Na záznamu z Kaczyńského letadla je slyšet výbuch, tvrdí polská komise

Polská komise, která se zabývá vyšetřováním letecké nehody, při níž v roce 2010 u Smolenska zahynulo 96 lidí včetně prezidenta Lecha Kaczyńského, identifikovala ze záznamů o letu stroje výbuch. Řekl to polský ministr obrany Antoni Macierewicz. Komise už v létě uvedla, že levé křídlo stroje nese stopy výbuchu, takže letadlo Tu-154 bylo poničeno už před kontaktem se stromem, považovaným za bezprostřední příčinu pádu letounu.

V roce 2011 ruští vyšetřovatelé uvedli, že hlavní chybou bylo to, že se posádka stroje nerozhodla při velmi špatné viditelnosti raději přistát na jiném letišti. Piloti prý byli pod tlakem nadřízených a neměli dostatečný výcvik.

První polská vyšetřovací komise vedená bývalým ministrem vnitra Jerzym Millerem dospěla k závěru, že vinu nesou i dispečeři, kteří piloty uvedli v omyl.

Současné polské vedení s výsledky těchto vyšetřování nesouhlasí a letos se rozhodlo ustavit další vyšetřovací komisi. Macierewicz v sobotu řekl, že o výbuchu komise hovořila už předtím.

„Zjistili jsme, že tam byl výbuch, který letadlo mohl zničit. Teď víme mnohem víc. Na zápisu jedné ze skříněk s informacemi o letu jsme identifikovali okamžik výbuchu. Zabýváme se teď jeho analýzou a vylučujeme jiné možné interpretace tohoto elektronického zápisu,“ řekl ministr.

Polský vládní speciál Tu-154M v sobotu 10. dubna 2010 přepravoval polskou delegaci do západoruského Smolenska, kde měla uctít památku obětí katyňského masakru, při němž v roce 1940 sovětská tajná policie zavraždila přes 20 000 Poláků. V troskách zahynulo 96 lidí, vesměs členů delegace v čele s prezidentem Kaczyńským.

  • Mlhu vytvořili Rusové. V roce 2011 s touto teorií přišel právník, který zastupoval dceru prezidenta Kaczyńského Martu. Podle něj neexistují žádné silné a přesvědčivé důkazy, že by mlha u Smolensku byla přírodní, a ne uměle vytvořená Rusy. Přírodní podmínky mohl podle některých upravit například dříve přilétající ruský letoun, který se také pokoušel přistát.
  • Bříza, o kterou mělo zavadit křídlo letadla, byla naříznutá nejméně o pět dní dříve. S touto teorií přišli badatelé v roce 2013. Někdo podle nich na břízu vylezl, bouchal do ní kladivem a sekal sekerou. Části křídla byly prý na strom umístěny posléze, aby tak bylo ovlivněno veřejné mínění o příčině nehody. Navíc by podle stejných výzkumníků zvuk při nehodě vypadal jinak.
  • Havárii způsobil výbuch na palubě. Dokládá to mimo jiné podélně prasklý trup letadla, tvrdí experti z týmu exministra obrany Macierewicze.