Na opravované D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru pracovníci během středy rozšířili větší část dálnice. Kvůli stahování aut do jednoho jízdního pruhu se tvořily kolony hlavně ve směru na Brno, měřily až 13 kilometrů. Práce na posunování betonových svodidel budou pokračovat také ve čtvrtek, řidiči musejí opět od rána počítat s omezením v obou směrech. Dělníci přestavují svodidla na úseku, kde nabrala rekonstrukce zpoždění – aby se na místo dostala zimní údržba, kdyby bylo třeba.
Aby bylo lépe, je nejprve hůře. Kvůli rozšíření D1 u Humpolce se uzavřel jeden pruh
Dlouho po prvním sněhu a rovný týden po velkém kolapsu dopravy začalo opožděné zazimování dálnice D1 mezi 90. a 104. kilometrem, kde od letošního března probíhá modernizace. Dělníci přesouvají svodidla ke středu, aby se jízdní pruhy rozšířily na 3,75 metru.
Výsledkem by měla být lépe průjezdná dálnice, i když i poté zůstanou jízdní pruhy užší než za normální situace. Aby to bylo možné, je však nyní D1 průjezdná hůře. Ve středu i ve čtvrtek musí řidiči počítat s tím, že se kvůli posunům betonových svodidel musí vměstnat do jednoho jízdního pruhu.
Dopravní omezení začalo ve středu po sedmé hodině ráno, kdy se na dálnici objevily kužele vymezující tento jediný jízdní pruh. V obou směrech se pak vytvořily kolony. Problematický byl hlavně směr na Brno, kde řidiči popojížděli zhruba hodinu a kolona byla dlouhá až 13 kilometrů.
Největší předvánoční dopravní nápor, který začne v pátek, by již práce ovlivnit neměly. „Budeme se snažit za středu a čtvrtek zvládnout maximum, v ideálním případě celý úsek. Pokud bychom nedokázali napravit situaci na celém úseku, necháme vánoční svátky v klidu a vrátíme se 27. a 28.,“ shrnul plány mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Zároveň si však středu pochvaloval dosavadní průběh úprav, které provádějí společnosti Gefab a Kaska – nikoli tedy Geosan ze sdružení, které dosud na dálnici pracovalo, byť o zakázku měl také zájem. „Práce zatím probíhají velmi dobře,“ podotkl mluvčí.
Na středu ohlásilo ŘSD uzavírku levého pruhu mezi 104. a 101. kilometrem ve směru na Prahu a mezi 90. a 104. kilometrem ve směru na Brno. Ve čtvrtek by pak měl být jeden pruh neprůjezdný mezi 105. a 91. kilometrem ve směru na Prahu a mezi 90. a 105. kilometrem ve směru na Brno.
Předvánočním rozšířením to nekončí
Přesun svodidel však není všechno – i po něm zůstanou jízdní pruhy zúžené, opatření má především úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zpřístupnit zimní údržbě.
Aby mohla auta i za běžných okolností využívat celou šíři dálnice, bude potřeba větší zásah. Podle ŘSD jsou pod dálnicí u středového pásu kaverny, které je nutné zasypat, než nad nimi opět bude možné jezdit. Výdutě jsou v prostoru, kde má za obvyklých okolností být levý jízdní pruh asi na 600 metrech.
„Na začátku příštího roku tam nastoupíme, opravíme kaverny a připravíme ten úsek tak, abychom mohli dočasná betonová svodidla úplně odstranit,“ slíbil Jan Rýdl. Zatím avizují silničáři provoz ve zúžených pruzích do 5. ledna.
Pokračování modernizace v létě
ŘSD a ministerstvo dopravy odkazovaly v souvislosti se zdržením začátku zimní přestávky na italsko-česko-kazašské sdružení TGS Joint Venture, které mělo úsek zmodernizovat. Již v létě hovořili silničáři o zpoždění.
Sami stavbaři tvrdí, že měli problémy s přístupem ŘSD. Podle výkonného ředitele českého člena sdružení Geosan Group Ivana Havla si s nimi italská Toto Costruzioni Generali, která uskupení vedla, neporozuměla. „Od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ popsal.
Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa ovšem připomněl, že v minulosti mělo ŘSD s dodavateli a kvalitou jejich práce problémy. „Že je nějaký systém kvality, je normální systém, kterému se nemůže nikdo divit. (…) Dozoři jsou přísní, ale jsou tak přísní na každou jinou firmu,“ zdůraznil.
ŘSD v pondělí oznámila, že od smlouvy na opravu odstupuje, v úterý tentýž krok oznámili stavbaři. Obě strany nyní tvrdí, že smlouvu vypověděly jako první. Každopádně budou nyní silničáři hledat ve veřejné soutěži nového zhotovitele, podle Kroupy by mohl začít pracovat v létě.
Protože modernizace úseku Humpolec – Větrný Jeníkov nabere zpoždění, připustil šéf ŘSD, že může být v ohrožení plánovaný termín dokončení celé modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem (resp. Mirošovicemi a Kývalkou), který je stanoven na rok 2021.
Přece jenom i ve sněmovně
Téma dálnice D1 a kolapsu dopravy na ní v minulém týdnu by se přece jenom mělo dostat i na program Poslanecké sněmovny. Vysvětlení situace chtěli slyšet opoziční lidovci od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) již v úterý, tehdy jim ale zařazení mimořádného bodu vetoval klub ANO, jehož členem Ťok je. Na debatu o D1 by se navíc stejně nejspíše nebylo dostalo, protože se poslanci téměř celý den přeli o program schůze.
Nakonec ale sněmovna souhlasila s tím, že se bude o dálnici jednat ve čtvrtek. Má to však podmínku. Předtím musí poslanci dokončit první čtení novely zákona o elektronické evidenci tržeb, kterou projednávali již pětkrát a debatu dosud neukončili. Hlavním bodem čtvrtečního jednání jsou přitom interpelace, na EET tedy dojde až po nich a jedině, když se podaří první čtení dokončit, přijde na řadu i debata o dálnici.