Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci trati mezi Táborem a Bechyní. Jde o nejstarší elektrifikovanou dráhu v českých zemích – dílo vynálezce Františka Křižíka, na kterém jsou vlaky už 116 let napájeny stejnosměrným proudem pod napětím 1,5 kilovoltu. Dnes jde v celé republice o unikát. Hrozí však, že trať při rekonstrukci o svou jedinečnost přijde. Jednou ze zvažovaných variant totiž je její přepnutí na střídavý proud.

Video ŽIVĚ: Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost
video

Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

Zdroj: ČT24

První souprava na trať vyjela v roce 1903 a mezi Táborem a Bechyní jezdí vlaky dodnes. „Jedná se o první elektrizovanou meziměstskou železniční trať v Rakousku-Uhersku. Významná je také tím, že u jejího zrodu stál český vynálezce a technik František Křižík, který je v našich končinách opravdovým historickým fenoménem,“ vysvětluje odborník na železnici Jan Šatava.

O svůj unikát nyní trať může přijít. SŽDC uvažuje o variantě napájet trakční vedení 25 kilovolty střídavého proudu. Časem se totiž celá republika přepne na tuto jednotnou napájecí soustavu. „Nechtěli bychom tvořit ostrovní napájecí systém. Teď připravujeme záměr projektu pro dvě varianty. Ta, která se ukáže efektivnější, zůstane zachována,“ popisuje Radim Brejcha, náměstek ředitele SŽDC.

Důvodem pro rekonstrukci je podle něj především efektivita střídavého proudu a také nižší investiční náklady. Kvůli zachování historické hodnoty trati správa železnic neuvažuje o variantě bez trakčního vedení. „František Křižík ji zelektrizoval, my bychom nechtěli trať zbavovat vedení. Běžný občan určitě nepozná, jestli je tam 1500 voltů, nebo 25 kilovoltů střídavých,“ míní Brejcha.

Drahá trať bez vlaků, varuje odborník

Šatava ale upozorňuje na materiál ministerstva dopravy, který výslovně uvádí, že z důvodu historického významu trati z Tábora do Bechyně a jejího malého významu pro dálkovou dopravu, se na ni nevztahuje konverze napájecích soustav.

Dodává, že přepojení na střídavý proud nedává smysl i kvůli náročnému profilu tratě. „Výsledkem této akce by bylo, že nákladem odhadem půl miliardy se předrátuje Bechyňka na nové napětí, ale nebudou na to vozidla,“ varuje Šatava.

K variantě rekonstrukce, kterou SŽDC zvolí, se bude vyjadřovat i Jihočeský kraj, který chce na trati zachovat provoz historických vlaků a schvalovat ji bude také ministerstvo dopravy. Samotná oprava by podle plánu měla začít v roce 2023 nebo 2024.