Archeologové jdou do polí. Příprava stavby dálnice D35 začíná na druhý pokus

Na druhý pokus mohou vyrazit archeologové do polí mezi Opatovicemi nad Labem a obcí Ostrov na Chrudimsku. Již na podzim zde má začít vznikat nová část dálnice D35. Archeologický průzkum a přípravné práce měly začít již na jaře. Tehdy ale vyšlo najevo, že na pozemky vykoupené státem ještě mají zemědělci platné nájemní smlouvy, které vyprší až po sklizení úrody.

Část polí již je sklizená, a tak nic nebrání tomu, aby začal archeologický průzkum a vzápětí i první stavby na vytoužené východočeské dálnici, která má časem spojit Hradec Králové s Olomoucí. Měla by odvést auta z přetížené silnice I/35, ulevit od tranzitní dopravy krajskému městu a také obcím mezi ním a Vysokým Mýtem. 

Archeologové ještě nemohou začít pracovat na celém pásu dlouhém 27 kilometrů. Ještě není sklizená kukuřice, u konce také ještě není sedm vyvlastňovacích řízení. Původně měl průzkum začít v dubnu, tehdy ale archeology a geodety vyhnali z polí zemědělci – v některých případech s asistencí policie – s argumentem, že mají platné nájemní smlouvy a že by přišli o evropské dotace, kdyby nesklidili.

„Kdyby sem měly přijet bagry, tak nám samozřejmě při skrývce naši úrodu znehodnotí,“ poukázal na jaře zemědělec Petr Kostkan. Ředitelství silnic a dálnic po několika dnech sporů se zemědělci ustoupilo, farmáři naopak slíbili, že pustí archeology a stavbaře na pole, jakmile to bude možné, na mnoha místech tedy již s koncem srpna.

Archeologové by trasu budoucí D35 měli zkoumat rok. Současně s nimi ale záhy začnou pracovat i stavbaři. Zahájení stavebních prací je v plánu v říjnu. Nejprve začnou růst mosty a estakády.

  • Trasa navazuje na existující část dálnice D35 u Opatovic nad Labem, za křížením silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Oba úseky vedou v rovinatém území, převážně po zemědělských pozemcích.
  • Délka úseku Opatovice nad Labem – Časy je 12,6 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy, dále 17 mostů, 4 okružní křižovatky na navazujících silnicích a 4,5 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,65 miliardy korun bez DPH.
  • Délka úseku Časy–Ostrov je 14,5 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Dašice a Ostrov, dále 18 mostů a 6,9 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,98 miliardy korun bez DPH.
  • Úseky měly zastaralý posudek vlivu na životní prostředí (EIA) z roku 2006. Stát je však zařadil mezi tzv. prioritní stavby, a proces se tak nemusel opakovat. V únoru 2017 ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou za splnění 14 podmínek – např. monitorování hluku a zdrojů podzemní vody, ochraně zvířat a omezení vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko.
  • Zahájení stavby obou úseků se plánuje na říjen 2017, uvedení do provozu na únor 2021. V té době už by se měla podle předpokladů stavět také navazující část k Vysokému Mýtu. Dokončení celé D35 od hradecké D11 až do Mohelnice, tedy druhého dálničního propojení Čech a Moravy, očekává ŘSD v roce 2025.