Dálniční 130 pomrkává na německé řidiče. Podle ministryně by byl limit bezpečnější a šetrnější k prostředí

Doporučeno 130, ale skutečný limit je jenom nebe – tak se dnes jezdí na německých dálnicích kromě úseků, kde je rychlost omezena místní úpravou. Sociálnědemokratická ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová připojila svůj hlas k těm, kdo volají po celoplošném rychlostním limitu. Argumentují bezpečností i emisemi aut ve vyšších rychlostech.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Nový pokus omezit rychlost na německých dálnicích

Po přejezdu státních hranic do Německa míjejí řidiči obligátní tabuli shrnující některá pravidla silničního provozu, zejména rychlostní limity. Od jiných evropských států se liší, že po městské padesátce a mimoměstské stovce nenásleduje striktní dálniční stotřicítka, nýbrž jen doporučení nejezdit rychleji.

Ministryně životního prostředí Svenja Schulzová by ale chtěla podobu těchto tabulí změnit a pevný rychlostní limit na německých dálnicích zavést. „Výhody jsou zřejmé. Doprava by byla plynulejší a bezpečnější. Kromě toho bude méně výfukových plynů a oxidu uhličitého,“ řekla deníku Berliner Morgenpost.

Hlas přímo z vlády tak posílil volání, které již zaznělo i od vládní odborné komise. Ve Spolkovém sněmu je navíc petice s více než padesáti tisíci podpisy za zavedení rychlostního limitu 130 kilometrů v hodině.

Ministr dopravy je proti. Stejně jako půlka národa

Stoupenci neomezené rychlosti zatím mají zastání v osobě ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU). Ten o plošném limitu nechce ani slyšet. Také autoklub ADAC argumenty ministryně Schulzové odmítl. Míní, že by pozitivní dopady plošné stotřicítky byly zanedbatelné.

Německá společnost je pak podle průzkumů rozdělena. Pro zachování neomezené rychlosti je asi polovina obyvatel. „Pro mnoho lidí je auto něco jako druhá kůže. Cítí se v něm bezpečně. A když na tento prostor někdo zaútočí, reagují negativně,“ podotkl dopravní psycholog Jörg-Michael Sohn.

Německo je v Evropě jediným státem, který nemá omezenou rychlost na dálnicích a vymyká se i v celosvětovém měřítku. Kolik mohou jezdit, nenařizuje řidičům už jenom pár dalších zemí – například Severní Korea, Afghánistán nebo Somálsko.

Německo má snížit produkci skleníkových plynů o 40 procent

Spolková vláda se ale snaží vytvořit podmínky k naplnění stanovených klimatických cílů.  Německo má do roku 2030 snížit produkci skleníkových plynů o 40 procent. Vyvolává to i napětí ve vládní koalici CDU/CSU a SPD. Sociální demokraté své partnery kritizují, že pro naplnění cílů nedělají dost. Kancléřka Angela Merkelová ale v uplynulém týdnu ujistila sněm, že závazky dále platí.

Opoziční Zelení, kteří v nynějších průzkumech figurují na druhém místě za CDU/CSU a před koaliční sociální demokracií, přitom hledají podporu pro radikální řešení. Chce zakázat auta se spalovacími motory. Poslední registrace takového vozu by měla být v Německu povolena v roce 2030. Pak už by si motoristé museli kupovat výhradně vozy na baterie nebo vodík.