Rychlostí až 160 kilometrů za hodinu jezdí nově vlaky mezi Hustopečemi nad Bečvou na Přerovsku a Valašským Meziříčím na Vsetínsku. Umožňuje jim to ve středu ukončená rekonstrukce železniční trati. Práce trvaly téměř dva roky, řekl v Lešné na Vsetínsku ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák. Modernizace trati přišla zhruba na 1,67 miliardy korun, asi 1,25 miliardy korun pokryje evropská dotace.
Vlaky mezi Přerovskem a Vsetínskem po opravě trati zdvojnásobily rychlost
„Největším benefitem této stavby je především zvýšení traťové rychlosti. Původní traťová rychlost na tomto úseku mezi Valašským Meziříčím a Hustopečemi byla osmdesát kilometrů v hodině. Nově, po rekonstrukci celé trati, je zvýšena traťová rychlost až na sto šedesát kilometrů v hodině. To znamená, že dojde ke zkrácení jízdní doby,“ uvedl Bocák. Na osmikilometrovém zrekonstruovaném úseku se podle něj zkrátí jízdní doba o necelé tři minuty.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody mohli přínosy stavby pocítit cestující v dálkových vlacích už letos, když se traťová rychlost zvýšila nejprve na 120 kilometrů v hodině a přibližně v polovině června na současných 155 kilometrů v hodině. „Naklápěcí soupravy pojedou v uvedeném úseku ještě o pět kilometrů za hodinu rychleji. Jízda po bezstykové koleji je přitom klidnější a pohodlnější než dosud,“ uvedl Svoboda.
Kromě výměny kolejí a vedení opravili železničáři i stanici
Dělníci na trati z Hustopečí nad Bečvou do Valašského Meziříčí položili nové koleje a osadili nové trakční vedení. Opravili železniční mosty a propustky, vybudovali nový železniční most a zrekonstruovali i jeden silniční nadjezd nad železniční tratí.
Součástí stavby byla i kompletní rekonstrukce stanice Lhotka nad Bečvou. „Jsou nová ostrovní nástupiště, bezbariérové přístupy pro cestující, nový informační systém. V obci byla vybudována protihluková opatření, která sníží hlučnost z železničního provozu,“ řekl Bocák. Přestavěná je ve Lhotce nad Bečvou také velká část výpravní budovy.
Podle hejtmana Zlínského kraje Radima Holiše (ANO) může modernizace trati a zkrácení jízdní doby přilákat do železniční dopravy další cestující. „Pro náš odlehlý kout republiky je to výrazná pomoc,“ řekl hejtman.
Rekonstrukci trati zajistilo sdružení firem Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha. Trať je nyní připravena na dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení z centrálního dispečinku v Přerově. Po dobu rekonstrukce jezdily vlaky sníženou rychlostí vždy pouze po jedné ze dvou traťových kolejí. V září, případně v říjnu, plánuje Správa železnic podle Bocáka zahájení rekonstrukce železniční stanice Vsetín.