Jak by po „tvrdém“ brexitu zatížily kamiony britské silnice? Země se bojí nekonečných kolon

Velká Británie testovala, jak by vypadal brexit bez dohody. Z letiště v Kentu proto vyrazila do přístavu Dover, přes který míří na ostrovy většina zboží z kontinentu, kolona nákladních aut. O takzvané rozvodové smlouvě s Evropskou unií budou britští poslanci znovu jednat tento týden; hlasovat by měli 15. nebo 16. ledna. Podle BBC, která se odvolává na blíže nespecifikované zdroje v britské vládě, je hlasování naplánováno na 15. ledna. 

Video Události
video

Zpravodaj ČT Vostal v Událostech: Experti varují, že v reálu by šlo o tisíce kamionů

Z uzavřeného letiště Manston v hrabství Kent vyjelo v pondělí 89 nákladních vozů. Ty měli vyzkoušet, nakolik by jejich provoz zasáhl dopravu na britských silnicích.

Pokud by totiž Británie odešla z Evropské unie bez podepsané dohody, do přístavů na jihu Anglie by mohl být zaveden omezený přístup. Rozvoz zboží by se následně podle analýzy britské vlády potýkal se zpožděním po dobu nejméně půl roku.

Letiště Manston by se pak stalo odstavným parkovištěm v případě, že by přístav v Doveru nestíhal a zboží by muselo na cestu do kontinentální Evropy čekat ve Spojeném království. Podle dopravců by se mohly tvořit kolony dlouhé až 45 kilometrů.

„V případě tvrdého brexitu by britská vláda vyřadila z provozu dálnici M20 spojující Londýn a Dover. Veškerou nákladní dopravu by posílala po starší a opotřebovanější dálnici M2 a silnici A2. Klíčovým by bylo právě letiště v Kentu,“ vysvětlil spolupracovník ČT v Británii Ivan Kytka.

Video Zprávy ve 12
video

Kytka: Británie testuje, kudy budou jezdit kamiony do Evropy

Kritici: Reálný stav by byl mnohem horší

Smysl pondělního testu – při kterém z Kentu vyrazilo osm desítek nákladních vozů, ve třicet kilometrů vzdáleném Doveru se obrátily a jely nazpět – ale zpochybnil poslanec pro Dover Charlie Elphicke. Mezi britským přístavem v Doveru a francouzským Calais podle něj dnes projíždí 10 tisíc nákladních vozů denně. „Test s necelou stovkou kamionů není víc než kapkou v moři,“ upozornil Elphicke. 

Podobně se vyjádřil i Duncan Buchanan ze sdružení dopravců Road Haulage Association (RHA), které se na pondělním testu spolupodílelo. Podle něj je cvičení zavádějící, neboť reálný stav při obnovení celních kontrol by byl o mnoho horší. Přípravy na brexit bez dohody označil za opodstatněné, měly ale podle něj přijít už dávno.

Přestože se britská vláda v posledních měsících snaží podniky informovat o eventualitách brexitu bez dohody, podle Buchanana nemají importéři a exportéři na obou stranách Lamanšského průlivu žádnou představu o tom, jak by zvládali hrozící celní procedury. 

U některých novinářů vyvolala simulace dopravní zácpy na jihovýchodě Anglie rozpačité reakce. „Za deset let v redakci Indy (Independent) mě doslova učil jezdit na kole trenér olympijských cyklistů, zapsal jsem svého psa do Crufts (mezinárodní psí přehlídky), trénoval jsem jako podavač míčků na Wimbledonu. Nikdy jsem (ale) nedostal ani zdaleka tak stupidní úkol, jako je tohle,“ napsal na Twitter politický komentátor Tom Peck, který pondělní dopravní zkoušce přihlížel.

„Někteří řidiči, kteří se testu zúčastnili, si stěžovali, že by neměli, kam si dojít na toaletu, kde se občerstvit, kde se omýt, pokud by zůstali na tom letišti hned několik dní,“ přiblížil výsledky testu zpravodaj ČT ve Velké Británii Bohumil Vostal. 

„Místní vládní konzervativní poslanec pak varoval, že mnoho z řidičů by byli cizinci a v takovém případě by vůbec nemuseli to letiště, kde se zkouška odehrávala, které by sloužilo jako parkoviště, najít. Místním obyvatelům zase vadil enormní hluk z kamionů,“ dodal Vostal.

Parlament projedná smlouvu o brexitu 

K debatě o brexitu se tento týden vrátí britský parlament. Podle premiérky Theresy Mayové by o rozvodové smlouvě měl hlasovat 15. nebo 16. ledna. Podle BBC, která se odvolává na blíže nespecifikované zdroje v britské vládě, je hlasování naplánováno na 15. ledna. Vládní mluvčí v pondělí při pravidelném briefingu přesný termín hlasování neuvedl, zopakoval pouze, že se uskuteční příští týden.

Rozprava začíná nanovo poté, co vláda ustoupila od prosincového hlasování: hrozilo totiž, že dohoda neprojde. „V dalších několika dnech si vyjasníme opatření ve třech oblastech. Za prvé to jsou opatření týkající se Severního Irska. Za druhé je to větší role parlamentu, jakmile posuneme vyjednávání do další fáze. A za třetí, a na tom stále pracujeme, to jsou záruky od EU ohledně problémů, které jsme nadnesli,“ plánuje premiérka.

Premiérka už poslance varovala, že alternativu k dojednané tzv. rozvodové smlouvě s Unií nevidí ani ona, ani Evropská komise. Bez ohledu na to, jak příští týden hlasování o smlouvě dopadne, je datum pro odchod Spojeného království z EU stanoveno na 29. března. O případné prodloužení lhůty by musel Londýn požádat.

V souvislosti s brexitem spolu budou tento týden telefonicky hovořit premiérka Mayová a šéf Evropské komise Jean-Clauder Juncker. Mluvili spolu naposledy v pátek. Změny v připravené dohodě ale možné nejsou, zopakoval v pondělí Junckerův mluvčí.

Odvrácenou stranu referenda o brexitu – využívání osobních dat k zacílení reklamy na sociálních sítích nebo falešné zprávy – připomene film Brexit. V pondělí večer bude mít premiéru na stranici Channel 4.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Irsko s Německem se snaží předejít chaotickému brexitu

Horizont ČT24: Irsko s Německem se snaží předejít chaotickému brexitu

Britský parlament se vrátí k debatě o brexitu