Proti vizuálnímu smogu bojuje Žďár nad Sázavou i spolek v Českých Budějovicích

Přibývá stížností na takzvaný vizuální smog, tedy nadměrné množství reklam. Nechat je odstranit je ale pro radnice často velmi složité, a to nejen v případě nelegálních billboardů. Problémy se mohou objevit i u reklam na městském majetku. Zároveň jsou ale pro některé organizace důležitým zdrojem peněz.

Video Studio ČT24: Vizuální smog ve městech
video

Studio ČT24: Vizuální smog ve městech

Zdroj: ČT24

Odstraňování nelegálních reklam a billboardů je složité například proto, že se jedná o soukromý majetek, který město nemůže zničit. Navíc to bývá jen dočasné řešení. Často se totiž na místě do několika dní objeví jiná reklama.

Jednoduché není ani odstraňování legálních poutačů, které jsou na městském majetku. Radnice ve Žďáru nad Sázavou začala ve snaze zabránit šíření vizuálního smogu podnikat první kroky začátkem letošního roku. Ve spolupráci s grafiky a architekty dala vzniknout Manuálu dobré praxe reklamy. Z rozpočtu uvolnila 200 tisíc korun na podporu podnikatelům, kteří se budou příručkou řídit. O příspěvek až 15 tisíc korun mohou žádat od března do konce září letošního roku.

„Množství nápisů na různých reklamních poutačích odpovídá pouze naivní touze zadavatele a neodpovídá reálně tomu, čeho si kolemjdoucí nebo řidič je vůbec schopen všimnout. Realizace jsou většinou klišé. Vytrácí se jakákoliv originalita a kulturní hodnota. Myslím si, že to odpovídá lenosti vymýšlet nové přístupy a našemu laxnímu přístupu, kam až jsme nechali veřejný prostor zajít,“ řekl k situaci starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos (Žďár – živé město).

Výpadek příjmů

Během uplynulých měsíců radnice zbavila reklam většinu budov v majetku města. Problémy ale přináší odstraňování těch, které jsou na objektech některých jeho příspěvkových organizací. Ty totiž mají z reklam příjmy, které jdou až do statisíců korun.

„Záměr respektujeme. Pro nás je problém v tom, že tím středisko volného času přichází o nemalé prostředky. Za roky, co reklamy na budově máme, to je přes dva miliony korun,“ vyčíslil ředitel Active – střediska volného času Luboš Straka (Změna 2018).

S vizuálním smogem se potýkají i další města. V Českých Budějovicích na něj upozorňuje spolek Akční Budějčáci. „Především se nám daří odstranit ty reklamy, které jsou v majetku města, například zapomenuté cedule v parcích,“ řekl za spolek Radek Matoušek. Podle něj je to ale na dlouho.

Bezpečí na silnici

Na nelegální reklamy, které například na křižovatkách brání ve výhledu do vozovky, mohou oficiálně upozorňovat i obyvatelé Českých Budějovic, a to například přes mobilní aplikaci Dej tip.

Kvůli bezpečí řidičů už čtyři roky platí novela zákona, která reguluje billboardy na dálnicích a silnicích první třídy. Zůstat mohou pouze tam, kde je souvisle zastavěné území. K vidění jsou ale stále i na místech, kde by už být neměly. O jejich odstranění se vedou správní řízení.

V některých případech se stane, že provozovatel na místo odstraněného poutače umístí následně nový. I z těchto důvodů Ředitelství silnic a dálnic nezná přesný počet zbývajících nelegálních reklam. Odstraněno bylo přibližně dvanáct set u dálnic a o tisíc víc u silnic první třídy.