Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

10 minut
Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost
Zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci trati mezi Táborem a Bechyní. Jde o nejstarší elektrifikovanou dráhu v českých zemích – dílo vynálezce Františka Křižíka, na kterém jsou vlaky už 116 let napájeny stejnosměrným proudem pod napětím 1,5 kilovoltu. Dnes jde v celé republice o unikát. Hrozí však, že trať při rekonstrukci o svou jedinečnost přijde. Jednou ze zvažovaných variant totiž je její přepnutí na střídavý proud.

První souprava na trať vyjela v roce 1903 a mezi Táborem a Bechyní jezdí vlaky dodnes. „Jedná se o první elektrizovanou meziměstskou železniční trať v Rakousku-Uhersku. Významná je také tím, že u jejího zrodu stál český vynálezce a technik František Křižík, který je v našich končinách opravdovým historickým fenoménem,“ vysvětluje odborník na železnici Jan Šatava.

O svůj unikát nyní trať může přijít. SŽDC uvažuje o variantě napájet trakční vedení 25 kilovolty střídavého proudu. Časem se totiž celá republika přepne na tuto jednotnou napájecí soustavu. „Nechtěli bychom tvořit ostrovní napájecí systém. Teď připravujeme záměr projektu pro dvě varianty. Ta, která se ukáže efektivnější, zůstane zachována,“ popisuje Radim Brejcha, náměstek ředitele SŽDC.

Důvodem pro rekonstrukci je podle něj především efektivita střídavého proudu a také nižší investiční náklady. Kvůli zachování historické hodnoty trati správa železnic neuvažuje o variantě bez trakčního vedení. „František Křižík ji zelektrizoval, my bychom nechtěli trať zbavovat vedení. Běžný občan určitě nepozná, jestli je tam 1500 voltů, nebo 25 kilovoltů střídavých,“ míní Brejcha.

Drahá trať bez vlaků, varuje odborník

Šatava ale upozorňuje na materiál ministerstva dopravy, který výslovně uvádí, že z důvodu historického významu trati z Tábora do Bechyně a jejího malého významu pro dálkovou dopravu, se na ni nevztahuje konverze napájecích soustav.

Dodává, že přepojení na střídavý proud nedává smysl i kvůli náročnému profilu tratě. „Výsledkem této akce by bylo, že nákladem odhadem půl miliardy se předrátuje Bechyňka na nové napětí, ale nebudou na to vozidla,“ varuje Šatava.

K variantě rekonstrukce, kterou SŽDC zvolí, se bude vyjadřovat i Jihočeský kraj, který chce na trati zachovat provoz historických vlaků a schvalovat ji bude také ministerstvo dopravy. Samotná oprava by podle plánu měla začít v roce 2023 nebo 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Vyšší Brod zahájil privatizaci části svých bytů

Vyšší Brod na Českokrumlovsku prodává byty. Vlastní jich přes 180, v nabídce jich je nyní 78. Z nájemného, které se mnoho let nezvyšovalo, nezískal dostatek prostředků na jejich údržbu. Zájem o koupi zatím projevilo jedenáct lidí a další žádosti prý k úředníkům míří. Privatizace má do pokladny města přinést osmdesát milionů korun. Peníze chce Vyšší Brod použít na opravu chátrajícího areálu bývalého plicního sanatoria, o jehož převzetí jedná s Jihočeským krajem. Až po případném převodu hodlá město sdělit, jaké má s místem další plány.
před 20 hhodinami

Jihočeské papírny míří ke konci, o práci přijde stovka lidí

Českokrumlovsko se připravuje na konec Jihočeských papíren ve Větřní. Přes deset let jsou v insolvenci – vyrábět přestanou nejspíš na podzim. Zadlužené papírny stáhly ke dnu vysoké ceny energií a malá poptávka. O práci přijde 110 lidí. Českokrumlovsko má už nyní největší podíl nezaměstnaných na jihu Čech, v květnu to bylo 4,9 procenta. Uzavření závodu může mít vliv také na cenu vody pro místní domácnosti. Čistírna odpadních vod v Českém Krumlově totiž dosud počítala s objemem, který spolu s domácnostmi dodávaly i papírny. Město už situaci řeší s vodárenskou společností, pomoci má i chystaná rekonstrukce čistírny.
12. 6. 2025

Národní archiv předal vzácné svazky, včetně poslední vůle Beneše

Národní archiv předal u příležitosti Mezinárodního dne archivů dva vzácné svazky. Spis, který obsahuje originál poslední vůle československého prezidenta Edvarda Beneše ze 40. let, putuje do Státního oblastního archivu v Třeboni. Vyšetřovací a soudní dokumenty týkající se politického procesu s profesorem Vladimírem Krajinou si převzal Státní oblastní archiv v Praze.
10. 6. 2025

Český Krumlov chce dát víc prostoru turistům, omezí vjezd aut do centra

Český Krumlov od příštího týdne omezí vjezd aut do centra města. V úzkých uličkách chce dát radnice víc prostoru turistům. Ti, kteří se v centru ubytují, musejí počítat s tím, že už se k hotelu nebo penzionu autem nedostanou. „My, kteří procházíme ulicemi města, to velmi vnímáme. Leckdy máme strach i o svoje skupiny,“ sdělil průvodce turistů Jaromír Sýkora. Na změnu se chystá i městská policie. Před vjezdem do pěší zóny v centru Českého Krumlova bude stát strážník, který bude kontrolovat, jestli má řidič patřičné povolení. Omezení vjezdu do centra by mělo platit do konce září.
7. 6. 2025

Umění ve městě na jihu Čech se znovu napojilo na přírodu i historii

V Českých Budějovicích začal sochařský festival Umění ve městě. Umělecká díla vystavuje ve veřejném prostoru, a to i v dalších městech na jihu Čech.
6. 6. 2025

Loňské povodně odnesly z rybníků část ryb, stát majitelům vyplatí kompenzace

Sto milionů korun rozdělí ministerstvo zemědělství mezi majitele rybníků a další chovatele. Bude to kompenzace za loňské povodně, kdy část ryb odnesla voda. Škody majitelé teprve vyčíslují, největší byly pravděpodobně na Rožmberku. Rybáři tu loni na podzim vylovili zhruba o polovinu ryb méně, než původně očekávali. Přesné ztráty ještě nevyčíslili. Musí je prokázat podle metodiky ministerstva. Žádost o dotaci mohou podat v červnu.
28. 5. 2025

Náměstí v Táboře se načas stane pěší zónou, v Budějovicích na zklidnění dál čekají

Část Žižkova náměstí v Táboře se mezi červnem a polovinou září promění v pěší zónu. Radnice tak chce v létě zklidnit dopravu v centru města, jak si to vyzkoušela už loni. Naopak část obyvatel Českých Budějovic čeká na omezení tranzitu přes hlavní náměstí skoro dva roky.
27. 5. 2025

Slévárna na Táborsku ukončila výrobu, zaměstnanci jsou doma

Kovosvit MAS Foundry v Sezimově Ústí ukončil výrobu, zaměstnanci museli zůstat doma. Jde o slévárnu, poslední část společnosti, která byla v provozu. Zaměstnanci, kterých je zhruba sto dvacet, zatím mzdy dostali. Za květen výplaty pravděpodobně už nedostanou. Společnost nemá peníze na další provoz a neví se, jestli se výroba vůbec ještě rozjede.
27. 5. 2025Aktualizováno27. 5. 2025
Načítání...