Archeologický průzkum pod budoucí dálnicí D35 v úseku Časy–Ostrov začne až po sklizni, řekl zemědělec a starosta obce Časy Zdeněk Seidl. Silničáři tak ustoupili nespokojeným farmářům, kterým se nelíbilo, že geodeti a těžká technika zahájili práce už v dubnu a nakonec je nechali nechali vyvést policií. Pozemky sice už vlastní Ředitelství silnic a dálnic, ale zemědělci na ně mají smlouvu až do konce září.
Silničáři ustoupili zemědělcům, průzkum v trase D35 začne až po sklizni
Archeologický výzkum začal s předstihem už před dvěma týdny a to zemědělcům vadilo. Na polích totiž mají vyseté obilniny, řepku i hrách. Na pěstování pobírají dotace a pokud by stavbaři pole zabrali, zemědělci by o peníze přišli.
Spor řešila i policie. Ředitelství silnic a dálnic se nakonec s farmáři domluvilo a těžkou techniku z polí stáhlo. Zemědělci na oplátku přislíbili, že tam, kde to bude možné, uvolní pole už 1. září.
„Uhradí nám škodu, kterou způsobili. Jak nám to umožní termíny, které musíme dodržovat v rámci dotačních pravidel, tak je tam pustíme,“ řekl Seidl. Očekává, že v mnohých případech silničáři nebudou muset čekat až do konce září.
Dohodu silničářů s farmáři Českému rozhlasu potvrdil ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Archeologický průzkum začne po sklizni, několikaměsíční zpoždění podle něj s termíny výstavby dálnice příliš nepohne. Silnice se měla začít stavět na podzim.
„My potřebujeme, aby archeologie byla provedena hlavně na objektech s nejdelší dobou výstavby. My se snažíme, aby archeologie u mostní estakády přes Labe byla provedena v předstihu, aby vlastní stavba měla minimální zpoždění,“ řekl Vebr.
Archeologické práce jsou rozdělené do šesti částí, v úseku Opatovice nad Labem – Ostrov již začaly. Na celý výzkum v hodnotě 193 milionů korun bez DPH mají archeologové, bez započítání zimních měsíců, jeden rok. Archeologové očekávají v trase téměř 30 lokalit z období od mezolitu až po vrcholný středověk.
Soutěž na archeologické práce na 27kilometrový úsek D35 mezi Opatovicemi a Ostrovem vyhrála společnost Eurovia, spolupracovat bude například s Východočeským muzeem. Zvlášť silničáři vyhlásili výběrové řízení na zemní práce, získal je Hochtief s nabídkou 83 milionů korun bez DPH.
Stavba samotné dálnice D35 na dvou úsecích (Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov) má začít letos v říjnu. Pokud by se ale průzkum nepodařilo dokončit podle plánu, zahájení výstavby se oddálí. ŘSD zatím počítá se zprovozněním na počátku roku 2021.
- Trasa navazuje na existující část dálnice D35 u Opatovic nad Labem, za křížením silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Oba úseky vedou v rovinatém území, převážně po zemědělských pozemcích.
- Délka úseku Opatovice nad Labem – Časy je 12,6 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy, dále 17 mostů, 4 okružní křižovatky na navazujících silnicích a 4,5 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,65 miliardy korun bez DPH.
- Délka úseku Časy–Ostrov je 14,5 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Dašice a Ostrov, dále 18 mostů a 6,9 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,98 miliardy korun bez DPH.
- Úseky měly zastaralý posudek vlivu na životní prostředí (EIA) z roku 2006. Stát je však zařadil mezi tzv. prioritní stavby, a proces se tak nemusel opakovat. V únoru 2017 ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou za splnění 14 podmínek – např. monitorování hluku a zdrojů podzemní vody, ochraně zvířat a omezení vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko.
- Zahájení stavby obou úseků se plánuje na říjen 2017, uvedení do provozu na únor 2021. V té době už by se měla podle předpokladů stavět také navazující část k Vysokému Mýtu. Dokončení celé D35 od hradecké D11 až do Mohelnice, tedy druhého dálničního propojení Čech a Moravy, očekává ŘSD v roce 2025.