Vyhlídková tramvaj T3 Coupé poprvé vyjede do ulic Prahy. Má kožené sedačky i bar

9 minut
Vyhlídková tramvaj T3 Coupé poprvé vyjede do ulic Prahy
Zdroj: ČT24

V pražských ulicích bude jezdit nová výletní tramvaj T3 Coupé. Vznikla přestavbou legendárního vozu typu T3, který po různých modernizacích dodnes jezdí v řadě českých i světových měst. Na podobě Coupé spolupracoval pražský dopravní podnik s designérkou Annou Marešovou. Lidé si budou moci tramvaj pronajmout od poloviny listopadu, za hodinu zaplatí 7700 korun.

„O takovou tramvaj si v podstatě napsali Pražané. Protože si svého času nesmírně oblíbili vůz mazačka – oranžový pracovní vůz s plochou vzadu, takové kabrio, ve kterém chtěli také jezdit. Což ale nebylo možné, protože se jednalo o pracovní stroj, a ne o tramvaj pro přepravu cestujících,“ popisuje prvotní impuls pro vznik T3 Coupé Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Uvnitř podniku i s Drážním úřadem se poté začali zabývat nápadem, že by takovou tramvaj vyrobili. „Ale ukázalo se, že nemůže být bez střechy, čímž z toho přestalo být kabrio a stalo se z toho kupé,“ dodává.

Bar nebo podélné sedačky jsou z nejstaršího typu

Designéři vycházeli z původní T3, ale inspirovali se i staršími typy tramvají. Ve voze tak lidé najdou například známé laminátové sedačky, avšak v bílé barvě namísto původní šedé a červené. V zadní části jsou podélně umístěné luxusní bílé kožené sedačky. „Podélné sedačky jsou inspirované typem T1, byť v ní byla koženka červená nebo později modrá,“ uvádí Šurovský. T1 je nejstarší československou tramvají americké koncepce, vyráběla se v 50. letech.

V nové tramvaji se nachází také bar. Ač se to na první pohled nezdá, i pro něj našli designéři inspiraci v historii. „Je tam inspirace pokladnou z vozů T1, což je předchůdce typu T3, a tam ještě bývali průvodčí a měli pokladničku, byť byla menší. Ale inspirace je volná, pokladna byla umístěna jinde, než je nyní barový pult,“ vysvětluje šéf historických vozidel.

Bar v tramvaji T3 Coupé je inspirovaný pokladnou průvodčích v tramvajích T1
Zdroj: ČT24

Cestující při jízdě tramvají dostanou originální jízdenku, kterou budou moci vložit do strojku a „štípnout“ si ji. Děrovací strojky zmizely z pražské MHD v polovině 90. let.

Oproti běžným tramvajím má T3 Coupé pouze jedny dveře. V přední část jsou okna, zadní část s podélnými lavicemi je bez oken. „Tramvaj je vybavena topením, bude jezdit i v zimě. V současnosti jsou okna otevřená, ale máme připravenou i zimní variantu, kterou hodláme zprovoznit od poloviny listopadu,“ uklidňuje.

Získat díly z tramvají T3 bylo podle něj snadné, podnik je má ještě ve skladu. Původní typ jezdil ještě před pár lety a na nostalgické lince číslo 23 je k vidění i dnes. „Daleko složitější byla výroba skříně tak, aby bylo možno udělat řešení bez oken, a zejména aby bylo do střechy možné vsadit okna, kterými se dá získat další rozměr projížďky a zážitku,“ popisuje Šurovský. 

Interiér tramvaje T3 Coupé
Zdroj: DPP

První možnost svezení už ve čtvrtek

První cestující se budou moci novou tramvají svézt už v rámci letošního Designbloku, od čtvrtka 25. do pondělí 29. října od 10 do 18 hodin. Vůz bude vyjíždět vždy v celou hodinu ze smyčky Výstaviště Holešovice, projížďka bude trvat asi 35 minut.

Vstupenky lze zakoupit na portálu Go Out nebo přímo v infostánku dopravního podniku před Průmyslovým palácem. Kvůli velkému zájmu ale podnik doporučuje lístky koupit předem. Jízdenka stojí 200 korun, na komentované jízdě s hostem 250 korun.

Vyhlídkové jízdy se uskuteční v trase Výstaviště Holešovice – Nádraží Holešovice – Vltavská – Štvanice – Bílá Labuť – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Právnická fakulta – Malostranská – Chotkovy sady – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice. 

„Upozorňuji, že budeme jezdit v letní úpravě, takže je potřeba se velmi teple obléci,“ radí Jan Šurovský. V zimní úpravě by se tramvaj měla v ulicích objevit v polovině listopadu. Zájemci si ji budou moci pronajmout za 7700 korun za hodinu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 7 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 16 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...