Správa železnic plánuje do roku 2027 zrušení celkem třinácti křížení na koridorových tratích, nahradí je podjezdy nebo nadjezdy. Vedle toho správa bez náhrady ruší i další přejezdy. Jeden zmizí například na silnici ve Vracově, další dva projdou rekonstrukcí. Obec ale se záměrem nesouhlasí. Starosta se bojí, že se tím zkomplikuje doprava v celém městě.
Jeden přejezd zruší a dva opraví. Vracovu se ale záměr správců železnice příliš nelíbí
Dvakrát až třikrát do hodiny zastaví vlak ve Vracově provoz, pak se auta zase rozjedou. V obci jsou tři železniční přejezdy. V roce 2026 chce Správa železnic dva přejezdy opravit a jeden zrušit. I proto, že je nebezpečný. Před třemi lety tu byla smrtelná nehoda, a nebyla ve Vracově první.
Přes přejezd podle plánu auta za šest let už nepřejedou. Silnice se zaslepí a bude tam jen podchod pro pěší a cyklisty. „Bohužel v místě nejsou vhodné podmínky pro vybudování jakéhokoliv jiného křížení,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Auta se přesunou blíž ke škole
Automobilový provoz po opravách druhého přejezdu povede vedlejší Komenského ulicí, kde je i základní škola. „Za přejezdem bydlí kolem sedmdesáti až osmdesáti procent obyvatel Vracova, takže většina dětí určitě přechází právě přes tento přejezd,“ řekl ředitel ZŠ Vracov Bronislav Chovanec. „Výrazně zhorší životní prostředí a bezpečnost v této ulici, “ konstatoval starosta Vracova Jaromír Repík (SNK – Moravané).
Vedení města podle starosty usilovalo o podchod a podjezd i v Komenského ulici, podle Správy železnic by to ale znamenalo vykoupit a zbourat několik rodinných domů nebo zabrat větší množství půdy, takže od toho nakonec upustila. „Tento konkrétní přejezd bude nakonec zabezpečený nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Budou tam jak světla, tak závory a bude upravený i pro nevidomé,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic.
Pomoci by mohlo propojení ulic
Město tak chce alespoň propojit zaslepenou ulici s tou, kudy povede provoz, aby se doprava rozředila. „Aby byl zajištěn průjezd do ulic Sokolská, kde je sportovní hala, dům dětí a mládeže, a pokračování k Nádražní ulici,“ řekl starosta. S tím Správa železnic prý počítá.
Závory přibudou i na třetím přejezdu přímo u nádraží. Správa železnic chce trať mezi Veselím nad Moravou a Blažovicemi opravovat od roku 2023 do konce roku 2026 tak, aby pak vlaky mohly v úseku jezdit až stočtyřicetikilometrovou rychlostí.
Do bezpečnosti na přejezdech plánuje Správa železnic jen letos investovat přes 1,3 miliardy korun. Změny se nejvíc dotknou míst, kde jsou jen výstražné kříže. V sedmdesáti takových případech přibude i světelné zařízení. Víc než pět desítek přejezdů, které už výstražná světla mají, dostane nově taky závory.
Zabezpečení přejezdů napomáhá i zvýraznění závor LED diodami. Ty nechá Správa železnic nainstalovat na devětačtyřiceti místech. Na celkem čtrnácti místech, kde železnici přetíná silnice, budou na přestupky řidičů dohlížet kamery.