TÉMA

Počítačové hry

„Ztracená“ kapitola z filmu Kill Bill se stala součástí hry Fortnite

Pokračování akčních filmů Kill Bill se fanoušci nejspíše nedočkají, nicméně náhradou jim může být „ztracená kapitola“, která se dostala do videohry Fortnite. Režisér a scenárista Quentin Tarantino ji do původních snímků nenatočil, mimo jiné proto, že byla „příliš šílená“.
1. 12. 2025|

Realitu předsudků přiblíží žákům nová počítačová hra

Reálné zkušenosti s diskriminací, rasismem i sociálním vyloučením. To ukazuje nová vzdělávací počítačová hra o postavení Romů ve společnosti. V Brně ji teď začínají testovat základní školy a zapojení romští studenti i dospělí. Finální verzi hry plánuje tým autorů z Masarykovy univerzity a Vysokého učení technického v Brně zveřejnit v říjnu 2026. Využít ji budou moct školy i veřejnost. Hra cílí hlavně na žáky osmých a devátých tříd.
22. 11. 2025|

Stanovit pravidla je podle adiktologů nejdůležitější v prevenci digitální závislosti dětí

Zanedbávají spánek i školu, přestávají je bavit dřívější koníčky a většinu času jim zabírá hraní počítačových her nebo sledování sociálních sítí. Podle průzkumu podlehlo digitální závislosti šest procent dětí do osmnácti let. Adiktologové rodičům radí zachovat klid, nezakazovat technologie, ale nastavit jasná pravidla a zajímat se o to, co děti on-line dělají. Další doporučení najdou rodiče od začátku listopadu na portálu DigiRozhledna.
14. 11. 2025|

Víc peněz na kulturu chce většina stran

Více peněz pro resort kultury slibuje výrazná většina stran a hnutí, které mají podle výzkumu agentury Kantar šanci na zvolení do sněmovny. Podle hnutí ANO, koalice SPOLU, STAN, Pirátů, Stačilo! i Motoristů má rozpočet ministerstva kultury směřovat k jednomu procentu výdajů státního rozpočtu. Jiný názor má SPD. I ohledně filmových pobídek či podpory vývoje počítačových her chtějí být štědřejší všechny oslovené politické subjekty s výjimkou SPD. To chce naopak sloučit ministerstvo kultury s resortem školství. Většina stran chce také investice pro příspěvkové organizace i na ochranu památek.
22. 9. 2025|

Není displej jako displej. Vědci popsali dopady her, filmů a sítí na mozek

Mozky mladých lidí, kteří sledují několik hodin denně sociální sítě, podle nového výzkumu strádají. Je to nejpasivnější možná aktivita, kterou mohou na chytrých telefonech dělat, zejména ve srovnání s videohrami.
11. 8. 2025|

Videoherní Mafia se v novém titulu vrací na Sicílii

Úspěšná videoherní série Mafia, kterou před 23 lety odstartovali Češi, se vrací v novém pokračování. I tentokrát se na hře podíleli tuzemští vývojáři i herci. Hlavního hrdinu ztvárnil Oskar Hes. Titul s názvem „Mafia: Domovina“ se příběhem vrací na italskou Sicílii. Novinka se svou hratelností výrazně podobá prvnímu dílu z roku 2002, za kterým z velké části stál kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra.
11. 8. 2025|

I herci z videoher řeší AI. Téměř po roce stávky se blíží dohoda

Na dohled je konec více než rok trvající stávky hollywoodských umělců v herním průmyslu. Předběžná dohoda s vedoucími videoherními společnostmi by mohla uklidnit jejich obavy související s používáním umělé inteligence.
11. 6. 2025|

Robotická trojkolka Helhest může pomoci vojákům i záchranářům

Jmenuje se po koni, na němž jezdila vikinská bohyně smrti. Ale on sám by měl přinášet spíše život, pomoc a podporu. Řeč je o novém pokročilém autonomním systému Helhest, který vznikl na Českém vysokém učení technickém v Praze. Robot připomínající trojkolku by se měl podle jeho autorů dát využít pro průzkum, obranné operace i pátrací a záchranné mise.
28. 4. 2025|

Kostky jsou vrženy a sbírají rekordy. Úspěch Minecraft filmu překvapil

Populární „krychličková“ videohra Minecraft se začátkem dubna stala i filmovým příběhem. V tržbách za premiérový víkend v amerických kinech se stala historickým rekordmanem mezi adaptacemi počítačových her. Dobře si vedla i v českých biografech. Mnohé takový úspěch překvapil a zpětně analyzují, jak je možné, že filmové kostky tak skvěle zapadly do sebe.
9. 4. 2025|

Zkraje: Stojí za to makat, říká o podpoře dětí u sportu matka Davida Pastrňáka

Výdaje na školní a vysokoškolský sport klesly od roku 2020 téměř o pětinu. Roste naopak podpora toho vrcholového – investice loni dosáhly bezmála sedmi miliard korun. Podíl dětí s nadváhou však od roku 1996 stoupl z deseti na pětadvacet procent. Tématu sportování a pohybu mladé generace se věnoval pořad Zkraje. O vhodných krocích debatovali například hejtman Moravskoslezského kraje a karatista Josef Bělica (ANO), matka hokejisty Davida Pastrňáka Marcela Ziembová či hlavní trenér juniorského týmu v Třinci René Mucha.
25. 1. 2025|

Rusko chce zakázat videohru o československých legionářích

Ruská prokuratura požaduje zákaz distribuce počítačové hry Last Train Home (Poslední vlak domů), kterou vyvinulo brněnské studio Ashborne Games, informoval server Meduza. Hra o československých legionářích podle ruských úřadů podněcuje nenávist vůči vládě v Moskvě a vojákům Rudé armády.
14. 8. 2024Aktualizováno14. 8. 2024|

Příšery a společenská kritika. Dvě nové knihy rozebírají videohry

Videohry dnes tvoří celosvětově úspěšný průmysl. Že na ně nemusí být nahlíženo jen jako na prostou zábavu, ale staly se svébytnou uměleckou formou, ukazují dvě nové knihy českých autorů. Průvodce Ještě jeden level od Ondřeje Trhoně je návodem, jak videohry „číst“. Jaroslav Švelch se v publikaci Hráč versus příšery zamýšlí, k čemu v počítačových hrách slouží monstra.
16. 7. 2024|

Po pandemii se zvýšila závislost na videohrách

Herní porucha, tedy závislost na hraní počítačových či internetových her, se vyskytuje u stále většího počtu lidí. Výskyt této duševní poruchy se výrazně zvýšil v letech pandemie covidu. Dvě studie, na nichž se podílel Ivan Ropovik z Národního institutu SYRI v Brně, zjistily, že porucha souvisí se závislostí na internetu a médiích a rozvíjí úzkostné stavy.
21. 1. 2024|

Indiana Jones proti Veřejné bezpečnosti. Kniha mapuje, jak amatérští programátoři obehrávali železnou oponu

Hlavní videoherní scénou jsou historicky Japonsko a Spojené státy. I v normalizačním Československu ale hry vznikaly. Místní programátoři dokonce patřili k prvním na světě, kteří hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu. Tématu se věnuje kniha Jak obehrát železnou oponu. Výzkumník Jaroslav Švelch ji nejprve vydal v americkém nakladatelství MIT Press, nyní je dostupná i v češtině.
25. 5. 2023|

Děti jsou v mobilu dvě a půl hodiny ve všední den a čtyři ve volný. Některé zanedbávají i spánek či jídlo

Digitální technologie hrají stále významnější roli ve volném čase dětí. Na počítači, mobilu nebo tabletu stráví žáci a žákyně ve věku od 11 do 15 let v průměru přes dvě a půl hodiny denně. O víkendu ještě mnohem víc. Vyplývá to ze studie Sociologického ústavu akademie věd, která se zaměřila i na jejich další volnočasové aktivity.
10. 2. 2023|

Herní svět bojuje i ve skutečnosti: Zaklínač se stahuje z Ruska, střílení v Doomu pomáhá Ukrajině

Solidaritu s Ukrajinou vyjadřují ve světě i v Česku také vývojáři počítačových her. Peníze z prodeje virtuálních bojů posílají na sbírky pro zemi čelící skutečné agresi. Některé videoherní společnosti se také rozhodly, že své hry pozastaví nebo je nadále nebudou prodávat v Rusku, případně i v Bělorusku.
8. 3. 2022|

Česká vývojářská studia stále rostou, brzdí je ale nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců

Končící rok 2021 byl znovu úspěšný pro herní průmysl celosvětově i v Česku. Přibývají nová studia a pracuje se v nich asi na dvou stovkách projektů. Nedostatek kvalifikované pracovní síly ale významně brzdí další rozvoj odvětví, které ročně generuje zisk přes pět miliard korun.
29. 12. 2021|

Vrcholí nákupní slevová kampaň Black Friday, stoupají také počty přepravovaných balíků

Nákupní slevová akce Black Friday přilákala do kamenných obchodů i na výdejní místa e-shopů a dopravců tisíce zákazníků. Slevové kampaně jsou letos výjimečně dlouhé. Někteří obchodníci je vztáhli i na celý měsíc. Kvůli výpadkům u dodavatelů je ale některé zboží hůř dostupné, hlavně elektronika. Lidé využívají slevové akce především k nákupu vánočních dárků. Pospíchají i kvůli zhoršující se epidemické situaci.
26. 11. 2021|

Lídři odpovídali v superdebatě i na otázky připravené umělou inteligencí

ČT24 požádala vědce, kteří spolupracují s Univerzitou Karlovou, aby oficiální životopisy lídrů i části jejich programů, které se týkají budoucnosti, zadali ke zpracování umělé inteligenci jménem Matylda. Ta připravila pro každého účastníka předvolební superdebaty otázku. Odpovídali Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (SPOLU), Vojtěch Filip (KSČM), Jan Hamáček (ČSSD), Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolora), Tomio Okamura (SPD), Vít Rakušan (PirátiSTAN) a Robert Šlachta (PŘÍSAHA).
7. 10. 2021|

Americkými městy se šíří vlna kriminality náctiletých, mohou za ní být zavřené školy

Kromě pandemie koronaviru řeší Washington a další americká města také epidemii kriminality. Výrazně přibývá přepadení. Zločinů se často dopouštějí náctiletí, proto někteří odborníci zmiňují vliv už téměř rok uzavřených škol. Místo vyučování podle nich část dospívajících tráví dny na ulicích a nudu zahánějí třeba krádežemi vozidel.
14. 3. 2021|

Videoherní průmysl se stal během pandemie gigantem. Kvůli izolaci se lidé uchylují k virtuálnímu světu

Zatímco pandemie covidu-19 negativně ovlivnila téměř všechny aspekty života a zábavního průmyslu, úspěch videoherní branže naopak prudce narostl. Kvůli přísným protiepidemickým opatřením a častým uzávěrám lidé hledají způsoby, jak trávit v izolaci čas. Mnoho z nich se obrátilo právě k virtuálnímu světu. Již velmi úspěšný průmysl tak díky epidemii zaznamenal nejlepší rok za poslední dekádu.
19. 2. 2021|

Objem přenesených mobilních dat stoupl až o polovinu. Za nárůstem stojí on-line výuka, home office i hry

Lidé v době pandemie používají až o polovinu více dat a také častěji telefonují. Česká televize oslovila všechny tři největší operátory. Potvrdili, že objem přenesených dat byl říjnu i listopadu až o polovinu větší oproti běžnému měsíci tohoto roku. Za nárůstem je nejen práce a výuka z domova, ale také streamovací platformy a hraní her on-line.
2. 12. 2020|

Vychází remake kultovní počítačové hry Mafia. Pracoval na ní tým 150 lidí

Jedna z nejúspěšnějších českých počítačových her vychází v nové podobě. Vývojáři vytvořili remake slavné hry Mafia z roku 2002 a pod názvem Mafia: Definitive Edition je od pátku dostupná i pro herní konzole. Tým 150 lidí z Česka, Velké Británie a Spojených států na ní pracoval dva a půl roku.
25. 9. 2020|

Česká firma Bohemia Interactive popřela, že v ní získala podíl čínská společnost Tencent

Česká společnost vyvíjející počítačové hry Bohemia Interactive popřela informace médií, že do ní majetkově vstoupila čínská internetová firma Tencent. Firmy spolu dřív jednaly a v budoucnu mohou spolupracovat,  oznámila česká společnost. V úterý server The Information napsal, že čínský technologický gigant měl v české firmě získat podíl mezi 70 a 80 procenty za 260 milionů dolarů (6,2 miliardy korun).
3. 6. 2020Aktualizováno3. 6. 2020|
Načítání...