Vyhlídková tramvaj T3 Coupé poprvé vyjede do ulic Prahy. Má kožené sedačky i bar

Vyhlídková tramvaj T3 Coupé poprvé vyjede do ulic Prahy (zdroj: ČT24)

V pražských ulicích bude jezdit nová výletní tramvaj T3 Coupé. Vznikla přestavbou legendárního vozu typu T3, který po různých modernizacích dodnes jezdí v řadě českých i světových měst. Na podobě Coupé spolupracoval pražský dopravní podnik s designérkou Annou Marešovou. Lidé si budou moci tramvaj pronajmout od poloviny listopadu, za hodinu zaplatí 7700 korun.

„O takovou tramvaj si v podstatě napsali Pražané. Protože si svého času nesmírně oblíbili vůz mazačka – oranžový pracovní vůz s plochou vzadu, takové kabrio, ve kterém chtěli také jezdit. Což ale nebylo možné, protože se jednalo o pracovní stroj, a ne o tramvaj pro přepravu cestujících,“ popisuje prvotní impuls pro vznik T3 Coupé Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Uvnitř podniku i s Drážním úřadem se poté začali zabývat nápadem, že by takovou tramvaj vyrobili. „Ale ukázalo se, že nemůže být bez střechy, čímž z toho přestalo být kabrio a stalo se z toho kupé,“ dodává.

Bar nebo podélné sedačky jsou z nejstaršího typu

Designéři vycházeli z původní T3, ale inspirovali se i staršími typy tramvají. Ve voze tak lidé najdou například známé laminátové sedačky, avšak v bílé barvě namísto původní šedé a červené. V zadní části jsou podélně umístěné luxusní bílé kožené sedačky. „Podélné sedačky jsou inspirované typem T1, byť v ní byla koženka červená nebo později modrá,“ uvádí Šurovský. T1 je nejstarší československou tramvají americké koncepce, vyráběla se v 50. letech.

V nové tramvaji se nachází také bar. Ač se to na první pohled nezdá, i pro něj našli designéři inspiraci v historii. „Je tam inspirace pokladnou z vozů T1, což je předchůdce typu T3, a tam ještě bývali průvodčí a měli pokladničku, byť byla menší. Ale inspirace je volná, pokladna byla umístěna jinde, než je nyní barový pult,“ vysvětluje šéf historických vozidel.

Bar v tramvaji T3 Coupé je inspirovaný pokladnou průvodčích v tramvajích T1
Zdroj: ČT24

Cestující při jízdě tramvají dostanou originální jízdenku, kterou budou moci vložit do strojku a „štípnout“ si ji. Děrovací strojky zmizely z pražské MHD v polovině 90. let.

Oproti běžným tramvajím má T3 Coupé pouze jedny dveře. V přední část jsou okna, zadní část s podélnými lavicemi je bez oken. „Tramvaj je vybavena topením, bude jezdit i v zimě. V současnosti jsou okna otevřená, ale máme připravenou i zimní variantu, kterou hodláme zprovoznit od poloviny listopadu,“ uklidňuje.

Získat díly z tramvají T3 bylo podle něj snadné, podnik je má ještě ve skladu. Původní typ jezdil ještě před pár lety a na nostalgické lince číslo 23 je k vidění i dnes. „Daleko složitější byla výroba skříně tak, aby bylo možno udělat řešení bez oken, a zejména aby bylo do střechy možné vsadit okna, kterými se dá získat další rozměr projížďky a zážitku,“ popisuje Šurovský. 

Interiér tramvaje T3 Coupé
Zdroj: DPP

První možnost svezení už ve čtvrtek

První cestující se budou moci novou tramvají svézt už v rámci letošního Designbloku, od čtvrtka 25. do pondělí 29. října od 10 do 18 hodin. Vůz bude vyjíždět vždy v celou hodinu ze smyčky Výstaviště Holešovice, projížďka bude trvat asi 35 minut.

Vstupenky lze zakoupit na portálu Go Out nebo přímo v infostánku dopravního podniku před Průmyslovým palácem. Kvůli velkému zájmu ale podnik doporučuje lístky koupit předem. Jízdenka stojí 200 korun, na komentované jízdě s hostem 250 korun.

Vyhlídkové jízdy se uskuteční v trase Výstaviště Holešovice – Nádraží Holešovice – Vltavská – Štvanice – Bílá Labuť – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Právnická fakulta – Malostranská – Chotkovy sady – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice. 

„Upozorňuji, že budeme jezdit v letní úpravě, takže je potřeba se velmi teple obléci,“ radí Jan Šurovský. V zimní úpravě by se tramvaj měla v ulicích objevit v polovině listopadu. Zájemci si ji budou moci pronajmout za 7700 korun za hodinu.