Billboardy zůstávají na dohled dálnicím i rok a půl po zákazu

Reportáž: Billboardy od českých tahů nemizejí (zdroj: ČT24)

Nucené odklízení billboardů z blízkosti tuzemských komunikací, které začalo na podzim 2017, se během zimních měsíců prakticky zastavilo. Podle ministerstva dopravy totiž Ředitelství silnic a dálnic na práci nemělo čas. Statistiky úřadů a silničářů přitom ukazují, že z billboardů u hlavních silnic a dálnic pořád zůstává asi třetina.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od předloňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Silničáři spočítali, že ve chvíli, kdy začala norma platit, stálo jenom kolem dálnic 1142 nepovolených billboardů. Čekali, že budou mít plné ruce práce, sestavovaly se týmy techniků i komise úředníků, jenže nuceně zmizelo jen 94 poutačů.

Nejvíc billboardů nakonec odstranila sama největší firma, ale až po necelém roce. Následně zmizely asi čtyři stovky poutačů, od půlky října jich ale bylo už jen dvanáct – a kolem tuzemských dálnic tak zůstává ještě 230 obřích reklamních ploch.

„Velké zasíťované konstrukce zůstávají na místě do doby, než Ředitelství silnic a dálnic dostane od ministerstva dopravy pokyn k jejich zakrytí a odstranění,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ťok: Přes zimu řeší ŘSD údržbu silnic

Ministerstvo podle resortní mluvčí Lenky Rezkové téma nespouští ze zřetele: „Nyní řešíme neznámé vlastníky reklamních zařízení, oslovujeme vlastníky pozemků. Od začátku roku bylo zasláno čtrnáct výzev k odstranění reklamních zařízení.“

A podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) volnější tempo není překvapivé: „Přes zimu se ŘSD zabývá především údržbou dálnic, takže jsme ty výzvy nějakým způsobem neforzírovali.“

Například na dálnici D5 mezi Zdicemi a Prahou tak nadále zůstává deset zařízení, která jsou blízko komunikace, mimo jiné dva velké poutače ve tvaru orlů vzdálené od komunikace sto metrů, třebaže zákon mluví o více než dvojnásobku.  

Firma tvrdí, že teď už jde o umělecká díla, jestli to tak doopravdy je, bude záviset na ministerstvu dopravy a na tom, kdy se k posouzení dostane. Hotovo ale nemají ani kraje, které se starají o silnice první třídy; z celkových 1800 poutačů asi tisícovka stále zbývá.