lokomotivy, abychom dojeli do Vídně nebo do Bratislavy,“ podotkl Jiří Schmidt z Regiojetu. Ten však není jediným českým provozovatelem těchto strojů. Traxxy jezdí také s nákladními vlaky u dopravce Metrans. „Nákladní dopravci potřebují překračovat hranice bez výměny lokomotiv a zbytečných časových prodlev,“ srovnal Jiří Schmidt.

Traxx je totiž – stejně jako Vectron, Emil Zátopek i Taurus – lokomotiva nejenom moderní, silná a rychlá a pro strojvedoucí komfortní, je to také lokomotiva schopná dojet velmi daleko za české hranice. U starých lokomotiv to vesměs možné není, v zahraničí nejsou schválené a hlavně by ani nefungovaly pod německými či rakouskými trolejemi, ve kterých je jiné napětí než v Česku.

Lokomotiva Traxx spolu se staršími stroji Českých drah v Brně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nejnovější typy lokomotiv jsou dnes možná tím, čím se dopravci chlubí nejvíce, jenomže ve skutečnosti nejde tak docela o páteř železniční dopravy. Je jich ještě docela málo. Drážní úřad registruje třináct vectronů, 44 traxxů a dvacet nových lokomotiv od Škodovky, to však není kompletní údaj. Řada moderních lokomotiv, i když jezdí v barvách dopravce, ve skutečnosti patří leasingové společnosti a je registrována jinde – nejčastěji v Německu. To je příklad vectronů Regiojetu i Českých drah. Přesto jde o desítky strojů oproti stovkám starých lokomotiv, bez nichž by se provoz zkrátka neobešel.

Esa, Peršingy i Bobiny zůstávají nezastupitelné

Nezastupitelné zůstávají u Českých drah například lokomotivy řady 362, které sice prošly několika úpravami, ale v jádru jde stále o původní stroje z přelomu 70. a 80. let. Provoz Regiojetu mezi Prahou a Ostravskem zase stále zčásti závisí na lokomotivách 162.1, které vznikly sice až v 90. letech, šlo však o výběh typu, který Škoda vyráběla od roku 1984. 

Jejich revírem jsou severní Čechy, jejich vypružení je vražedně tvrdé. Lokomotivy řady 122 slouží v Ústí nad Labem již přes 50 let
Zdroj: Martin Štěrba/ČTK

U ČD Cargo zase i po nákupu vectronů stále dožívají i stroje řady 122 z druhé poloviny 60. let. Škodovka je zkonstruovala k tomu, aby odvážely uhlí ze severočeských dolů a k tomu slouží dodnes. Je to taková železniční klasika – výkon se ovládá přepínáním odporníků a lokomotiva za jízdy skáče, čím jen potvrzuje svoji pověst stroje s tvrdým odpružením.

Na starých lokomotivách nejsou závislí jen ti největší a široké veřejnosti nejznámější dopravci. Třeba společnost IDS nedávno vzbudila pozornost zprovozněním Bobiny, jak se přezdívá lokomotivám, které elektrický provoz na hlavních tratích v 50. letech zahajovaly.

obrázek
Zdroj: ČT24

Nákupy nových lokomotiv a v důsledku vyřazování těch starých ale rozhodně nekončí, naopak. Náměstek ředitele Drážního úřadu Jan Lehovec si ostatně myslí, že dopravci ani nemají na výběr. „Potřebují lokomotivu, se kterou se dostanou k moři – do Německa, do Nizozemska,“ podotkl. 

Než ale duch 60. a 70. let z českých kolejí zmizí úplně, potrvá ještě dlouho. Jenom nákladní dopravci využijí každý den okolo tisíce lokomotiv. I kdybychom počet těch nových zaokrouhlili na sto, stále by to znamenalo, že devět z deseti lokomotiv pamatuje přinejmenším Husáka, pokud ne rovnou Zápotockého.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 57 mminutami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 1 hhodinou

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
17:23Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 2 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...