Městská doprava v Brně a Zlíně se vrací k běžným jízdním řádům. Omezená byla kvůli nemocným řidičům

Brněnská MHD se po měsíci a půl vrací k běžným jízdním řádům. Od přelomu ledna a února jezdila kvůli vysoké nemocnosti řidičů podle prázdninového plánu. Frekvence spojů se oproti původnímu stavu změní. Zatímco v ranní a odpolední špičce bude spojů tolik jako dříve, mezi ranní a odpolední špičkou jich proti dřívější době ubude.

Na přelomu ledna a února kulminovala další vlna covidu a jeho varianty omikron, zároveň kvůli tomu byla poptávka cestujících výrazně nižší a menší počet spojů plně postačoval. Jak však vlna ustupovala, byly spoje především v ranní špičce plné a někteří cestující si stěžovali, že se do vozidla někdy ani nedostanou.

V praxi budou nové jízdní řády vypadat tak, že například tramvajová linka 1 bude jezdit ve špičce po pěti minutách, ale mimo ni bude interval šest až sedm minut. Dříve byl celý den pětiminutový. Podobně jsou na tom i další linky.

Dopravní podnik města Brna proto na některé vytíženější linky nasadí větší vozidla. „Týká se to například dvou třetin spojů na lince 9, na trolejbusových linkách takto zvýšíme kapacitu linek 30, 31 a 33,“ řekla mluvčí podniku Barbora Doležalová. Linka 8, která ve špičce jezdí po pěti minutách, bude navíc posílená linkami 7 a 10. Některé linky, hlavně autobusové, mají stejný jízdní řád jak v pracovní dny, tak o prázdninách.

Od pondělka jezdí podle standardních jízdních řádů i městská hromadná doprava ve Zlíně a Otrokovicích. Opatření kvůli vysoké nemocnosti řidičů a úbytku cestujících mělo původně platit do konce února. Vedení dopravní společnosti rozhodlo o jeho prodloužení.

Jaro bez dluhů

Brněnský dopravní podnik se také rozhodl vyjít vstříc černým pasažérům, kteří dosud nezaplatili pokutu za cestování a nevztahovala se na ně akce s názvem Milostivé léto. „Každý, kdo nabídky od 20. března do 20. června využije, zaplatí jen základní výši pokuty a cenu jízdenky, tedy 825 korun. Nemusí tak platit další poplatky, které se zvyšují poté, co tuto základní pokutu ve lhůtě neuhradili,“ uvedl v tiskové zprávě dopravní podnik.

Jaro bez dluhů, jak podnik akci nazval, se týká třiceti tisíc lidí, kteří podniku na pokutách nezaplatili dvě stě milionů korun. Kdo zaplatí, může se do budoucna vyhnout tomu, že jeho pokuta bude vymáhaná exekučně. „Jedná se o nesplacené pokuty lidí, které mají bydliště na úřední adrese, které v době vzniku pohledávky nedovršily osmnáct let a osoby, u kterých jsou vzhledem k množství soudně a exekučně vymáhaných pohledávek další dluhy vymáhány mimosoudně,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Některé pokuty jsou staré i čtvrt století.

Zdražení energií

Dopravce v posledních měsících také intenzivně řeší otázku, jak čelit enormnímu zdražení elektřiny a v posledních dnech i paliv. Město by tak mělo podniku dát za leden navíc dvacet sedm milionů korun. „Situace se bude muset řešit i nadále. Podnik není schopen korigovat nárůst cen žádným z vnitropodnikových opatření,“ uvedl mluvčí radnice Filip Poňuchálek.

Řešení se nabízejí tři, případně jejich kombinace. Jde o zvýšení plateb města dopravnímu podniku, omezení četnosti spojů a o zvýšení cen jízdného, které zdražovalo naposledy od 1. ledna 2012.